Interview Obscura
Duitse progressieve tech-deathmetal meesters Obscura hebben een kersverse nieuwe plaat, getiteld Akróasis. Bassist van dienst Linus Klausenitzer, toch alweer vijf jaar actief in Obscura maar ook nog nieuw op bepaalde vlakken, wordt aan de tand gevoeld en mag het een en het ander toelichten.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe album! Een nieuwe plaat met een titel die eerst uitgelegd dient te worden alvorens verder te gaan. Kun je ons meer vertellen over de titel van het nieuwe album?
Dankjewel! De titel van het nieuwe album Akróasis is een oud Grieks woord en het betekent iets in de zin van “luisteren/horen”. In het boek Akróasis heeft professor Hans Kayser het over Pythagoras zijn theorie dat het universum opgebouwd is uit harmonische structuren die het creëert. Akróasis is het derde concept album in een reeks van vier, die gaat over de levensloop van een universum. Het eerste album Cosmogenesis gaat over de creatie en geboorte, de tweede over evolutie en Akróasis gaat over de filosofische kant van wanneer reflectie ontstaat. Deze wiskundige theorie van Pythagoras kun je terugvinden in de teksten en ook een beetje in de muziek. We hebben een instrument gebruikt met de naam “monochord”, dat de harmonische basis demonstreert van de theorie.
De teksten laten duidelijk zien dat wij met hogere IQ death metal te maken hebben. Welke bands en artiesten inspireren jou?
Alle teksten zijn geschreven door onze zanger Stefan Kummerer. Hij is erg geïnteresseerd in verschillende filosofen zoals Schelling, Goethe, en nog een aantal waarmee hij vervolgens zijn eigen theorieën en werelden schept. Wat muziek betreft zijn Death, Cynic en Morbid Angel belangrijk geweest in de begindagen van Obscura. Normaliter realiseer ik mij niet welke bands mijn muzikale karakter beïnvloeden, daarom ben ik niet zeker van mijn persoonlijke invloeden. Wel kan ik zeggen dat de mensen waarmee ik speel mij beïnvloeden.
Was het deze keer moeilijker om een nieuw album te maken, en zo ja, wat was de reden? Met verwachtingen van fans, platenmaatschappij en het belangrijkste wellicht, jijzelf?
Wij zijn erg blij met onze fans. In andere metalgenres willen fans steeds hetzelfde album horen. De meeste Obscura-fans houden van progressie en zijn enthousiast over de nieuwe elementen in onze muziek.
Onze platenmaatschappij Relapse Records is geweldig. Zij vertrouwen ons en geven totale creatieve vrijheid. De grootste uitdaging was dan ook onze nieuwe line-up, omdat je jezelf moet herdefiniëren en een geluid moet zien te vinden waar ieder bandlid blij mee is. Dit heeft dan ook een tijd geduurd, maar naar mijn mening is het ons gelukt om het album uniek te laten klinken en dat is erg belangrijk voor mij.
Wat was de reden voor het vertrek van Tom (Geldschläger)?
Dit is erg lastig te benoemen. Het is net als een echtscheiding, niemand kan het in het kort uitleggen. Daarom houd ik het ook kort. In tijden van stress kom je erachter of een team werkt of niet. Dit is dan ook gebeurd bij de productie van het nieuwe album. Maar voor mijzelf is het belangrijk te melden dat Tom een geweldige klus heeft geklaard voor het album. Wij wensen hem dan ook al het beste voor de toekomst.
Hoe hebben jullie Rafael (Trujilo) ontmoet en hoe past hij bij jullie nadat Tom de band heeft verlaten?
Sebastian heeft met Rafael gespeeld en hij kwam dan ook met het idee om hem te vragen voor Obscura. Zijn kwaliteiten op gitaar zijn fantastisch. Ik heb dan ook geen idee hoe iemand van zijn leeftijd zo’n hoog niveau en ervaring heeft. Ongelofelijk. Wij vroegen hem om oude Obscura-nummers op te nemen en ook nieuwe nummers. Wij wilde weten hoe hij de oude nummers interpreteerde en de nieuwe nummers benaderde. Toen wij hem ontmoetten voor een biertje merkten wij op dat hij erg aardig was en leuk om mee uit te gaan. Zodoende kwamen wij erachter dat hij perfect in Obscura past.
Hoe speelden de nieuw leden een rol op het nieuwe album?
Eigenlijk kan iedereen bijdragen aan de muziek. Steffen (Kummerer) en ik kwamen met de basisideeën voor de nummers. Toen kwam Tom met ideeën en die werden ook een belangrijk onderdeel van het schrijven. Sebastian had een belangrijke rol in het arrangeren van de nummers. Het was een democratie. Soms stemden wij zelfs over onderdelen van nummers of zelfs hele nummers. Ik denk dat dit de beste manier is om een album te laten klinken als een uniek iets. Uiteindelijk verandert iedere muzikant de nummers door zijn karakteristieke manier van spelen. Wanneer wij componeren zijn er geen onderdelen definitief en heeft iedereen de vrijheid. De meeste van de ritmesectie-arrangementen zijn geschreven toen de nummers al gecomponeerd waren in Guitar Pro.
Ik ben vijf jaar geleden in Obscura gekomen, net na de release van Omnivium. In die tijd hebben wij veel getourd, een compilatie-album Illegemitation (demo’s en covers) uitgebracht, veranderd van line-up en hebben we veel nieuwe nummers geschreven. Eigenlijk ben ik dus ook een nieuw lid wat betreft het schrijven van de nummers.
Het geluid van het nieuwe album, vergeleken met het vorige, is natuurlijker en organischer. Omnivium klinkt donkerder, maar ik heb het gevoel dat het wel makkelijker is om dit live te brengen. Wat is jouw bevinding daarover?
Omnivium klinkt inderdaad donkerder. Dit is wel veranderd met de nieuwe manier van nummers schrijven. Tijdens de Omnivium-tours kwamen wij erachter dat sommige nummers totaal niet uit de verf kwamen. Dit namen wij mee tijdens het schrijven en de productie. Op dit album namen wij het belangrijkste mee dat er is in het componeren, namelijk dynamiek. Meer ruimte om te ademen na technische gedeeltes, meer harde riffs maar ook meer melodieën en cleane zang.
In vergelijking met Omnivium, die mij het gevoel gaf dat Metallica een progressieve technische deathmetalplaat had gemaakt, zijn de nummers wat korter, behalve het vijftien minuten durende Weltseele. Hoe is dat ontstaan?
Echt? Dat realiseerde ik mij nog niet. Het is niet met opzet gedaan.
Is er een nummer dat er voor jou uitspringt en kun je dat toelichten?
Hier komt het standaard antwoord: ik vind ze allemaal mooi. Elk nummer is speciaal op zijn eigen manier. Ten Sephiroth is erg speciaal voor mij, omdat het mijn eerste materiaal voor Obscura is. Het was ook het eerste nummer voor het nieuwe geluid van de band en daar hebben wij veel tijd en moeite ingestoken. Sommige nummers verbaasden mij toen het totaal plaatje hoorbaar was. Wij hadden demo’s opgenomen voordat wij de studio in zijn gegaan, maar in de studio zijn Ode to the Sun en Perpetual Infinity geëvolueerd tot iets heel speciaals.
Hoe gaat dit jaar er voor jullie uitzien? Ik neem aan dat er intens getourd gaat worden en veel festivals worden aangedaan?
Nadat alle promotie achter de rug is, gaan wij op tour door Oost-Europa. Daarna spelen wij nog enkele shows in Indonesië, Slovenië, Duitsland, Frankrijk en Israël. Na de zomer willen wij meer toeren en beginnen wij met nummers schrijven.
Wanneer kunnen wij Obscura verwachten op de Nederlandse podia en met welke supportbands?
Wij zijn nog steeds aan het nadenken over verschillende tournees. Het is wel duidelijk dat wij een headliner tour door Europa gaan doen in de herfst en winter dit jaar. Wij zullen zeker aantreden in Nederland, maak je daar maar niet druk over. Over de support zijn wij nog met verschillende bands aan het praten.
De bekende laatste woorden zijn voor jou!
Iedereen bedankt voor jullie support! Ik hoop dat jullie ons album waarderen en het is mij een eer om jullie te zien tijdens de shows!
Links: