Interview SQY Rocking Team
Interview met gitarist Joost Deeben en bassist Martijn Mansvelders, 18 mei 2007, Melkweg Amsterdam
We ontvingen een uitnodiging voor een interview met SQY Rocking Team. Ik had de laatste cd van de jongens van een review voorzien, dus leek het me ook wel leuk om ze eens aan de tand te voelen. Erg veel ervaring heb ik niet in dat soort gesprekken en het werd voor mij dan ook een hele belevenis. On stage mogen het dan wel een stel mafketels zijn, alle zaakjes rond de band zijn prima geregeld. Alles wordt in eigen beheer gedaan en dat betekent ook dat de mensen van SQY hun beste beentje voor willen zetten om een stukje publiciteit te krijgen. Voor het optreden in de Melkweg, als voorprogramma van Y&T, hebben ze tijd voor een gesprek met mij vrij gemaakt.
Als ik aankom bij De Melkweg staat Marjo, de nieuwe promotie manager al bij de ingang op me te wachten. Ik word meegenomen naar de backstage area en daar staat een laptop klaar. Daarop kan ik de nieuwe dvd van de band bekijken, verder krijg ik ook nog wat persinfo op papier. Daarna word ik voorgesteld aan de bandleden en mag ik een stuk van de soundcheck meemaken. Nadat er nog wat te eten is opgepikt in het restaurant voor na het optreden, gaan twee leden van de band, Joost en Martijn er eens goed voor zitten backstage en kan het interview beginnen.
Om maar te beginnen, wat is het nu SQY of Sequoyah, want je hoort het allebei.
We zijn begonnen als Sequoyah en dat is ook een tijd onze naam geweest. Maar omdat het bijna altijd verkeerd werd geschreven, op de nieuwe DVD staat een slideshowtje en daar kan je ook zien dat het, zelfs op posters, negenennegentig van de honderd keer verkeerd geschreven werd, hebben we er op een gegeven moment SQY van gemaakt en dat Rocking Team is er vanzelf bij gekomen omdat het zo mooi in het logo paste. Het lijkt erg veel op Racing Team en daar komen wel leuke misverstanden van..
Joost, jij bent er al vanaf het begin bij, maar jij Martijn bent er later bij gekomen. Bevalt dat een beetje?
ja, ik ben er vanaf december 2005 bij, zo’n anderhalf jaar nu dus. Het was hard aanpoten in het begin, want alle nummers voor de nieuwe cd lagen al klaar om ingespeeld te worden en ook het oude werk moest ingestudeerd worden en een van de eerste optredens was gelijk voor een groot publiek in de Heineken Music Hall, maar de jongens hebben me goed geholpen en ik ben goed ingewerkt.
Zijn jullie full-time musici?
Nee, we hebben er allemaal nog een full-time baan bij
Liefhebberij met een professioneel kantje dus?
Zeg maar semi-professioneel, We proberen zo ver mogelijk te komen, maar we kunnen het ons op dit moment niet veroorloven om te gaan zitten wachten tot we er een flinke berg geld mee verdienen, er moet brood op de plank komen. Vandaar dat we er alle vier een baan bij hebben en dat valt prima te combineren. We hebben het nu goed geregeld, wat geschoven met de optredens in het weekeinde en nu is het goed te doen, je moet soms wel afwegingen maken en kan niet altijd alle optredens doen die je wil doen, je moet de krenten uit de pap zien te halen.
Jullie hebben toch best wel een vol speel schema
Ja, we treden toch wel zo’n 50 a 60 keer per jaar op. Dat gaat ook in periodes, zo zijn we van het voorjaar naar Engeland geweest en dan speel je een aantal dagen achter elkaar, maar vaak concentreert het zich in de weekeinden.
En hoe is dat gegaan, daar in Engeland?
Ja, prima, we zijn nu, denk ik, zo’n negen keer in Engeland geweest, tot nu toe vrij succesvol, mensen waren super enthousiast. Dit jaar waren we bij een soort van festival, een soort motorgebeuren, ook met stunts en zo, maar ook een festivalweide met drie tenten, een grote en twee kleinere. De grote tent was overvol met zeer enthousiast publiek, bij ons, maar ook bij de plaatselijke bands. Wat vooral opviel waren de enthousiaste reacties, niet alleen je koppie schudden maar meezingen en klappen en zo. Toch ook wel andere reacties als in Nederland. Mensen die naar je toe komen, handtekeningen uitdelen, mensen die vier dagen achter elkaar komen kijken en zo, veel dezelfde gezichten die terug keren en steeds meer.
Jullie treden veel op in het voorprogramma van grotere bands…
ja dat lijkt de laatste twee jaar vooral het geval. Het is wel leuk hoor, je komt ook eens in de grotere zalen en zo, maar er zit wel een risico aan, het gevaar dreigt dat je het eeuwige voorprogramma wordt en dat wil je ook niet.
Lijkt me wel heel anders spelen, het publiek reageert anders, nog niet warm gedraaid, vooral in afwachting van de hoofdact…
Klopt, maar daar zit dan ook wel weer de uitdaging in, dan kan je het publiek toch voor je winnen, je staat wel voor een groter publiek. Bij Status Quo bijvoorbeeld was het heel leuk en kregen we het publiek ook wel mee, klappen en zo… Maar bij Motörhead daarentegen was het heel moeilijk, publiek was vrij stug en stond wat onverschillig in groepjes bij elkaar en je zag ze denken waar blijft Motörhead. dat is dan wel moeilijk, maar daar moet je tegen kunnen. Als je op het podium staat moet je ook tegen kritiek en zo kunnen, dat hoort er gewoon bij.
Lijkt me toch makkelijker om zelf de hoofdact te zijn, maar dat zal niet altijd realiseerbaar zijn?
Nee, maar zoals in Engeland was het wel fijn, mensen komen dan toch speciaal voor jou, dat is een heel ander soort uitdaging en dan hoef je je niet waar te maken tegenover mensen die je eigenlijk helemaal niet kennen. Maar waar we het ook nog niet over hebben gehad, is dat je in een voorprogramma vaak moet werken met minimale middelen, niet in echt grote hallen zoals de Heineken Hal maar op andere plekken kan je niet teveel van je eigen spullen neerzetten en ook niet alles kan op de plek staan, waar je het eigenlijk hebben wil en dat is weer een heel andere, aparte uitdaging.
Gaan jullie nog festivals doen, dit jaar ?
Niet zoveel, want we hebben in juli vakantie, maar we gaan wel wat doen, wat plaatselijke festivals en misschien nog een echt groot festival, maar dat is nog niet bevestigd, dus daar kunnen we verder niks over zeggen.
De echt grote festivals zitten in eind juni en juli toch?
Yep dat is waar. We doen wel een groot festival in Slagharen of zo, een motor festival. Dat soort dingen doen we wel vaker, daar komt veel publiek van ons en dat soort festivals worden goed gecoverd in bladen enzo.
Ik heb net eerst met Marjo (publiciteitsmanager) zitten praten, jullie doen bijna alles zelf, brengen de eigen platen uit, hebben de boel in eigen beheer. Dat is een vrij bewuste keuze geweest naar ik heb begrepen?
Ja, dat wel, maar in eerste instantie uit nood geboren. We zijn ooit in zee gegaan met een platenlabel, ben de naam vergeten en dat was een desillusie. We hebben een maand in de studio gezeten om alles op te nemen, wij waren onervaren en we kregen daar niets anders van de producer te horen dan dat is kut en dat is kut en wij hadden verder zelf weinig in te brengen. Toen we weer een weekje thuis waren, zeiden we tegen elkaar, nou dit is het ook niet. Bovendien wilden ze weinig aan promotie en zo doen en toen zeiden we tegen elkaar, dan kunnen we het net zo goed allemaal zelf doen, want zo komen we ook niet veel verder. Het heeft wel een tijd gekost voordat we alles onder de knie hadden, zoals bv het produceren. Bij de opnames van de twee laatste cd’s hebben we alles zelf gedaan, maar bij het mixen en produceren hebben we wel hulp gehad van Frans Vermast, die heeft daar meer ervaring in en dat is ons zo prima bevallen. Binnenkort willen we weer gaan opnemen, maar dan willen we wel kijken of we Frans er al eerder in het proces bij kunnen betrekken bij het arrangeren enzo, ik ben pas bij hem geweest om een nieuwe versie van NYC op te nemen, een nummer dat op de dvd staat, dan merk je toch dat hij een wat andere kijk op zaken heeft, hij heeft meer ervaring in dat soort dingen en weet de muziek net weer beter, anders te laten klinken
Het lijkt me moeilijk met die muziek van jullie om de energie en het geluid te evenaren, die je op het podium hebt., als ik NYC live hoor, klinkt het toch nog lekkerder dan op de cd.
Ja, maar het zijn ook twee verschillende dingen. In de zaal, heb je het voordeel van het imposante, de indruk die je maakt, het visuele en het zaalgeluid. Een cd, ja dat moet echt geproduceerd worden enne hangt ook veel af van de productie en zo. We proberen alles wel zoveel mogelijk in een keer in te spelen, om zo dicht mogelijk bij het directe van het live gevoel te blijven. Maar daar hebben meer bands last van. Een fantastische live band, die je op cd hoort, da’s toch weer heel wat anders dan.
Begrijp me goed hoor, ik ga hier niet zeggen dat de cd niet goed klinkt, het is alleen dat ik jullie live zo goed vind en dan lijkt het me gewoon moeilijk om die energie op cd te vangen
Dat is je geraden ook, hahaha, Maar dat hoef je geeneens te proberen, dat live geluid evenaren. Neem de beste live band die je kent, neem het optreden live en in een keer op en toch is er een verschil als dat op cd staat, het zijn nu eenmaal twee aparte grootheden, live is gewoon live en het enige dat je als goede live band kan doen is zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.
Jullie laatste twee cd’s liggen muzikaal gezien een beetje in het verlengde van elkaar, zo willen jullie ook doorstomen verder, is dit een beetje het geluid wat jullie nu gevonden hebben en wat blijft?
Ja, ik denk het wel, er zitten zeg maar twee songwriters in de band, die met het gros van de ideeen komen en als band werken we die dan verder uit. De combinatie van Harald en Joost, zorgt voor een zekere balans en dat werkt bij ons goed. De een zorgt voor het loggere, zwaardere geluid en de ander voor meer punky/poppy invalshoeken. Dat hebben we op onze vorige cd zo gedaan en nu bij onze laatste en dat werkt voor ons in ieder geval goed. De songs zijn zelfs een beetje uitwisselbaar, wat op de ene cd staat, had ook op de andere kunnen staan. Alleen de klank, de opnames van Top Fuel Tendencies is net even anders, wat opener misschien, iets pakkender en minder rauw. Ook wat meer arrangementen en Joost die veel meer is gaan soleren. En de vorige bassist, ook een prima bassist overigens, had toch een wat ander, wat ruwer geluid en het nieuwe basgeluid van Martijn klinkt lekker, wat helderder en bevalt ons goed in ieder geval
Zijn jullie alweer aan het schrijven voor een nieuwe cd?
Ja, daar zijn we continue mee bezig eigenlijk, als me wat te binnen schiet qua tekst, schrijf ik het op, Als ik thuis wat zit te jengelen op een gitaar en er komt iets van wat ik denk, oh dat moet ik onthouden, dan neem ik het op op zo’n ding, dan probeer ik daar met de tekst wat van in elkaar te sleutelen Ik kan zelf niet drummen en zo, dus met knip en plakwerk zet ik wat in elkaar, neem het mee naar de band en dan gaan we het echte werk, de bas en drums er in zetten en er met elkaar mee aan het werk. Met het opnemen van Top Fuel Tendencies lagen alle nummers klaar, maar ook met de nieuwe bassist is er met opnemen toch een ander geluid ontstaan, zijn nummers toch anders als eerst ingespeeld en zijn het soms zelfs een beetje andere nummers geworden, ander tempo, andere intonatie.
Het is dus niet zo van er komt een nieuwe cd aan, nu gaan we eens bij elkaar zitten en de nummers schrijven?
Nee, dat werkt bij ons inderdaad niet. Misschien zijn er bands die dat wel kunnen, maar bij ons is het meer een continue proces. Ik zou het niet kunnen in ieder geval, zo van nu gaan we een nummer maken over dit of dat, dan gaan we er voor zitten en dan komt het op afroep. Met een spontaan idee kan je een mooiere song maken en niet op afroep zoals voor een bier reclame of zo.
Dus jij gaat niet de reclame in ?
Nou, ach, een nummer als Get It Done zou prima passen bij een autoreclame of zo, maar ja, ik ben verder geen marketing figuur of zo. Er zijn best wel hits van gekomen zo, iemand die een nummer uitzoekt en het bij een reclame zet. Is wel een leuk stuk aandacht natuurlijk.
Jullie gaan binnenkort naar Amerika, wat zijn jullie verwachtingen daarvan?
We verwachten er niet zo veel van eigenlijk, het is gewoon een hele mooie kans die we nu krijgen en die we pakken, een mooie ervaring om op te doen. Maar we zijn ook heel erg benieuwd hoe de mensen daar op onze muziek gaan reageren. We hebben al best wel van veel mensen te horen gekregen van jullie klinken wel erg Amerikaans enzo… Dus we gaan het gewoon maar eens proberen en we zien we hoe ze daar gaan reageren.We gaan naar de cd presentatie van Erocktica en we gaan daar onze clip presenteren en we gaan zo’n vijf, zes dagen optreden.
Is daar de DVD ook speciaal voor gemaakt?
Nee, eigenlijk wilden we graag een clip maken van NYC en mensen hadden al tegen ons gezegd dat we iets moesten gaan doen met Get It Done. Dat hebben we gecombineerd en we hebben de verhaaltjes geschreven en er bij gezet wat voor beelden we daar bij wilden. Die opnames zijn door onder andere de mensen van Erocktica voor ons geschoten en samen hebben we die beelden gemonteerd en er een clip van gemaakt. De beelden zijn wel met een gewone handicam opgenomen en wat ruw, maar dat past goed bij het rauwe karakter van de muziek. Zo is de clip onstaan, waarin de zangeres van Erocktica zich een dag door New York beweegt.
Mmmm….. Met die dame wil ik wel eens een beschuitje eten…..
Hahahaha, tja dan ben je niet de enige denk ik. Maar het is ook gewoon een heel aardige vrouw. Ze ziet er wel extravagant uit en dat is natuurlijk ook wel zo als je in je blote kont op het podium gaat staan, maar backstage en zo is het een heel gewone leuke vrouw, waar je ook goed een normaal gesprek mee kan voeren en die leuk is om mee om te gaan.
Als live band zijn jullie helemaal doorgebroken en hebben jullie inmiddels in eigen land een flinke naam op te houden, toch wil die doorbraak op cd nog niet helemaal lukken, heb ik het idee, hoe denk je dat dat komt?
Dat is het probleem dat je hebt in Nederland, misschien in andere landen ook wel maar uit ervaring weet ik het vooral van Nederland, dat je als je independent bent, zoals wij zijn, je weinig gedraaid wordt op de radio. Je kan je cd’tje wel opsturen, maar volgens mij gooien ze die gewoon in de prullenbak of zo. Hilversum 3 bijvoorbeeld, daar bepalen maar een paar mensen wat er wordt gedraaid en independents horen daar niet snel bij
En bij het samenstellen van hitlijsten wordt ook meegeteld hoe vaak je gedraaid bent enzo
Dan heb je echt een plugger, kruiwagen of ander kontakt nodig, dat is gewoon moeilijk. Misschien heeft het ook met de afstand Brabant – Hilversum te maken, ik weet het niet. Mogelijk hebben we het tot nu toe niet goed aangepakt, zijn we niet brutaal genoeg of zo. Maar misschien zouden we het ook eens moeten proberen bij 538 of een andere zender, maar het lijkt mij zonder de steun van een groot label vrij problematisch om daar een poot tussen de deur te krijgen.
Jullie hebben op het Internet ook van alles staan, misschien moet je het wel meer die kant op gaan zoeken?
Ja we zijn ook begonnen met via Legal Download van alles aan te bieden en mensen weten dat toch steeds meer te vinden, niet dat je zegt wauw, maar zo mondjesmaat druppelt het wel door en dat neemt steeds toe. Dat is een goede zaak, want het is een heel nieuw medium en daar moet je goed gebruik van maken, niet alleen van de klassieke kanalen.
Het biedt veel nieuwe mogelijkheden, toch ?
Ja, we praten er ook al over of de nieuwe cd wel een cd moet worden of dat we het via internet aan moeten gaan bieden. De invloed van nieuwe media, het internet noem maar op, zo’n cd’tje, wat doet het nog eigenlijk he? Hier en daar een nummer neer zetten om te downloaden of de hele cd. Over dat soort dingen moet je praten en nadenken natuurlijk. Als je te strak blijft vasthouden aan de klassieke methodes, zoals de platenmaatschappijen die zich vergist hebben en dat dus te lang hebben gedaan, kan je straks de boot wel eens missen. Zoals in elke bedrijfstak moet je blijven innoveren. De grammofoonplaat werd cd, maar verder veranderde er weinig en op een gegeven moment werkt dat gewoon niet meer. Daarom zijn we ook blij met de komst van Marjo, je ziet gelijk dat ze weer nieuwe ideeën heeft en zo. Al je in je eigen band speelt, dan denk je daar gewoon niet aan. Je doet zoals je het altijd gedaan hebt en denkt dat het goed is, als er dan iemand bijkomt met frisse ideeën, dan werkt dat wel.
Het werk van Marjo (publiciteit) hebben jullie ook altijd zelf gedaan of deed iemand anders dat?
Nee, dat deden we zelf, we hebben de taken onderling verdeeld. Maar op een gegeven moment merk je dat het allemaal erg veel wordt om te doen naast je privé leven en je werk. Je zit er ook te dicht op, met de muziek die je maakt, bent te betrokken, misschien in sommige gevallen ook wel te bescheiden enzo. Het blijft moeilijk om je eigen dingen te verkopen, dus het is beter als iemand anders dat voor je regelt
Jullie hebben er nu ook een heel team van mensen omheen om alles goed te regelen
Ja, daarom zijn we ook SQY Rocking Team! Maar het is soms gewoon verwonderlijk als je ziet hoeveel medewerking je krijgt van mensen, bv bij het maken van de clips voor de dvd. Allerlei mensen uit de rock en metal scene werkten gewoon mee.
We zijn er een beetje doorheen, is er nog iets wat jullie willen melden aan de lezers van Zware Metalen?
Tja, nou, ik zou zeggen kom ook eens kijken op onze site en laat eens een berichtje achter.Het is leuk om reacties te krijgen op de site en ook op MySpace. Leuk om te zien en te horen. We kijken daar dagelijks wel even naar.
Met hartelijke dank aan alle mensen van SQY Rocking Team en Marjo Verdooren (Metal Revelation)
Links: