Agua de Annique & Greendive – de Lantaarn, Hellendoorn

05-04-08, Hellendoorn

Anneke van Giersbergen, bekend van The Gathering, treedt vanavond op in de Lantaarn in Hellendoorn met haar band Agua de Annique. Ondanks dat ‘officieel’ gezien het etiketje ‘zwaar metaal’ mist, is Zware Metalen wel aanwezig om deze rockende band te bekijken. Druk kan ik het absoluut niet noemen, zo’n 50 personen weten de weg naar de Lantaarn te vinden.

In het voorprogramma van Agua de Annique staat de uit Breda afkomstige band Greendive. Zij spelen een interessante mix van pop en rockmuziek. Naast het strakke samenspel, valt met name de zanglijnen op. Zanger Bas Ossenblok trekt de aandacht naar zich toe met zijn zuivere, vaak ietwat melancholische zang. Emotioneel zonder zeikerig te klinken, je moet het maar kunnen. De set blijft boeien van begin tot eind, het gewissel van gitaren verloopt soepeltjes en het enige wat er valt aan te merken is dat de band wat mij betreft nog wel wat langer had mogen doorspelen, het was een aangename verrassing.

Waar het publiek tijdens Greendive nog lekker zit te genieten met een biertje aan tafel, hoe anders is het bij Agua de Annique. Het is wel duidelijk dat de meeste mensen toch echt voor de rockband met frontvrouw Anneke van Giersbergen zijn gekomen. Na de mooie opening met het kippenvel-nummer Lost and Found, gaat het publiek dan eindelijk goed los. Het voordeel van weinig publiek is dat er veel contact gemaakt kan worden met het aanwezige publiek, dit werd door Anneke dan ook volop gedaan. Hierdoor heeft het geheel veel weg van een intiem huiskamerconcert. Anneke haar enthousiasme en vrolijkheid werkt aanstekelijk en al gauw krijgt ze moeiteloos al het publiek mee. Ook de heren in de band genieten van aanzien, Rob Snijders (drums) speelt goed en vol zichtbaar plezier. Maar ook Joris Dirks (gitaar/zang) en Jacques de Haard (basgitaar) staan vol overtuiging te spelen en maken indruk op het aanwezige publiek met hun strakke spel.

Aguadeannique1

In een vlot tempo volgen bijna alle nummers van de debuut cd Air. Ook aan The Gathering is gedacht als de band het nummer Alone inzet en als extraatje wordt er een nieuw nummer van Agua de Annique ten gehore gebracht (My Town) en twee covers (Earth & Fire – Maybe Tomorrow, Maybe Tonight en Faith No More – Digging the Grave). Veel te vlug komt de avond aan zijn einde, na het nummer You Are Nice verlaat de band het podium, om helaas voor deze avond niet meer terug te komen.

AdA3

Setlist Greendive:

• Intro