Autumnal Reaper, Sephiroth – Rambler, Eindhoven

Autumnal Reaper, Sephiroth, Belle Gunness, Drowned In Torment

Café The Rambler, Eindhoven, 17 december 2006

Eerste band was de thrash/death metal band Drowned In Torment. De band speelde slechts vier nummers. Nou ja, deed een goeie poging. Halverwege het tweede nummer hield eerst een gitaar op waarna na verloop van tijd ook de tweede gitaar(versterker) er de brui aan gaf. Het is best wel apart om een nummer zonder gitaren te horen. Na korte geluidsmannenpaniek nadat het nummer was afgerond, deden beide instrumenten weer in volle glorie takkeherrie blazen.
De band speelt een erg korte set en had erg weinig respons uit de zaal. Het was nog vroeg en het zaaltje was nauwelijks gevuld. De mensen die het bekeken bleven op een afstand staan kijken of aan de bar zitten.

De volgende band wist het publiek in een klap voor het podium te krijgen. Belle Gunness heeft het voordeel dat de band bestaat uit alleen maar vrouwen, wat natuurlijk een garantie is voor volle zalen.
De vrouwen spelen een soort gemene en verrassend lompe vorm van death metal die je niet snel verwacht van vrouwen. De set was erg kort en de muziek was rommelig, dit kwam door de drumster die een pols blessure had en niet lang kon spelen. Wel was hun optreden erg melig, een liedje dat werd geïntroduceerd als een liefdesliedje werd beantwoord uit de zaal met “Seks met dooie dieren, euj euj euj!”, tot twee maal toe omdat het nummer halverwege strandde vanwege de eerdergenoemde polsblessure. Het mocht de pret van de band en het publiek niet drukken.

Een ding over Sephiroth: wat is die drummer verrotte snel! De brute death metal van deze bassistloze band mag misschien wel tot de snelste van Nederland gerekend worden. Harde compromisloze riffs werden het zaaltje ingeslingerd, ondersteund door blastbeats en gegrom en gekrijs van de als broekie uitziende zanger. De band coverde tussendoor een voor mij onbekend en onverstaanbaar aangekondigd nummer van Vomitory en Zombie Ritual van Death.
Dit alles maakte het tot een optreden waar niks op aan te merken was en waar alleen maar kon worden genoten van achterlijk snel gespeelde brute death metal.

Na een korte eetpauze voor mij stond bij terugkomst de drummer van Drowned In Torment vooraan op het podium, met een ander shirt en een basgitaar om. Autumnal Reaper kwam de avond afsluiten met een volle en lange set aan black/death metal die de zaal deed headbangen zoals er nog niet eerder was gebeurd die avond. De band noemde trots het vijftienjarig bestaan en liet goed horen hoe hun muziek gespeeld moest worden. De band droeg het nummer March Of The Reaper op aan gitarist Roeland de Haas die drie dagen daarvoor precies drie jaar geleden was overleden.
Ook werd Scream Bloody Gore van Death aangekondigd met “Als je dit nummer niet kent hoor je niet in de metal thuis.” Een erg sterk optreden van deze band die zelf ook zichtbaar genoot van het spelen.

Links