Bring Me The Horizon – Melkweg, Amsterdam

Een tijd geleden bracht een band genaamt Maroon een CD uit met de titel When Worlds Collide.
Niet dat deze band iets te maken heeft met vanavond maar deze titel omschrijft wel precies wat er vanavond aan de hand was. Twee totaal verschillende groepen mensen waren afgereisd naar Amsterdam om daar blootgesteld te worden aan het geweld dat plaats zou gaan vinden. Aan de ene kant de metalheads en aan de andere kant de so-called emo en scene kids. Een zeer interessante avond dus.

Door verplichtingen op m’n werk was ik helaas genoodzaakt om de eerste band van de avond genaamd Ignominious Incarnation te missen.

Deez Nuts was toen de volgende band die mocht aantreden. Een beetje een vreemde eend in de bijt gezien deze band compleet niks te maken heeft met de “takkerherrie” van de rest van de avond. Deez Nuts is muzikaal dan misschien wel stevige up-tempo hardcore maar qua zang wordt er uit een totaal ander vaatje getapt. Geen gegrom en geschreeuw maar meer een mix van rap (die me soms deed denken aan P.O.D.?) en de zo herkenbare “hardcore-stem”. Live stond het in ieder geval als een huis en kregen ze het publiek eenvoudig mee. Of we de band overigens serieus moeten nemen vraag ik me nog steeds af, de teksten gaan namelijk compleet nergens over. De muziek daarintegen wel en die mix met de grappige vocalen is in ieder geval wat ze nu ter been houdt. Als ze live blijven spelen zoals ze het vanavond deden zitten ze gebakken.

Voordat de grote bazen van de avond hun ding gingen doen was het aan The Red Shore om de laatste spiertjes op te warmen. Persoonlijk was ik erg benieuwd naar deze band omdat ik hun EP echt helemaal te gek vind en was daarom benieuwd of ze dit live ook waar konden maken. De band had het eind vorig jaar niet makkelijk na een ernstig ongeluk met hun busje waarbij hun voormalige zanger Damien Morris overleed, maar de band heeft zichzelf dit jaar uit een diep dal weten te trekken en is inmiddels op volle toeren weer aan de slag. Toch kwam de death metalcore er vanavond niet helemaal uit. Verhalen die ik van anderen mocht geloven waren hier dan ook niet echt van toepassing. De band speelde netjes en degelijk maar (mede door het wat zwakke geluid) bevatte het totaal geen kracht. Dit was ook terug te zien in de reactie van het publiek, dat tijdens Deez Nuts veel meer uit hun plaat ging. Qua show stond de band er wel en moeten we er maar voor een keertje vanuit gaan dat ze vandaag een zogenoemde baaldag hadden. Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Bring Me The Horizon is succesvol. Dat ze succesvol zijn is wel te zien aan het feit dat de heren constant uitgenodigd worden voor grote tours en met deze headlining tour al verschillende zalen heeft uitverkocht. Maar succesvol of niet, de band heeft de populariteit niet vanwege hun goeie live shows. Ik mag deze band nu alweer voor de 6de keer live aanschouwen maar nog nooit heeft deze band mij live compleet weten te overtuigen. En helaas, ook vanavond was het weer een typische Bring Me The Horizon live show waarbij de band totaal niet met elkaar lijkt te spelen. Ook het stapeltje nieuwe nummers van hun nieuwe langspeler veranderden daar weinig aan. Er wordt slordig gespeeld en de focus lijkt meer te liggen op een vette show dan op het spel zelf. Opzich ben ik altijd een grote liefhebber van intense live shows geweest maar ik vind dat een band wel een middenweg moet vinden. Toch zal het Bring Me The Horizon een complete zorg zijn. De shows zijn uitverkocht, het publiek gaat helemaal los, de hele avond lang wordt er door honderden jonge dames geschreeuwt en de merch wordt met grote aantallen verkocht. En dan doe je het toch ergens ook wel weer goed.

Video’s (Live @ Melkweg):

Deez Nuts

The Red Shore