Interview – Sepultura

Interview met Sepultura

3 april 2003 Amsterdam


Voor de mensen die jou of Sepultura niet kennen, kun je jezelf en de andere bandleden even voorstellen.


Ok, ik ben Derrick Green, ik zing voor Sepultura, Andreas Kisser die gitaar speelt, Paulo Pinto speelt bas en Igor Cavelera drumt in de band.


In Brazilië is een nog al levendige metal scene, helpt dit een band om door te breken of is het juist belemmerend?


Het helpt in een zekere mate, ik woon nu zelf ongeveer 2 jaar in Brazilië en ging er al ongeveer 5 jaar naartoe voordat ik in de band zat. Het is ongelofelijk, de metal scene leeft daar nog enorm en zeker in Sao Paulo waar we allemaal wonen. Er zijn constant nieuwe bands die opstaan maar voor deze bands is het wel degelijk lastig om door te breken omdat ze vaak niet de financiële middelen hebben op echt gehoord te worden.


Er zijn nog vrij veel Braziliaanse bands die wereldwijd bekend zijn, zijn er een paar “onbekende” bands die je erg goed vind en zou willen promoten?


Jazeker, er zijn op dit moment 2 bands waar ik vaak naar luister, het zijn hardcore bands. De een heet Questions en de andere Point of No Return ze zijn erg intens. We hebben een show gedaan met Questions en de band is nu een hechte fan basis aan het krijgen. Ik persoonlijk kom uit de hardcore scene en vind het altijd leuk om nieuwe bands te zien. Er is ook nog een band genaamd Ratos de Porao, een klassieke punk/hardcore band die nog steeds aan de weg timmert en dan nog Necromancia een band waarvan Andreas de producer is.


Sepultura heeft altijd politieke invloeden in hun nummers, denk je dat de huidige omstandigheden ook terug zullen komen in nummers of blijf je in dit geval liever bij de Braziliaanse politiek?


Nee, we houden het bij de wereld politiek, omdat wat er in een kant van de wereld gebeurt kan een groot effect hebben op de andere kant, het is zo’n kleine wereld tegenwoordig en ook zullen we altijd over politieke en sociale kwesties blijven schrijven omdat we gewoon ons niet prettig zouden voelen als we over sprookjes gaan schrijven. We schrijven over echte dingen en zodoende kunnen we er ook echt ons gevoel achter zetten.


Jullie hebben veel kritiek over jullie heen gehad na de release van Nation en ook zouden jullie veel fans verloren hebben, is dit een last op jullie schouders tijdens het schrijf proces of is het gewoon “business as usual”?


Ik vind het moeilijk om daar een echt antwoord op te geven, het heeft het schrijfproces niet echt beïnvloed. We vinden het schrijven leuk en we proberen onszelf steeds meer uit te dagen plus dat we albums willen maken die verschillend zijn van elkander. Als we steeds hetzelfde zouden schrijven zou het zowel voor ons als voor de fans een saaie bedoening worden. Dus ja met Nation zijn er mensen die het niet goed vonden maar er zijn ook de mensen die zich nooit echt in Sepultura verdiept hadden en die met Nation wel fan zijn geworden, dus als band hebben we zeker geen spijt van Nation. Wat ons met dit nieuwe album erg geholpen heeft zijn wijzelf geweest, het uitdagen van onszelf en ons gewoon even afsluiten van de wereld, misschien krijgen we met album wel weer nieuwe fans en misschien brengt het oude fans terug, wie weet… wijzelf zijn in ieder geval heel tevreden.




We hadden het net al even over de kritiek, jullie hebben eigenlijk sinds Max is vertrokken alleen maar kritiek gehad, is er ooit een moment geweest waar de band dacht, ja rot op, we stoppen er mee?


Het is altijd frustrerend als je muzikant bent, en de hele muziek wereld is constant in beweging, maar nu zijn we meer gebonden met elkaar dan eerst, meer ontwikkeld, natuurlijk was het vertrek van Max een groot verlies voor de band. Het was een goede combinatie en ze hebben jaren lang de tijd gehad om met die combinatie te werken en veel albums uit te brengen. Toen ik erbij kwam veranderen dat natuurlijk, maar je hebt als band ook tijd nodig om dan naar elkaar toe te groeien en ik denk zelf hoe langer we bij elkaar zijn hoe beter de muziek ontwikkeld en hoe interessanter het wordt.


Hoe voelt het om constant te worden vergeleken met Max word je daar niet gek van?


Dat zal altijd blijven gebeuren, daar doe je niets tegen maar het word soms wel een beetje irritant vooral omdat we compleet andere stijlen hebben, hoewel mensen dat gelukkig wel horen. Maar het is toch iets waar je altijd mee te maken heb, het verleden was geweldig maar we moeten ook vooruit kijken en proberen de toekomst ook zo geweldig te maken.


Reageerden de Braziliaanse fans heel veel anders dan de rest van de wereld?


Veel mensen denken dat het in Brazilië voor de fans en mijzelf heel anders was om aan te passen aan de verandering maar Brazilië was een van de eerste plaatsen waar de fans weer volledig achter de band stonden. Ze weten daar over het algemeen meer over de band dan elders in de wereld en realiseerden zich heel goed dat Sepultura altijd een band was en nooit maar een persoon, en bijvoorbeeld hier in Europa zijn de mensen vaak veel meer gefixeerd op een persoon in de band die dan alles doet en de rest van de band er een beetje bij staat. Zo werkt het echter niet met Sepultura. In Brazilië staan de fans voor 100% achter de band en dat heeft me altijd aangemoedigd en nu zijn we bezig de band vooruit te duwen en de wereld te veroveren.


Was het moeilijk om je dagelijks leven achter te laten om te zingen in een band uit een ander land?


Het was in ieder geval een interessante ervaring, ik bedoel iedere dag was een uitdaging, de taal, de cultuur het eten enzovoorts. Alles was compleet anders maar het betekende dat ik mocht doen wat ik altijd al wilde doen, spelen in een band en je nergens anders druk om hoeven te maken, dus het was niet echt heel moeilijk om weg te gaan. Het was meer, “wow nu mag ik doen waar al vanaf mijn 14e van droom”


Je was dus al een grote fan van Sepultura?


Jazeker, maar ik had er nooit over gedacht dat ik ooit in die band zou gaan zingen, ik respecteerde de muziek en vond de band erg goed.


Over de auditie, die was nogal anders dan de meeste audities, je moest een bandje insturen van jezelf en na de eerste ronde kreeg je een bandje met muziek en de opdracht daar zelf een text voor te schrijven.. Dat lijkt me nogal stress vol, hoe heb je dat gedaan?


Het was erg vreemd, omdat ik altijd in bands had gezeten waar de nummers tot stand kwamen door als band samen te spelen maar het leek me het beste om gewoon op te schrijven wat ik voelde. Hetgeen wat ik opstuurde leek totaal niet op Sepultura. Toen kreeg ik het bandje zonder zang en ben daar gewoon mee aan de slag gegaan, heb het opgestuurd en er eigenlijk niet meer over nagedacht. De rest van de band vond mijn bandje goed juist omdat het zo verschillend van wat zij in het verleden geschreven hadden. De meeste mensen stuurden bandjes op waar ze echt probeerde op Max te lijken en dat was nou juist hetgeen wat de band niet zocht omdat ze net als de fans wisten dat er nooit een tweede Max zou zijn.


Er waren geruchten van een Cavalera broeder gevecht, is dit allemaal weer geregeld of niet?


Ja, het was nooit zo dramatisch als het leek in de media. Beide zijn erg gelukkig en ze communiceren via hun moeder en zijn altijd nieuwsgierig naar wat de ander doet. Het was gewoon beter voor alle partijen, Max wilde weg en is nu gelukkig met Soulfly en wij zijn gelukkig met hetgeen wat wij doen. Soulfly en wij zijn gewoon twee compleet andere dingen, dat zul je wel horen op dit nieuwe album.


Ik ben benieuwd.


Een hele hopen mensen zijn dat denk ik, het zal een soort van klap in je gezicht zijn, er is namelijk veel gebeurt nadat we weg zijn gegaan bij Roadrunner en uiteraard de gebeurtenissen in de wereld. Al deze agressie heeft bijgedragen aan het nieuwe album.




Zoals je al zei, jullie zijn weg bij Roadrunner Records, was daar een speciale reden voor?


We hadden eigenlijk nog een contract voor nog een album bij ze, maar ze waren bezig met een transfer naar een groter label, en dus hebben ze min of meer de geldkraan dicht gedraaid en dit terwijl we keihard bezig waren met deze cd, dus het was meer van, “No hard feelings” maar we gaan proberen de band op een hoger niveau te krijgen en Roadrunner leek gewoon op het oude niveau verder te willen gaan.


Zijn er plannen voor grote zomer festivals?


Ja, we doen deze tweeweekse tour nu, gewoon spelen in de clubs voor promotie en omdat we gewoon dicht bij de mensen willen zijn en terug naar de basics wilden. Hierna gaan we terug naar de VS waar we gaan toeren met Voivod en daarna keren we terug naar Europa waar we onder andere op Sweden Rock Festival, Waldrock en Full Force Fest zullen staan. Dus wanneer ons album uitkomt, eind mei, zijn we precies op tijd om op de grote festivals te spelen, perfecte timing.


Wat kunnen de mensen verwachten van dit nieuwe album?


Ik denk dat het het energie gehalte heeft van de gehele periode voor dit album. “Roorback” komt met een zeven nummer cover cd (Revolusongs) waarop we nummers spelen van Exodus, Hellhammer en andere bands die ons beinvloed hebben zo spelen we ook een nummer van U2 en zelfs van Massive Attack all deze bands zitten in Sepultura. De cd gaat erg tof worden er komt ook een videoclip voor “Bullet the Blue Sky” bij die was extra bonus voor “Roorback” hebben opgenomen.


Is dit voor de normale release of voor een limited edition?


Nee, het word voor een limited edition. Toen we Revolusongs opnamen en Hellhammer en andere bands die ons beïnvloed hebben, hebben we die energie vast kunnen houden en in “Roorback” kunnen stoppen. Het hele album is steeds maar weer een stapje hoger, er staan een paar rustigere nummers op om het geheel interessant te houden. Deze cd is compleet anders dan wat ik heb gedaan met de band en ik denk dat mensen dit meteen op zullen pikken en merken dat de groep een stuk hechter is geworden. Tevens speel ik zelf ook meer gitaar op dit album en dat heeft ook het schrijven een gedeelte veranderd dus dat is ook een reden waarom deze cd anders is dan de vorige.


Kun je ons al iets vertellen over het artwork voor de nieuwe cd?


We zullen een ook digipack of een limited-edition hebben, maar we zijn nog steeds bezig met het artwork, hoewel het daar is zijn we nog bezig met alles op de juiste plaats aan het zetten. Het is zeker anders dan alles wat Sepultura hiervoor heeft gehad. We werken met een artiest genaamd Derek Hess, die dingen heeft gemaakt voor verschillende hardcore bands, hij maakt erg rauwe tekeningen.


Jullie hebben een nummer gedaan met Apocalyptica, wiens idee was dat?


We hebben ze tijdens een toer ontmoet en we wisten dat ze Metallica covers speelden en zelfs Sepultura dus we dachten dat het misschien cool zou zijn om iets samen te doen en Andreas had al een stuk geschreven voor het album en we vonden dat daar de cello’s goed bij zouden passen.


Hoe was het om met ze samen te werken?


Andreas had het gitaar gedeelte al opgenomen en heeft dit naar Finland gestuurd met de boodschap “do whatever you gotta do”. We hebben niet met zijn allen in een studio gezeten, maar ik vond het op deze manier ook wel cool, meer verrassend om te horen hoe een nummer veranderd omdat ze totale vrijheid hadden om te doen wat ze gedaan hebben.


Is de gedachte om iets groots te doen, zoals bijvoorbeeld een optreden met een orkest, ooit bij jullie opgekomen of een samen werking met een andere band?


Niet echt, we hebben een gast muzikant op dit album, een drummer die wat percussie dingen doet samen met Igor op een nummer. Maar met dit album wilden we eigenlijk meer juist laten zien dat we juist geen andere dingen hoefden toe te voegen, gewoon basic en dat willen we zo houden.


Dus niet echt grootse plannen?


Nee, het enige grootse waar ik op kan komen is dat we meer video clips gaan opnemen waar ik ook in te zien zal zijn. Daar hebben we eigenlijk nog geen tijd voor gehad maar we zijn erg tevreden over de video die we hebben gemaakt voor het U2 nummer. Dus we gaan waarschijnlijk meer video’s maken voor “Roorback” en we zullen verschillende podiumshows hebben. Plus dat we een DVD gaan opnemen met alle nummers die we maar kunnen verzinnen en een stukje over Brazilië zodat mensen kunnen zien hoe het gaat met schrijven en toeren


Wat vind je van het feit dat sommige albums vaak al te downloaden zijn voor dat de cd is uitgebracht?


Ik vind downloaden cool, maar met sommige dingen moet je wel oppassen. Ik heb er geen problemen mee als mensen nummers kunnen downloaden als we die op het internet zetten zodat ze gedownload kunnen worden. Maar het zuigt nogal als het nog niet af is en ze hebben een kopie van een ongemixte of ongemasterde tape, want dat is niet echt de manier waarop je wilt overkomen.


Maar verder denk ik dat het goed is voor bands dat mensen het al kunnen horen en weten wat ze kunnen verwachten. Als de muziek goed is zullen ze de cd toch wel kopen om alsnog de band te steunen.


Is er veel piraterij in Brazilië?


Enorm veel, piraterij is waar het om draait daar, onofficiële cd’s en uiteraard de onofficiële T-shirts die ze goedkoper kunnen verkopen. Maar ik denk dat het internet daar ook goed voor is, want op die manier kun je je shirts tonen en aanbieden, verder is er niet echt iets wat je kunt doen om het tegen te gaan. Al vanaf het begin zijn er dingen gekopieerd en het is in principe goede publiciteit, want als iemand een onofficieel T-shirt draagt dan betekend dat wel dat hij/zij de band goed vindt.


Op de Sepultura site is een heel gedeelte voor fans met Sepultura tatoo’s wat vind je van deze Sepultura gekte?


Hun aanhang helpt enorm, het geeft je het gevoel dat ze echt achter je staan en in je geloven, dus je doet meer je best, voor jezelf maar ook zeker voor hun.


Is het zo dat je bij het schrijven dan denkt, ik hoop dat ze dit goed gaan vinden?


Nee, dat komt pas later, als ze het niet goed vinden, pech gehad,.. dat is metal.. het is niet muziek voor iedereen, het is voor mensen met een open mind, die verder willen kijken en luisteren. We schrijven voor onszelf en ik denk dat dat altijd zo zou moeten zijn.


Hoe komen de nummers tot stand?


We oefenen iedere dag, we komen binnen en er heeft iemand een idee… vanuit daar bouwen we omdat idee heen, de teksten komen later pas, ik begin meestal gewoon met “geluiden” te maken en dan luister ik later naar het bandje en bewaar en gooi dingen weg en op zie mannier komt stukje voor stukje het nummer tot stand.


Kun je ons iets vertellen over je solo project Rhythmic Breathing?


In feite had ik gewoon een hele lading gekke ideeën die niets met metal te maken hebben. We spelen een beetje met opnames in de bus tijdens het toeren. Het is leuk om er bij te doen en zo compleet anders dan Sepultura


Zijn er nog andere bandleden die solo projecten hebben?


Niet op het moment, tegenwoordig zijn we zeer geconcentreerd bezig met Sepultura, maar Rhythmic Breathing is gewoon voor de lol voor in de bus. Maar voor ons allemaal komt Sepultura op de eerste plaats


Zijn er nog dingen die je met ons wilt delen, of iets wat je tegen de Nederlandse fans wilt zeggen?


We hopen dat we in de gelegenheid komen om overal in Nederland op te treden, verschillende clubs, plaatsen en festivals en uiteraard hopen we nog vele jaren terug te komen hier.



Website Sepultura: http://www.sepultura.com.br