Interview met Luca Turilli van Rhapsody of Fire
Het Italiaanse Rhapsody of Fire is in tien jaar uitgegroeid tot een van de meest legendarische bands ooit. Wellicht dat men dat legendarisch wat figuurlijk moet nemen, maar de band is wel hard op weg een bekende naam te worden in de metalwereld. Onlangs brachten de heren hun eerste live dvd, Visions from the Enchanted Lands, uit. Deze brengt fans een stap dieper in de mythische wereld van Rhapsody. Om de waarheid achter de mythe rond Rhapsody te achterhalen een interview met gitarist Luca Turilli.
Om maar even met de deur in huis te vallen Luca; Jullie waren gedwongen om de bandnaam te veranderen vorig jaar, waarom moest er ‘of Fire’ achter Rhapsody geplakt worden?
Dat had te maken met een zeker persoon uit de VS, die ons in 2000 ook al benaderd had met de boodschap dat we onze naam moesten veranderen. Destijds, toen we nog bij ons oude label waren, hebben we er weinig van gehoord op een paar brieven na. Pas nadat we twee jaar geleden in de VS getoerd hadden en we succesvol begonnen te worden begon het serieus te worden. Meneer Jackson, die de naam Rhapsody vóór ons geregistreerd had, schreef nu niet alleen brieven, maar haalde zijn advocaten erbij. Toen hebben we alles uitgepraat; we konden de naam Rhapsody houden als we er het ‘of Fire’ gedeelte eraan zouden toevoegen. Dat was voor ons echt een redding want het was de enige manier om de naam Rhapsody te behouden. Het zou een ramp geweest zijn voor de band als we een andere naam hadden moet aannemen.
Had je liever de naam Rhapsody behouden in plaats van Rhapsody of Fire?
Jazeker! Maar ik ben ook tevreden met hoe het nu is. Die ‘of Fire’ toevoeging is er wel, maar we hebben het logo zo gemaakt dat Rhapsody er nog steeds uitsteekt. Want we zijn nog altijd dezelfde band, alleen nu met een iets langere naam.
De naamsverandering is niet de enige verandering bij Rhapsody, jullie zijn tevens gewisseld van label. Wat zijn de verschillen tussen Magic Circle Music en jullie oude label?
Er zijn niet echt veel verschillen te noemen. Omdat we nu bij een groter label zitten hebben we nu meer zakelijk problemen waar we tegenaan lopen, maar natuurlijk ook de voordelen van een groot label zoals naamsbekendheid en distributie. In het begin werkten we met de heer Limb van Limb Music en aan hem hebben we veel te danken. Hij heeft Rhapsody destijds op de kaart gezet. Daarna heeft SPV ons verder geholpen, vooral aan betere plaatsen op festivals en dat soort dingen.
Hebben de veranderingen nog invloed gehad op je werk als muzikant?
Nee, nee, zeker niet. De muziek staat volledig los van het label waar we mee werken. Wat er ook in de toekomst met labels gaat gebeuren, voor mij is het belangrijkste dat ik mijn muziek met emotie kan maken, zoals dat gebeurde voordat we ons druk maakten over geldzaken. Er zijn momenten geweest waarin die emotie leek te zijn verdwenen en in die momenten heb ik overwogen om te stoppen, want het is voor mij en voor de band echt onmisbaar. Als je dit werk alleen voor het geld doet, hou je het niet vol. Muziek draait om gevoel.
Jullie draaien inmiddels al tien jaar op dat gevoel; Hoe kijk je terug op de geschiedenis van Rhapsody?
Lastig om daar antwoord op te geven! We hebben geweldige tijden gehad, maar ook tijden van stress en problemen. Zoals alle bands hebben we veel hindernissen moeten nemen en daar zijn we sterker van geworden. In het artistieke opzicht ben ik erg tevreden, we hebben kunnen doen wat we wilden zonder bemoeienis te ondervinden van onze labels. We zijn altijd vrij geweest om een Rhapsody album te maken zoals dat in onze visie paste. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn en daar zijn we erg trots op. Het geeft enorme voldoening om mails te lezen van fans die door onze muziek positief beïnvloed zijn of worden. Dat is het grootste compliment dat een artiest kan krijgen.
Welk moment met Rhapsody is je het beste bij gebleven uit alle jaren met de band?
In artistiek opzicht was dat de samenwerking met Christopher Lee. Het was een speciaal moment voor ons. We hebben erg genoten van de Lord of the Rings films en dankzij Peter Jackson’s meesterwerken ben ik dicht bij de visie van Tolkien gekomen. De liefde voor de uitgestrekte landschappen en de betoverende elementen zijn ook zeer belangrijk in de muziek van Rhapsody. We werden er erg door geïnspireerd. Dankzij Joey Demaio kwamen we in contact met Christopher en kregen we de kans om met hem samen te werken, een fantastische ervaring. Daarnaast was het succes van ons eerste album voor mij een memorabel moment. In de eerste weken verkochten we 150.000 stuks, echt ongelofelijk.
En wat verwacht je van de toekomst? Waar zie je Rhapsody in nog eens tien jaar bijvoorbeeld?
Als oude grijze mannen wellicht! Nee, even serieus, ik durf geen voorspellingen te maken over wat komen gaat. Wat ik hoop is dat we muziek kunnen blijven maken op dezelfde manier als we dat tot dusverre gedaan hebben en tegelijkertijd altijd een fris en innovatief geluid houden. Er is nog altijd veel te ontdekken op het gebied van ons geluid. Zelf zou ik graag willen experimenteren met verschillende manieren van componeren en toch vast te houden aan de Rhapsody roots.
Heeft jullie laatste album Triumph or Agony een nieuwe standaard gezet voor toekomstige platen?
Dat zou ik niet met zekerheid durven stellen. Voor Triumph or Agony was er Symphony from the Enchanted Lands, wat misschien wel een van de meest orchestrale nummers in de metal geschiedenis is, haha! Maar omdat we graag een contrast hebben tussen de albums is Triumph or Agony een stuk directer geworden. Toch hebben beide albums wel hetzelfde karakter, met name omdat we opnieuw met het Tsjechisch orkest hebben gewerkt. De accenten liggen bij beide platen op de film elementen, maar toch is er een duidelijke metal toon aanwezig. In de toekomst ga ik zeker verder met het zoeken naar een nog betere verhouding tussen klassieke muziek en de metal dynamiek.
Kan je me al iets vertellen over de opvolger van Triumph or Agony? Hebben jullie überhaupt al iets?
Jazeker wel. We hebben hele mooie refreinen, ten minste we hopen dat de fans ze mooi vinden, wij in ieder geval wel! We gaan nu de nummers verder uitwerken en dan besluiten we wat we gaan doen met het orkest en eventuele gastzangers en zulke zaken.
Dus nog niet veel informatie over de muziek, kun je me dan wellicht wat vertellen over het verhaal van The Dark Saga’s derde deel?
Nee helaas! Ik kan en mag nog niet al te veel loslaten over het verhaal! Wat ik wel kan vertellen is dat deel drie een meer uitgewerkt verhaal zal hebben dan de voorgaande platen uit de saga. Omdat fans het duidelijk wilden zal het boekje van het nieuwe album heel uitgebreid zijn en de hele saga toelichten. Al zullen ze daar wel tot volgend jaar op moeten wachten..
Waar de fans niet meer op hoeven te wachten is een dvd van Rhapsody. Zou je Visions from the Enchanted Lands kunnen beschouwen als een soort zoethoudertje tussen de albums?
Wellicht is dat wel de reden van het label geweest, maar voor ons had het niet zo nodig nu gehoeven. We hadden tijdens onze Canadese tour heel wat goed beeldmateriaal geschoten, dus bedachten ze dat het wel gebruikt kon worden voor een dvd. Het kan misschien beter gezien worden als een zoethoudertje voor onze echte dvd, van een volledig concert. Dat is een droom van mij en Alex, een die we ooit waar zullen maken!
Zou je zo’n een dvd liever opnemen in Europa of in Noord-Amerika?
De reden om een dvd op te nemen is om een bepaald publiek te bedanken voor hun steun. Op dit moment hebben we zowel in Europa als in Noord-Amerika veel landen om te bedanken. Daar gaan we nog over nadenken, misschien wordt het wel Italië, maar nog niets is zeker.
Zijn er grote verschillen tussen het Amerikaanse en het Europese publiek?
Niet echt, muziek is een universele taal en mensen lijken overal op een gelijke manier te reageren. Natuurlijk zijn er wel verschillen tussen de landen, maar we waarderen onze fans waar ook ter wereld. Zulke zaken veranderen ook, het ene moment ben je in een land populair, het andere moment een stuk minder en visa versa. Maar de warmte van de mensen blijft geweldig, elke keer, waar ook ter wereld.
Welke nummers worden over het algemeen het warmst ontvangen?
Dat verschilt per tour en per land. Over het algemeen zijn, laten we die de hits van Rhapsody noemen, nummers als Holy Thunderforce, Emerald Sword erg populair. Voor ons is het trouwens ook fantastisch om die nummers te spelen. We stoppen in de setlist trouwens wel altijd een paar verassingen. We hebben bijvoorbeeld een keer Village of the Dwarves in de setlist gehad. We wisten niet of men positief zou reageren, maar het bleek gelukkig een groot succes! Natuurlijk gebeurd het omgekeerde ook. Het is altijd weer een verassing!
Hebben jullie de nummers op de Visions from the Enchanted Lands dvd nog om speciale redenen gekozen?
Nee eigenlijk niet, deze nummers stonden gewoon in de setlist van de tour. Voor ons is spelen en touren lastig omdat de drummer uit Duitsland komt en twee andere leden uit Frankrijk. De nummers in de setlist waren nummers die we toevallig de laatste tijd hadden geoefend, dus echte gedachten zijn er niet besteed aan het uitzoeken van de nummers.
Beschouw je Visions from the Enchanted Lands eigenlijk wel als een echte dvd of meer als een soort documentaire?
Een combinatie van beiden. Zoals ik al zei, we gaan later nog een hele show opnemen en dat moet onze echte live dvd worden, meer gericht op het muzikale gedeelte. Visions from the Enchanted Lands laat je meer zien over wie we zijn en hoe zaken er aan toegaan bij Rhapsody. Nu zien mensen ten minste dat we hele normale mensen zijn!
Tot slot nog enkele ‘persoonlijke’ vragen voor jou, Luca. Hoe belangrijk zijn je projecten voor je naast het werk met Rhapsody?
Heel erg belangrijk, onmisbaar eigenlijk. Met Rhapsody spelen we een bepaalde soort muziek die toch z’n grenzen heeft. Toen ik net begon met de band vond ik dat nog niet zo erg, maar nu hou ik ook van andere muziek. Het zou niet compleet voelen als ik niet andere muziek zou componeren. In Dreamquest bijvoorbeeld kan ik allerlei dingen doen, die ik nooit met Rhapsody zou kunnen doen. Dat het uiteindelijk ook nog resulteert in een geweldige plaat is heel bevredigend.
Over Dreamquest gesproken, hoe staat het met de voor 2007 beloofde opvolger van het debuutalbum?
Momenteel ben ik hard aan het werken aan zowel de nieuwe Dreamquest als de nieuwe Luca Turilli plaat. Hou vooral de sites in de gaten voor updates daarover. Met Dreamquest willen we overigens voor de release van de nieuwe plaat nog touren, dus daarmee zijn we druk aan het repeteren. We zullen hoogstwaarschijnlijk ook naar Nederland komen, female vocals schijnen hier nogal populair te zijn!
En met Rhapsody gaan jullie ook nog touren?
Klopt, we zijn op het moment druk bezig met alles te plannen voor de Triumph or Agony World tour! Omdat Manowar de album release en tour had uitgesteld moesten we onze eigen tour ook uitstellen. We weten nog niet precies hoe en wat, maar de Triumph or Agony tour komt eraan! See you on tour!
Links: