Arena – Boerderij Zoetermeer, 16-10-2005

Het is zondagavond, tegen 21:00 uur in de Boerderij te Zoetermeer. Pilsje erbij en wachten tot het licht uitgaat. Stipt op de klok van negen begint het laatste concert van de Pepper’s Ghost tournee; tegelijkertijd de tienjarig jubileums tournee van de Britse Prog Grootmeesters Arena. Het optreden gaat spetterend van start met het van het briljante laatste album afkomstige Bedlam Fayre. Het geluid is in het begin hondsberoerd, maar dat wordt gelukkig snel beter. De band heeft er heel duidelijk zin in, en er wordt door toetsenmagiër Clive Nolan een hoop afgegrapt en gegrold. En op de setlist van een kleine drie uur (!) is bijzonder weinig aan te merken.

Arena

Pepper’s Ghost is met vier songs prima vertegenwoordigd, en vindt voor mij zijn hoogtepunt met The Shattered Room. Helaas wordt ook het wat zouteloze Purgatory Road ten gehore gebracht, maar echt klagen doen we niet. Helemaal niet als de band op een gegeven moment een greep doet naar hét drieluik van Contagion; namelijk Witch Hunt, An Angel Falls en het magistrale Painted Man, waarbij de openingsriff nog steeds imponeert. Wat echter te merken is, is de gigantische populariteit van het The Visitor album. Ik hoor om me heen menigeen hun ongenoegen mompelen als na het door John Mitchell en Clive Nolan gespeelde instrumentale Serenity het op cd volgende Tears in the Rain niet ingezet wordt.

En nu we het toch over The Visitor hebben: voor deze avond staat er ook nog eens een kortstondige reünie set op het volle programma. Het is kippenvel eerste klas als bassist John Jowitt het podium betreed en A Crack in the Ice wordt ingezet, terwijl Paul Wrightson, de zanger van weleer zich door het publiek een weg baant naar het podium voorin. Kippenvel. Mooier wordt het nog bij het fenomenale The Hanging Tree. Opvallend is dat Wrightson zo vreselijk veel meer charisma heeft dan zanger Rob Sowden. Het is dan ook bijna een tegenvaller als de bezetting weer wisselt naar de huidige line-up om het concert af te maken met onder andere Solomon en het machtige The Butterfly Man. Gelukkig stroomt het podium nog één keer vol bij het luidkeels meegezongen Crying for Help VII, voordat de koek definitief op is.

Hen die aanwezig waren in de Boerderij hebben een magistraal optreden mee mogen maken, waar de thuisblijvers een fikse kater aan over kunnen houden. Zowel op cd als live behoort Arena tot de absolute top van de hedendaagse Prog scene. Een collega vooraf nog tegen me, ‘’Zo, we zullen eens kijken hoe de derde beste band ter wereld het er vanaf brengt.’’ Ik begin mij stilaan af te vragen wie die andere twee dan wel mogen zijn.

Arena

The Cage – Officiële Arena Fanclub

Verglas