Interview Mostly Autumn
Mostly Autumn is een groep, die regelmatig te zien is in Nederland. Meestal komen ze twee keer in het jaar. De muziek die ze maken heeft haar oorsprong liggen in de progressieve- en psyschedelische muziek. Zanger/gitarist Bryan Josh is een groot liefhebber van Pink Floyd en dat is goed terug te horen in zijn gitaarspel. Zangeres Heather Findlay leende haar prachtige stem nog aan Ayreon‘s The Human Equation. Hun fanschare is nog steeds groeiende dus tijd om eens wat dieper op de zaken in te gaan met Bryan Josh. Nadat Bryan een biertje pakt en me er ook één geeft, kunnen we beginnen.
Het Begin
De band is opgericht net nadat ik mijn vader verloren had. Ik had veel emoties die eruit moesten. Alle gevoelens die ik toen voelde, heb ik opgeschreven en die woorden zijn op het eerste album For All We Shared terecht gekomen. Ik moest de nummers gewoon opnemen. Ik wist niet wat ik er verder mee wilde doen. Er was echter een maatschappij geïnteresseerd en dat zorgde ervoor dat we de band daadwerkelijk leven inbliezen. Ik schreef daarvoor ook wel muziek maar deed daar verder niet veel mee. Je zou dus kunnen zeggen dat door de tragedie die plaatsvond in mijn leven, de band is ontstaan en ik mijn muziek ook live ben gaan spelen.
Andere dingen dan muziek
Nee, ik ben full-time bezig met muziek. We doen bijna alles zelf. De distributie van de albums gaat via andere kanalen. Ik ben altijd bezig met de band: schrijven van nieuwe nummers, opnemen van nieuwe nummers, of optreden. Sommige bandleden nemen wat meer afstand en doen daarnaast andere dingen. Ik kan hier van leven dus ik doe wat ik het liefste doe. Sowieso moet je doen wat je zelf het liefste doet en als je er dan je beroep van kan maken, is dat fantastisch!
Bezettingswisseling
Iain Jennings onze voormalige toetsenist kwam op een punt waarop hij zich toch meer moest gaan vastleggen aan Mostly Autumn. Hij had echter ook andere interesses en hij moest gewoon verder gaan met zijn dingen. Hij werkt nu aan solo dingen en hij geeft les. Alles is in goede harmonie gebeurd en we zijn nog steeds vrienden. Zijn vervanger is Chris Johnson. Heather en ik kennen hem al heel wat jaren. Hij heeft ons in de begintijd nog wel eens geholpen. Hij was al een goede vriend en hij is een goede muzikant dus dat maakt de keuze al een stuk makkelijker. Hij weet daarnaast ook nog eens veel van de technische kant en hij speelt keyboard en gitaar. We hebben het een jaartje met hem geprobeerd en dat werkte prima. Hij brengt veel in, in de band en het is fijn om met hem te werken.
Thema’s en poëzie
Poëzie, muziek en schilderkunst zijn allemaal hetzelfde. Ons hoofdthema is ‘het leven’. De teksten gaan over gebeurtenissen en dingen die we waarnemen en meemaken. Hoewel de teksten soms aardig poëtisch over kunnen komen, zijn ze wel voor iedereen te begrijpen. Op een bepaalde manier zijn we wel ‘dromers’ maar we staan wel met beide voeten op de grond.
De song Dreaming
Het nummer Dreaming viel gewoon buiten de boot wanneer je het muzikaal bekijkt. Tekstueel sluit het echter goed aan op ons hoofdthema waar we het net over hebben gehad. Onbewust maakte ik me zorgen over alles wat er in de wereld gebeurd en daar gaat dat nummer dan ook over. Er zitten echter twee kanten aan dat nummer: de donkere stormachtige kant en de lichte zonnige kant. Zo is het eigenlijk met de gehele plaat het geval. Zodoende wijkt het nummer toch minder af dan je in eerste instantie zou denken. En een Zeppelin achtige riff erop is natuurlijk wel lekker.
Improvisatie
We improviseren behoorlijk wat maar doen dat binnen afgebakende terreinen. De songs worden geschreven door drie mensen en de rest voegt daar zijn of haar ding aan toe. We blijven wel de songstructuur in de gaten houden. Live hebben we dan nog wat meer vrijheid en kunnen we binnen een bepaald kader lekker improviseren. Hierdoor spelen we ook nooit een tweede identieke show.
Nieuw platencontract
De platenbusiness is zo’n wazige business. Je moet erg oppassen want voordat je het weet, heb je niets meer te zeggen over je eigen muziek. Op dit moment bezitten we alle rechten van onze muziek weer. Het voordeel van een contract is dat een maatschappij veel meer geld kan investeren dan dat wij kunnen. Op dit moment kunnen we zonder maatschappij wel overleven want we verkopen genoeg via de distributiekanalen. Indien er een label komt dat wil onderhandelen en rekening wil houden met onze voorwaarden, zullen we dat doen. Op dit moment zijn we dan ook in onderhandeling. Nu is het echter wel de tijd om dingen tegen elkaar af te wegen want ons laatste album
Heart Full Of Sky
is ons best verkopende album. We krijgen meer airplay en goede reviews in de grote bladen en met de hulp van een maatschappij kunnen we waarschijnlijk nog wel groter worden.
Gewone editie en de limited dubbel disc
De mensen die ons album in de voorverkoop al kopen geven we wat extra’s. Zij krijgen een dubbel album. We verkopen zo’n 2500 stuks van die persing en op die manier financiëren we het album. Ik denk overigens niet dat de ene disc beter is dan de andere. Je moet echter keuzes maken en je wilt iets terug doen voor de mensen die zoveel vertrouwen in je hebben dat ze het album alvast kopen zonder dat ze weten hoe het gaat klinken. We spelen een aantal nummers van disc twee ook bij onze live optredens. Door middel van het uitbrengen van twee schijven, brengen we al het materiaal uit dat we hebben geschreven voor het nieuwe album. De songs van disc één sluiten wel meer aan op elkaar en de afwijkendere songs staan op de tweede disc.
De nieuwe Pink Floyd
Iemand roept zoiets een keer en dat gaat een eigen leven leiden. Wij hebben daar zelf verder niet veel over te zeggen en dat we met Pink Floyd worden vergeleken is verder niet erg natuurlijk. Ik vind echter wel dat er een groot verschil zit tussen onze muziek en die van hen. De Gilmour achtige gitaarsound en de progressieve ideeën zitten in beide maar daarnaast zijn er ook heel veel verschillen. We houden erg van Pink Floyd dus dat hoor je uiteraard terug. We hebben ook een soort van tribute to Pink Floyd gedaan.
Muzikale invloeden
Naast Pink Floyd ander oud spul als Genesis en Supertramp. Echter ook nieuwe bands als Coldplay. Het album X&Y is echt een super album. Muse is ook erg goed en Snow Patrol heeft ook wat leuke dingen.
Het belangrijkste Mostly Autumn album
Het is moeilijk om te zeggen welk album het belangrijkste is want ze verschillen zo van elkaar. Passengers zorgde ervoor dat we in de lift terecht kwamen. Dat is dus een belangrijk album maar niet ons beste. Het album The Spirit Of Autumn Past is denk ik het belangrijkste geweest voor de ontwikkeling van de band. Dat album heeft ons een beter zicht gegeven op waar we mee bezig waren.
DVD opnames van De Boerderij
Net nadat we die opnames haden gemaakt, kregen we te maken met wat bandwisselingen. Hieronder viel ook het vertrek van Iain, die een behoorlijk stempel op ons drukte. Het was dus niet meer relevant om deze registratie uit te brengen want tegen de tijd dat mensen dit zouden zien, zouden we in een andere bezetting spelen en anders klinken dan dat we toen deden. Misschien brengen we het later nog eens uit als een soort van terugblik.
Andrew Jennings
Hij is natuurlijk de broer van Iain. We hebben ze zelfs een tijdje samen in de band gehad. Andrew verschilt heel erg van Jonathan Blackmore onze vorige drummer. Johnny was wat charismatischer dan dat Andrew is. Andrew is een meer laid back type. Zijn timing is verder goed maar de songs klinken hierdoor toch wat anders. Hij speelde na een paar weken al live mee en heeft de meeste songs dus live leren spelen en ze zich zo eigen gemaakt.
Persoonlijke live optredens
Onze optredens zijn vaak emotionele gebeurtenissen. De meeste songs staan dicht bij mij of Heather. De teksten van ons zijn vaak persoonlijk van toon en de persoonlijke gebeurtenissen en ontwikkelingen worden breed uitgelicht. Hoewel dat niet altijd even gemakkelijk is, is het ook datgene waar de band om draait. We proberen een positieve draai te geven aan de dingen die gebeurd zijn en veel fans voelen zich daardoor ook verbonden met onze muziek. Ze herkennen veel van zichzelf in onze teksten en dat maakt weer een hoop energie los bij hen.
Het soort publiek
Ons publiek verschilt heel erg van het pop-publiek. Er zijn gelukkig nog veel mensen die echt luisteren naar muziek. Om met onze muziek door te breken binnen de commerciële sector is dan ook behoorlijk moeilijk. De mensen die ons echter vinden, blijven ook bij ons. We willen gewoon steeds groter worden en dat lukt op deze manier. Het voelt trouwens nog steeds of we net begonnen zijn alleen komen er steeds meer mensen op af.
Werken met een producer
Ik heb een heel duidelijk beeld van hoe de dingen moeten klinken. De juiste producer voor onze muziek heb ik nog niet gevonden dus het heeft geen zin om met iemand anders iets te proberen. Je loopt dan de kans dat het niet werkt en dat zou veel schade aan de muziek kunnen berokkenen. Misschien dat ik op de volgende cd of die daarna een producer toelaat maar dan moet er van tevoren al die band zijn tussen hem, de muziek en de band.
Voorprogramma
Het is erg lastig om als zevenmans band een support-act plaats te krijgen. We zijn niet de ideale band als het gaat om de omvang. Toen we openden voor Blackmore’s Night hebben we de band terug gebracht tot een driemans formatie en onze muziek aangepast. Daardoor klonken de songs ook anders dan we ze normaal spelen en dat doen we liever niet te vaak. In dit geval is het goed geweest voor onze naam maar de mensen zagen niet Mostly Autumn zoals we echt zijn. Graag zouden we zoiets nog weleens doen maar ons schema zit propvol. We gaan volgend jaar wel op tour met Fish en einde van dit jaar spelen we sowieso weer hier in Nederland.
Links: