Alter Bridge en Enjoy Destroy in 013

Alter Bridge en Enjoy Destroy in 013
30 januari 2008 – Tilburg

Nadat in 2004 een einde was gekomen aan Creed, besloten de heren Mark Tremonti, Scot Phillips en Brian Marshall samen met Myles Kennedy (ex-The Mayfield four) een nieuwe start te maken: Alter Bridge. Hetzelfde jaar nog bracht de rockformatie zijn eerste album One Day Remains uit, een succes in zowel Europa als Amerika. Drie jaar na het uitkomen van One Day Remains was het tijd voor de opvolger: het meesterlijke Blackbird. Ter promotie van dat album was het viertal kortgeleden weer op Nederlandse bodem te bewonderen; hieronder het verslag van een geweldige show in een uitverkocht 013 te Tilburg.

Enjoy Destroy
Alvorens het podium aan de grote mannen wordt gelaten, zijn eerst de jongeheren van het Britste Enjoy Destroy aan de beurt. Het is voor het grunge gezelschap, gemiddelde leeftijd achttien jaar, pas de tweede show op het Europese vasteland, nadat ze de dag ervoor in Hof ter Loo stonden. Dat Enjoy Destroy nog een jong bandje met tamelijke geringe (podium)ervaring is, bleef tijdens het optreden niet onopgemerkt. Qua performance brachten de heren het er aardig van af. Men leek het gestylde haar niet helemaal door de war te willen halen, maar het besef dat men een show te geven had, leek desondanks wel aanwezig.

ENJOY DESTROY

Jammer genoeg voor het viertal dat zich stond uit te sloven, leek maar een miniem deel van het publiek geïnteresseerd in deze Britten. De sound was prima, misschien zelfs wel te goed voor een ‘grunge-band’, maar de nummers leken niet tot de verbeelding te spreken van de gemiddelde Alter Bridge fan. Een echt diepe indruk maakte de muziek niet, daar klonk het geheel te oppervlakkig voor en kon men te weinig onderscheid tussen de nummers maken.

Enjoy Destroy leverde waarschijnlijk voor eigen begrippen een prima show af, maar eigenlijk viel er van een support act voor Alter Bridge meer te verwachten. Een stevige meer ervaren (rock)band zou meer op zijn plaats zijn geweest, want om nu al voor een dikke 2000 man te spelen, leek nog een paar jaar te vroeg te komen voor deze heren.

Alter Bridge
Het is alweer bijna twee jaar geleden dat de heren van Alter Bridge in Nederland optraden, destijds ter promotie van hun debuutalbum One Day Remains. Anno 2007 keren ze terug naar ons kikkerlandje met hun nieuwe album Blackbird, om te laten zien dat men live stevige rock ten gehore kan brengen.

ALTER BRIDGE

Met de opener Come To Life begint de Amerikaanse rockformatie het concert in 013 op een toepasselijke manier. Waar eerder op de avond nog weinig beweging in het publiek te krijgen was, veranderde na opkomst van het viertal de menigte in een enthousiaste massa. De stevige gitaarsound, zoals we die ook van de platen kennen, blijkt zeer succesvol om het publiek flink wakker te schudden. Over enthousiasme van de aanwezigen hebben de heren van Alter Bridge dan ook niet te klagen. Men zingt, klapt en schreeuwt met de band mee op de momenten dat daarom gevraagd wordt en er wordt zelfs een (zelfgemaakt kartonnen) pedaal aan gitarist Tremonti cadeau gedaan. Het waren stuk voor stuk zaken waarvan men zichtbaar genoot en ook waardering voor uitsprak.

Het publiek had overigens alle redenen om enthousiast te zijn, want de heren zetten een heel strakke show neer. Het viertal speelde geroutineerd, waardoor het optreden misschien wat te vooropgezet, maar wel professioneel overkwam. Het ontbreekt Alter Bridge ondanks het strakke spel en de professionaliteit zeker niet aan sentiment tijdens de nummers. Zanger Myles Kennedy brengt de nummers met dezelfde overtuiging die we kennen van de platen en ook gitarist Mark Tremonti laat zich, aan zijn gezichtuitdrukkingen te zien, volledig meeslepen tijdens de solo’s. Vooral tijdens Blackbird laten de heren een blijvende indruk achter in het geheugen, prachtig.

ALTER BRIDGE

Naast een goed geluid en een sterke performance beschikte de Amerikaanse rockformatie over een fantastische setlist; een combinatie van het beste van beiden albums. Zowel Blackbird als One Day Remains waren sterk vertegenwoordigd. De toegift werd opgeluisterd door de Robert Johnson-cover Travelling Riverside Blues, waarna de heren met de single Rise Today het optreden afsloten. Een heel sterk optreden van een geweldige band, die zowel live als op plaat de fans waar voor hun geld geeft. Fantastisch!

blog counter