Interview X-tinxtion
X-tinxion bracht een paar weken geleden haar debuut cd uit. Het duurde vrij lang voordat het zover kwam. Over het hoe en waarom, de achtergronden van From The Ashes Of Eden en andere bandzaken staat zangeres Monica Zware Metalen telefonisch te woord.
Hallo Monica. Om maar met de deur in huis te vallen: waarom duurde het meer dan tien jaar voordat From The Ashes Of Eden uitkwam?
Daar zijn meerdere redenen voor. We wilden het niet overhaast doen. Daarnaast waren er de line-upwisselingen. In 2010 hebben we een ep uitgebracht (Act The Injured Innocent). Daarna is Frans eruit gegaan en in hem verloren we onze belangrijkste songwriter. Gabriel verving hem, hij zat toen al in Disquiet. Toen hij een tweede dochter kreeg, stopte hij met X-tinxion. Onze toenmalige bassist zag het niet meer zitten en stapte ook op. We moesten onszelf toen opnieuw uitvinden. Je zou kunnen stellen dat we hiermee pech hebben gehad. Van de andere kant: we bestaan al heel lang. Ik zit er sinds 2006 bij. De ambities waren toen heel laag maar werden in de loop der tijd veel groter. Stoppen is geen optie geweest en we wilden allemaal doorgaan. We wilden onze oudere nummers ook niet zomaar weggooien. En we zijn door deze dingen echt maatjes geworden.
Hij wordt wel aardig ontvangen hè?
Ja, gelukkig wel! Daar zijn we blij mee. We krijgen weinig negatieve reacties. Maar we hebben jou recensie nog niet gezien op dit moment natuurlijk, haha. Klinkt het arrogant als ik zeg dat we dit hadden verwacht? We wisten echter voor onszelf dat we iets goeds in handen hadden. We geloven in onze muziek en de nummers. En we hebben vertrouwen in onszelf. En we staan deze maand bij tien maal eremetaal in de Aardschok.
Ik heb jullie tien jaar geleden live gezien en moest eerlijk gezegd wel wennen aan je cleane vocals.
Ik heb altijd al clean gezongen. Voordat ik in X-tinxion kwam, had ik al andere bands gehad en daarin zong ik ook clean. We zijn en blijven natuurlijk wel een thrash band. Veel mensen vinden dat we een modern geluid hebben. Ik vind het eerder ouderwets. In thrash zitten altijd al veel hoge uithalen. Wij zoeken de variatie op. We willen ook niet alleen snelle nummers spelen. Dat gaat onszelf, en waarschijnlijk ook ons publiek, vervelen. Uiteraard zijn er wel snelle nummers gebleven. Maar we willen dat mensen onze plaat ook na tien keer draaien nog interessant blijven vinden. Volgens mij is dat wel gelukt.
Ik hoor ook vergelijkingen met Holy Moses en Arch Enemy. Snap je dat?
Ik vind het goede bands maar luister er zelf niet naar. Ze zijn dus geen inspiratie. Ik ben zelf niet zo van de zangeressen. Ik zing vanaf mijn negentiende, voor mij is het dus normaal om als zangeres op de voorgrond te staan. Voordat Arch Enemy bestond was ik al aan het brullen op een podium. In die zin is het dus geen issue. Wel vind ik het gaaf dat zij bekend zijn geworden, dat geeft ons als X-tintion vleugels. Ik vind dat hele female fronted gedoe ook niets. ‘Tuurlijk is het goed dat vrouwen kansen krijgen maar het slaat nergens op. Het zegt niets over de muziek namelijk. Maar ik snap wel dat mensen in hokjes denken.
From The Ashes Of Eden heeft een goede productie. Wie is daarvoor verantwoordelijk?
Onze drummer en ik zitten ook in Downcast Collision. Daarmee wilden we op gaan nemen en we kwamen bij Serge Naberman terecht. Onze gitarist kende hem al. Hij heeft veel talent voor productie en hij heeft erg goed werk gedaan. Hij wist ook een plek waar we konden masteren (The Panic Room in Zweden) en dat heeft ons ook erg geholpen.
Wie schrijft de muziek en hoe ontstaan de nummers?
De muziek schrijven we samen als band. Soms komt er iemand met een riff aan. Uniformity is bijvoorbeeld ontstaan doordat onze gitarist Sepp met een idee kwam. De hoofdriff in The Divine is van mijn hand. Maar soms gaan we ook als band aan een nummer werken en draagt iedereen ideeën aan. Dit proces duurt langer maar zorgt er ook voor dat iedereen tevreden is over het resultaat. En er ontstaan op die manier coolere nummers. Oké, het leidt weleens tot een heftige discussie, maar we zijn net familie. Ook broers en zussen vechten weleens heftig. Het gaat echter altijd om de muziek en het wordt nooit persoonlijk.
Ik bespeur nogal wat religieuze referenties in je teksten. Zit er een bepaald concept of idee achter?
Het klopt dat ik veel aan religie refereer. Het is alleen meer filosofisch bedoeld. Ik gebruik beeldspraak die iedereen kent. Ik ben niet religieus. Ook niet anti-religies trouwens. From The Ashes Of Eden is geen concept-cd geworden. Wel zit er een bepaalde thematiek in: als mensheid moeten we keuzes maken en die leiden ergens toe. Ik interesseer me bijvoorbeeld erg voor nanotechnologie in de wetenschap. Dat brengt ook ethische kwesties met zich mee. Hoe ver ga je in het manipuleren en ingrijpen op dit gebied, bijvoorbeeld. Ik zag daar een documentaire over en ben me er in gaan verdiepen. Ik vind het leuk om over dit soort zaken te schrijven en zie de mensheid in dat opzicht als een grote puzzel. En ik houd wel van bombastische teksten.
Waar doel je op met de titel?
Deze slaat op de mensheid die wordt herrezen uit de as. Symbolisch gezien staat dit voor het verstoten worden uit het paradijs, inderdaad alweer een verwijzing naar religieuze symboliek die mensen kennen. Ik doel hiermee ook op het verlies van onschuld van de mensheid. We hebben er bewust voor gekozen geen nummer op de cd te zetten dat dezelfde titel heeft. Dat is wel gebruikelijk in de thrash en daarmee onderscheiden we ons. Ik vind trouwens dat bij veel thrash bands de diepgang in de tekst ontbreekt, op een enkele uitzondering na dan. Dit gebrek aan diepgang staat me tegen. De muziek is erg agressief en met teksten kun je dan veel doen. Toch zijn ze vaak plat of het gaat over feesten. Wij proberen er ook een knipoog of wat zwarte humor in te stoppen. Als ik zelf muziek luister wil ik erbij weg kunnen dromen en fantaseren. We werken ook veel met tekstuele laagjes. Maar we hebben ook weleens wat luchtigere hoor. We hebben het eigenlijk allebei: bij X-tinion kun je feesten maar vind je ook verdieping. Teksten zijn dus erg belangrijk bij X-tinxion.
Wat is het idee achter de hoes?
Ik wil hier geen tijdbeeld gaan schetsen maar we lijken in een tijd te leven waarin je alles mag en kunt zeggen. Tegelijkertijd mag je ook weinig zeggen en word je de mond gesnoerd. Je wordt de hele dag dood gegooid met meningen op Twitter en Facebook. Wat me opvalt is dat het lijkt alsof je geen mensen meer mag beledigen. Mensen zijn snel opgefokt en kunnen bijna niet meer luchtig doen. In die zin zijn we onze onschuld verloren. Ik wil graag een andere kijk op de dingen geven. Ik weet ook wel dat ik dit niet in mijn eentje kan veranderen. Maar misschien gaan mensen wel anders nadenken over deze zaken. Ik wil nog wel even zeggen dat we geen politieke band zijn en onze mening niet willen opdringen maar we hebben wel een bepaalde filosofie.
Jullie hebben met Marloes Voskuil en George Oosthoek twee grootheden uit de Nederlandse scene weten te strikken. Hoe is dat gegaan?
George is een bekende van onze drummer. Ik was altijd al fan van zijn stem. Door met hem op te nemen kwam er een droom uit. Na de release van onze maxi-single deed hij live al een keer mee. Wat wel grappig is, is dat onze vocalen dicht bij elkaar liggen. Achteraf was het dan ook lastig te bepalen wie ook alweer wat zong. Izegrim kennen we al erg lang. We kwamen elkaar weleens tegen op een festival en op zeker moment heb ik Marloes gevraagd of ze mee wilde doen op onze cd. Ze reageerde erg enthousiast en het klikte goed met haar.
From The Ashes Of Eden wordt in eigen beheer uitgebracht. Is dat een bewuste keuze of is het niet gelukt een goede deal te scoren? Of is het een distributiedeal?
Op een gegeven moment was From The Ashes Of Eden af en moesten we hem uitbrengen. We hadden heel lang kunnen zoeken naar de juiste deal met een platenmaatschappij maar dan had het allemaal nog langer geduurd. We kwamen toen Graviton tegen. Zij brengen onze cd uit in die zin dat we met hen een distributiedeal hebben. Zij doen ook ons management. Er is voor ons dan ook geen meerwaarde om op zoek te gaan naar een label. Dit werkt voor ons perfect en we zitten goed bij hen. Onze cd is wereldwijd verkrijgbaar.
Nu de cd klaar is gaan jullie zeker een tijdje op je lauweren rusten?
Hahaha, nee hoor. We gaan de komende tijd nog veel optreden en gaan volop aan de bak. Je kunt ons onder andere zien in op 5 augustus in Maesmechelen (BE) op het Metal Babes festival,
20 augustus op Rockin Parkweg in Ede en op 24 september op Metal Over Oostrozebeke in Oostrozebeke (BE). Daarnaast hopen we dat we in het najaar op toer kunnen gaan. En nee, ik kan je helaas geen primeur geven omdat ik nog geen details prijs mag geven.
Bedankt voor je tijd! Heb je nog laatste woorden of wil je ergens op terug komen?
Nee, ik wens je een fijn weekend verder. Bedankt voor het interview en hopelijk tot ziens!
Links: