Capsloc Capelle Cnalt met Xeno, Nephylim en Reformist

Worden er in Capelle leuke metalconcerten georganiseerd? Jazeker! Capsloc Capelle nam het initiatief en boekte op zaterdag 27 mei drie metalbands van eigen bodem: het Middelburgs-Amsterdamse Xeno, de Brabanders van Nephylim (die tevens de dag ervoor de Brabantse battle van The Rock Circus Talent Tour wonnen) en het brullende Rotterdamse Reformist. Dat zorgt voor een gevarieerd programma: van progressive metal tot melodeath naar metalcore.

Hoewel Capsloc buiten het centrum van Rotterdam ligt, is deze zaal makkelijk te bereiken met diverse metrolijnen. De zaal is vanaf de eerste band dan ook al goed gevuld.  Bovengenoemde was er niet enkel bij om het concert op de gevoelige plaat vast te leggen maar klom dit keer ook in de schrijverspen.

Het is aan Xeno om de avond af te trappen. Xeno is inmiddels geen vreemde meer in de Nederlandse metalscene.  In 2016 bracht de band debuutalbum Atlas Construct uit en volgde dit in 2020 op met Sojourn en Reconstruction, dat uit drie herschreven composities van het debuutalbum Atlas Construct bestaat, opgenomen tijdens de lockdown.

Laat me maar meteen met de deur in huis vallen: het optreden van Xeno staat effectief als een huis. Progressieve, aangrijpende passages worden afgewisseld met krachtige, diepe en snellere secties. De band weet veel genres te raken: de basis bestaat uit progressive metal, maar er zijn ook uitgesproken invloeden van groove, jazz, shoegaze en metalcore te horen. De complexe tempowisselingen zorgen ervoor dat het publiek zeker wakker wordt gehouden, maar dan op een manier dat het niet chaotisch wordt.

Tijdens het optreden zijn de keyboards van Sean Lubbersen goed te horen op de achtergrond. Deze brengen op fijne momenten vleugen van een dromerige en atmosferische stemming met zich mee. De keyboardklanken zorgen voor een interessant contrast binnen het geluid van de band. Gitaristen Edwin Haan en Jasper Bruggeman weten de harde, beukende riffs goed af te wisselen met solo’s. De gitaarpartijen doen een beetje denken aan onder andere Opeth en Porcupine Tree.

Er gebeurt zoveel en er is zoveel te horen bij dit optreden dat Xeno als liveband zeker een aanrader is.

Als tweede band van de avond is Reformist aan de beurt. Deze band timmert al een paar jaar flink aan de weg en behaalt daarmee goede resultaten: de band trad onder andere op in het Patronaat, de Kroepoekfabriek (klik even hierheen voor een fotoverslag), de Baroeg, Poppodium 013 en vorig jaar werden ze geselecteerd voor het festival Popronde. In maart 2021 brachten zij hun debuutsingle The Warning uit, opgevolgd door de EP REFORM, REBUILD en het jaar erop de singles Hivemind en Oblivion. Reformist beschrijft zichzelf als “modern, progressive en heavy”.

De podiumpresence van Reformist is energiek en de band weet al snel de hele zaal van de Capsloc om te vormen tot een moshpit. De composities doen denken aan Periphery, As I Lay Dying en Humanity’s Last Breath.

Als afsluiter bestijgt het in 2015 opgerichte Nephylim het podium. De band is keihard gegroeid en dat is niet meer dan terecht. Met hun knipogen naar Omnium Gatherum en Be’lakor wonnen de heren de Brabantse battle van The Rock Circus Talent Tour en gaven ze al het beste van zichzelf op onder andere Baroeg Open Air en Engel of Deathfest.

De band vlamt al vanaf de eerste noten en de zaal start al direct een moshpit. Vocalist Tijn Bosters weet indruk te maken met zijn machtige, veelzijdige vocalen. De blastbeats vliegen het publiek goed om de oren en zorgen ervoor dat het publiek weet door te moshen. De gitaarpartijen zijn melodisch en de meeslepende riffs houden het publiek in de ban. Het muzikale gedeelte is tot in de puntjes verzorgd en ook op het podium heeft Nephylim een boeiende présence.

De band speelt dit jaar nog op Willems Wondere Weiland en Stonehenge Tilburg Metalfest. Gaat dat zien!

Benieuwd naar meer metalconcerten in Capsloc? Het programma is hier te bekijken.

27 mei 2023, Capsloc, Capelle