The Monolith Deathcult interview
The Monolith Deathcult heeft in een korte tijd veel bereikt, en dat was
hun doel. De vier heren zijn in korte tijd beroemd en berucht geraakt door hun
brute deathmetal en hun gepeperde uitspraken. Een interview met Zwaremetalen.com
kan dan ook niet uitblijven. Michiel Dekker en Robin Kok geven tekst en uitleg.
Hoe zit het nou met die naam van jullie? De ene keer lees ik The Monolith
Deathcult en de andere keer Monolith. En vanwaar deze naam?
Het is The Monolith Deathcult. Het was eerst Monolith omdat we een krachtige
naam zochten zoals bijvoorbeeld Rammstein. Later bleek dat er al meerdere
Monolith’s rondliepen en dus hebben we besloten er The Monolith Deathcult van te
maken mede doordat het voor deathmetalbegrippen een behoorlijk ongebruikelijke
naam is. We hopen op deze manier dat de mensen de naam in het achterhoofd zullen
houden. Monolith is een beeld of een sculptuur gehouwen uit 1 massief stuk
steen. De muziek van TMDC is ook massief en log, vandaar deze naam.
Hoe is The Monolith Deathcult ontstaan?
Drummer Sjoerd Visch sprak mij aan in een kroeg in Zwolle met de mededeling
dat hij met mij een brute deathmetalband wilde opstarten. We kenden elkaar al
van onze activiteiten bij Altar en Deadhead. Ik hoefde daar natuurlijk niet lang
over na te denken. Martijn(gitaar) liep daar ook op dat moment rond en was ook
meteen van de partij. Zanger/bassist Robin Kok is dmv een simpel telefoontje
binnengehaald en de band was compleet. Een week later zaten we in de
oefenruimte.
Met welke bands en albums in je achterhoofd zijn jullie begonnen met het
maken van jullie muziek?
We zijn niet met een bepaald muzikaal concept de oefenruimte ingestapt. Onze
muzikale smaken zijn zeer gevarieerd. Van Slipknot tot Emperor en van Nile tot
Cradle of Filth. De opzet was om een deathmetalband te formeren die zoveel
mogelijk “over de top” moest zijn. Zowel op muzikaal als visueel gebied. We
waren van mening dat er veel bands zijn die net dat kleine beetje missen. De
blastbeats zijn net niet snel genoeg, er zijn geen gitaarsolo’s aanwezig in de
muziek. De zang is te eentonig. We besloten al deze criteria tot in het
overdrevene te gaan uitvoeren. Een cliché is namelijk geen cliché meer als je
het totaal over de top uitvoert. Vandaar dat we ook op Nile lijken. Nile doet
het namelijk als geen ander. Knalhard, razendsnel, solo’s blastbeats en zang
allemaal tegelijk, prachtig!! Wat we wel meteen goed geregeld wilden hebben is
het circus om de band heen. De band bestaat naast de 4 spelende leden nog uit
Gerlach Timmer, onze vaste geluidsman en producer en Arjen Hurkmans, onze vaste
lichtengineer. We zijn van mening dat een goede show valt of staat met een goed
geluid en een brute lichtshow. Ook vonden we het van wezenlijk belang om een
goede propagandamachine te hebben, je moet tegenwoordig met al die bands goed
laten horen dat je er bent en ik geloof gezien de geïrriteerde reacties hier en
daar op het internet dat ons dat wel goed afgaat hehehe.
In jullie biografie sluiten jullie af met de zin “Monolith will teach you
a new culture of death”. Wat moet ik me bij die cultuur voorstellen?
Met TMDC willen we proberen deathmetal naar een ander level te tillen dan de
vastgeroeste conservatieve scene die er nu is. We willen een groot publiek
bereiken zonder daar allerlei muzikale concessies voor te hoeven doen. We zijn
er van overtuigd dat je dmv een goede marketing en een eigengereide houding een
heel eind kunt komen. Wie had immers ooit gedacht dat Roots Bloody Roots van
Sepultura ooit de top 40 zou halen? Dat Jan-Chris de Koeyer samen met het
Metropool orkest een nummer zou grunten op Ned 3? De mensheid wordt zieker en
zieker. Bands als Slipknot en Marylin Manson, je houdt ervan of niet, stralen
een bepaalde ziekelijkheid uit. Zij zijn een voorbode van de nieuwe regels van
fatsoen en slechte smaak. Dit had 10 jaar geleden nooit en te nimmer de TV
gehaald. Ik denk dat de tijd nu rijp is voor bands als TMDC. De enige hindernis
die moet worden genomen is het eigengereide gedrag van mensen die denken te
moeten bepalen wat goed en slecht is voor de luisteraars. Het is voor ons de
ultieme uitdaging om met onze muziek de wereld van fatsoenrakkers en
moraalridders binnen te dringen om ons vervolgens vast te bijten als een luis in
de pels van deze lieden.
Al snel nadat de promo Obliteration of the Despised uit was gebracht
tekende jullie een deal bij CBI en al rap was daar The Apotheosis. Ook op het
podium is het snel gegaan voor Monolith, hoe staan jullie tegenover dit succes?
Hmm het zal wel weer arrogant overkomen, maar ik heb beloofd overal eerlijk
op te antwoorden. Het is allemaal zo gepland. Voordat we de oefenruimte ingingen
hebben we een avond lopen brainstormen over de volgen tactiek. We hebben
allemaal eerder in bands gespeeld en weten dus vooral hoe het niet moet. We
wilden voor December een promo op de markt hebben die moest klinken als een
klok, zodat we vanuit het niets de critici de mond konden snoeren. Voordat de
promo op de markt was hebben we CBI al benaderd en ik wist dat ze op zoek waren
naar een USA death achtige band. We hebben dan ook alleen CBI een promo gestuurd
en de rest is bekend. Ook hebben we allemaal de nodige podiumervaring opgedaan
in andere bands.
In jullie teksten gaan jullie nogal stevig tekeer tegen de Islam, religie
is altijd een ‘tegenstander’ geweest in de metal, waarom juist de islam? Zijn
jullie niet bang voor acties vanuit de islamitisch wereld?
We hebben expres de Islam op de korrel genomen omdat het Christendom
eigenlijk al jarenlang het pispaaltje is van de metalscene terwijl niemand
eigenlijk weet waarom. Lekker afzetten tegen de gevestigde orde is dan vaak de
reden. Dat deed ik ook toen ik 14 was, maar als je wat ouder wordt is de grap
daar snel weer vanaf. De Islam daartegen vind ik een uitermate gevaarlijk
ontwikkeling. Overal ter wereld waar de Islam in de regering zit is het armoe,
bloed en ellende. Ook bevalt mij de veroveringsdrift van die religie niet zo.
Iedereen mag geloven wat hij wil, maar hun “Worship God, or Die” gedachte bevalt
mij niet zo. Over de persoon Jezus Christus mag alles gezegd en geschreven
worden zonder dat er mensen een banvloek over zich heen krijgen, maar als er dan
een keer kritisch wordt gekeken naar de pedofiele neigingen van de profeet
Mohammed is moslim Nederland te klein. Als een Iman homoseksualiteit als een
ziekt bestempeld mag dat gewoon voor de wet, maar als dan hun cultuur (terecht)
wordt omschreven als achterlijk staat heel moslim Nederland weer op de achterste
benen. Ik krijg daar jeuk van en de drang om de provoceren zit mij in het bloed.
Ik mag ook graag met geitenwollensokkendragende moraalridders in discussie
treden die menen ons te moeten bestempelen als racisten. Prachtig! Mensen die
menen ons de les te moeten lezen, maar zelf de definitie van het woord racisme
niet kennen. Sinds wanneer is de Islam een ras?*gaap*. Nee, we zijn niet bang
voor acties uit de Islamitische wereld, daarvoor hebben we teveel een plaat voor
onze kop denk ik.
Ik ving een gerucht op dat jullie op Noordschok het bassgitaar geluid van
tape haalde. Hoe zit dat?
Michiel: Is dit een serieuze vraag? Of moet ik dit zien als een compliment
dat we live net zo klinken als op cd.
Robin: Het is een valse leugen geïnstigeerd door jaloerse gefrette
plectrumbassisten. Op een videoband gemaakt door onafhankelijke filmers is wel
degelijk basgeluid te horen, diegenen die dit verzonnen hebben nodig ik dan ook
uit om een optreden lang met de oren voor zijn cabinet te komen staan. Om nog
maar te zwijgen dat het technisch schier onmogelijk is om live in de maat een
band mee te laten lopen.
Hoe is de tour met The Crown en Skinless verlopen?
De tour was super, we konden prima opschieten met Skinless en The Crown.
Muzikaal was het ook een erg interessante package omdat we alledrie brute muziek
spelen alleen op 3 totaal verschillende manieren. Ook konden wel elkaars muziek
prima waarderen en er zijn dan ook de nodige cd’s geruild onderling. Verder zijn
alle verhalen die je leest in biografieën waar, na twee dagen heb je geen besef
meer van tijd en datum. Op www.lordsofmetal.nl staat een compleet tourverslag te
staan inclusief alle ins en outs.
Wat zijn de toekomstplannen van TMDC ?
Ik heb onze toekomstplannen al een beetje uit de doeken gedaan in de vierde
vraag. We gaan zoveel mogelijk optreden in de toekomst hopen binnen afzienbare
tijd weer een tour te gaan doen. Ook gaan we deze week beginnen met het
schrijven van nieuwe nummers. De komende nummers zullen in het teken staan van
de bloederige excessen in de vaderlandsche geschiedenis. Denk aan bijvoorbeeld
de zeeslagen tegen de Engelsen, de moord op de gebroeders de Witt, Hertog Alva
en zijn bloedraad, de Beeldenstorm en ga zo maar door.
U bent voorlopig nog niet van ons af!!