Interview met Textures
Het is een enorm drukke tijd geweest voor de mannen van Textures de afgelopen paar jaar. Ze hebben ontzettend veel shows gespeeld, maar deze winter zijn de mannen de studio weer ingedoken. De nieuwe cd Silhouettes is onlangs verschenen. Hoog tijd dus om wat vragen te stellen.
Textures heeft natuurlijk geen introductie nodig. Maar voor de mensen die de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd, vertel eens wat over jezelf en de band.
Textures is een Nederlandse metalband ontstaan uit een vriendengroep in Etten-Leur (Brabant). In 2003 is in eigen beheer de cd Polars uitgebracht. Media pikten ons gretig op vanwege onze do-it-yourself strategie. Voor Polars bouwden we een studio, produceerden we alles zelf, verzorgden artwork, website en zelfs een videoclip in eigen beheer. Inmiddels hebben we een groot team van bookers, managers en labels achter ons staan, maar nog steeds zijn alle artistieke aspecten in eigen hand.
We speelden onder meer samen Arch Enemy, All that Remains, Meshuggah, Dillinger Escape Plan, Sepultura, Slipknot, Morbid Angel en Gojira. In 2004 wonnen we een Essent Award en daarmee een optreden op Lowlands. Andere festivals als Graspop(Be) ,Brutal Assault(CZ) en Hellfest(F) werden ook aangedaan. Tussendoor brachten in 2006 opvolger Drawing Circles uit. Twee jaar later is daar ons derde album, Silhouettes.
Ja, gefeliciteerd met de nieuwe cd. Zijn jullie helemaal tevreden met het resultaat?
Jazeker, anders hadden we hem niet eens uitgebracht, haha. We doen nog steeds alles zelf, omdat we ook een perfect eindresultaat willen boeken. Dat is wederom gelukt. Voor ons gevoel telkens weer een stap hoger. Als team raken we ook steeds beter op elkaar ingespeeld. Tijdens de opnames van debuut Polars hebben we onszelf helemaal dood moeten regelen om het project goed te laten slagen. Nu zijn we een paar jaar en veel ervaring verder zodat de meeste dingen vanzelf lopen. Maar daarvoor moet wel kneiterhard gebikkeld worden. Zo’n eindproduct heb je niet in een handomdraai.
Hoe zijn de eerste reacties over de nieuwe cd?
Onze eerste review was onze hoogste score ooit. Een 11 in plaats van een 10. Geen grapje. De tweede reactie was cd van de maand in een magazine. De derde was in de top vijf van grootste Duitse metalblad Rock Hard. Das niet verkeerd, aangezien we nog maar drie reacties hebben.
De reacties op de online mp3’s zijn overweldigend. Vanuit de hele wereld stromen reacties binnen op onze Myspace, Hyves, Facebook en Last.Fm. Dan blijkt internet toch wel weer een mooi medium, ware het niet dat de plaatverkoop er last van ondervindt.
Is het schrijfproces hetzelfde verlopen als bij de voorgaande cd’s, of hebben jullie nu voor een totaal andere aanpak gekozen?
Ditmaal hebben we ons meer gefocust op de songs afzonderlijk. Bij de vorige albums waren alle songs letterlijk met elkaar verbonden, muzikaal en tekstueel. Nu is het echt een liedjesplaat geworden en dat heeft ons zeker goed gedaan. Door elke song apart te benaderen zijn de songs directer geworden en staan ze dichter bij ons. Als je ze hoort snap je wel wat ik bedoel, er is namelijk wel een verschil met de vorige platen. Al met al is dit wel een natuurlijk proces geweest, niet iets geforceerds.
Hoelang heeft het geduurd voordat de muziek volledig af was, of hebben jullie de laatste puntjes op de I gezet in de studio?
We ronden meestal alle muziek af tijdens de preproductie. De songwriting is bij ons een constant iets. Er worden elke week weer stukken aangeleverd of ideeën op papier gezet. Dat gebeurt niet per se in de laatste paar maanden. Er zijn altijd nog wel stukken waar we mee experimenteren in de studio, dat wel, maar het meeste wordt echt van tevoren vastgelegd. We kunnen het ons ook niet veroorloven om maanden in de studio te gaan zitten. We zijn geen Metallica natuurlijk, haha. Qua sound is dat anders, producers Jochem en Bart hadden in mind wat voor geluid de plaat zou gaan hebben, maar dat experiment vindt meestal in Jochem’s control room plaats.
Het lijkt erop dat bassist Remko zijn draai volledig heeft gevonden binnen de band?
Zeker, zeker. Sociaal klikte het meteen. We kenden hem al een tijdje van zijn oude bands 37 Stabwounds en Isle of Man. Dat sociale aspect was erg belangrijk voor ons. Daarnaast speelt ie een aardig potje basgitaar inderdaad en kan hij goed overweg met al die weirde ritmes. Maf, als je bedenkt dat hij redelijk geschoold is als acoustisch gitarist.
Remko heeft bij de nieuwe plaat ook een dikke vinger in de pap qua artwork en het maken van de videoclip.
De nieuwe cd is ongelooflijk veelzijdig. Was dit van tevoren gepland of is het er gewoon ingeslopen?
Bedankt, het is een afspiegeling van ons muzikale denken. Je hoort heel goed terug dat wij qua smaak van hot naar her vliegen. Dus wat eruit komt is totaal niet gepland. Iedereen in de band heeft natuurlijk zijn eigen favorieten. En zo zie je dat als iedereen zijn steentje bijdraagt aan de songwriting dat je een goede mix en een grote veelzijdigheid krijgt. Dat is wel een van de krachten van Textures, denk ik.
De zang van Eric blijft me ook telkens verbazen. Hij weet de muziek perfect aan te vullen door perfecte afwisseling. Hoe zijn de Arabische invloeden in de zangpartijen tot stand gekomen?
Die Arabische invloeden die je hoort, komen voort uit de melodieën en intervallen die hij gebruikt. Ik denk niet dat Eric daar per se een Arabische sfeer mee wilde scheppen ofzo, maar ik weet wel dat hij altijd erg op zoek is naar originele lijnen. Daarvoor kiest hij niet de meest voor de hand liggende tonen. Datzelfde geldt ook wel voor de rest van band. De gitaren en synths zitten onopgemerkt ook vol met dat soort spul.
Jullie hebben ongetwijfeld al een hele hoop live en backstage materiaal verzameld en gefilmd. Kunnen we binnen een aanzienbare tijd een keer een ware Textures dvd verwachten?
We hebben wel een teringzooi aan materiaal, maar de geluidskwaliteit achten wij nog niet voldoende om uit te brengen. Met zoveel geluid en instrumenten als wij bij Textures valt het niet mee om live überhaupt lekker uit de verf te komen. Voor opnames zullen we dat een keer goed aan moeten pakken. Wellicht iets voor de toekomst inderdaad.
Verder nog interessante dingen die eraan zitten te komen? Uiteraard gaan jullie touren. Zijn er al shows waar jullie echt naar uit kijken?
Voordat het album uitkomt gaan we op tour in Engeland. Ook Arch Enemy heeft ons wederom uitgenodigd om voor enkele shows mee te doen. Dat is voor ons wel heel gaaf, want Arch Enemy speelt elke avond voor meer dan 1000 man.
Op 25 en 26 April doen we de releaseshows in Groningen en Rotterdam. Daarnaast staan er nog zomerfestivals en korte tours in Nederland en de rest van Europa in de planning. Aan het eind van de zomer staan we zelfs nog met Opeth en Pain of Salvation in een uitverkochte 013. Erg vet!!
Aan het eind van het jaar gaan we naar Australië en volgend jaar hopelijk naar de Verenigde Staten. Misschien wordt het nog eens wat met ons, haha.
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor het interview. De alom bekende laatste woorden zijn voor jullie.
Iedereen bedankt voor de support de laatste jaren. Jullie hebben onze do-it-yourself attitude zwaar ondersteund en ons naar een hoger niveau getild in de internationale scene.
Hell yeah!! Groeten, Stef en Textures.
Links: