Interview met Waelcyrge

Interview met Waelcyrge

Aaargh ende Bareugh! Nithstang, de eerstgeborene van Waelcyrge (de voortzetting van Wapenspraak & Drinkgelag), afkomstig uit mijn eigenste Vlaamse land, zette eerder dit jaar mijn hart in een hogere versnelling, een versnelling thrashblack die is blijven doortrappen. Wie maanden aan een stuk in mijn kop blijft hangen heeft gegarandeerd genoeg in huis om menig ander gemeen hard neer te halen. Heer Grimgäert bleek geen eikel te zijn en beloonde mijn interesse met vlotte spraak en volgende neerslag.

wc

Dag Waelcyrge, alles in orde met jullie?

Op de keper beschouwd mogen we niet klagen van den doktoor.

Is het ooit anders? Zeg eens. Jullie zijn geen onbekenden in de scene, hou ziet jullie cv eruit?

Onze muzikale curricula zijn inderdaad vrij uitgebreid. Drummer Fynnbrenn Ò Torcklàn heeft zo bijvoorbeeld al vellen geknuppeld (al dan niet sessie) bij Taranis, Dark Ages en Urzamoth, en momenteel gaat het grootste deel van zijn energie naar zijn old school death metal-groep Strange Facts in the Scalpel Case. Bassist D.K. Skeletor speelt al sinds jaar en dag in Dark Ages, gooit momenteel hoge ogen met het thrashgezelschap Gae Bolga en deed vroeger zijn ding in onder meer Zwartketterij en Demonizer. Nerclath is het brein achter Urzamoth en stond ook al op podia met Corpus Christi, Demonizer en Ayperos. Grendel sloopt op zijn beurt heilige huisjes met Hooded Priest en Theudho en leende zijn snaren vroeger ook aan onder meer Grimm en Zwartketterij. Ikzelf ben verder nog actief in een smerig black metal- én een bargoensrock-orkest. Wat bargoensrock nu wel weer mag wezen? Dat zal iedereen weten zodra ons uitermate sardonische plan voor werelddominantie in werking treedt.

Bargoensrock dus… . Nu, Nithstang is een debuut van jewelste. Hoe zijn de reacties over het algemeen?

wc

Ik lieg niet als ik zeg dat die onverdeeld positief zijn. De pers is voorlopig nog steeds erg lovend -dat betekent dus dat de eerste halfzachte power metal-fan onze plaat nog moet bespreken- en de reacties die ons bereiken vanuit het publiek, zijn stuk voor stuk vrij vleiend. Je moet weten dat wij veel onbeleefde mensen hebben in onze kennissenkring, zo van die botte figuren die de olifant in de porseleinwinkel zijn stiel geleerd hebben. Wel: zelfs dié mensen moeten toegeven dat ze Nithstang goed tot zéér goed kunnen waarderen. Ach, natuurlijk moet er altijd weer eentje klagen over een geluid dat soms wat groezelig zou zijn, maar die sturen we dan onverrichter zake terug naar zijn Europe-collectie.

Al vanaf de eerste blik wist ik eigenlijk al dat het er vlam op zou zijn, waar komt die hoes vandaan?

Ik dacht dat het Grendel was, die op zekere dag de mond vol had van de hoes van de plaat Glory and Perdition van de Hongaarse groep Sear Bliss. Bleek dat die hoes geschilderd was door ene Jószef Tari: voltijds zonderling, in een boshut wonend kluizenaar en zanger-gitarist bij het gezelschap Aurea Aetas. Bleek bovendien dat die knakker in de jaren negentig nog hoezen gemaakt heeft voor Venom. Toen ook dát duidelijk werd, draaiden alle neuzen zich gezwind in dezelfde richting.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken: na enig opsporingswerk en met de hulp van de leden van Sear Bliss zelf, kwamen we te langen leste in contact met de heer Tari. We leverden ‘m een conceptidee aan, en een paar maanden later kwam hij aandraven met wat wijzelf een puike en uitermate passende hoes vinden. Interessant detail: we hebben Tari achteraf integraal uitbetaald in obscuur vinyl uit de jaren tachtig: Hellhammer, Bathory, Celtic Frost – dat soort dingen. De man heeft smaak, zoveel is zeker.

Wie zijn jullie grootste inspirators geweest?

We hebben nooit geprobeerd om, al dan niet krampachtig, nummers te maken in de stijl van deze of gene groep. Er bestaan immers geen blauwdrukken van hoe de muziek van Waelcyrge moet klinken, en daarom hebben wij ons ook nooit gespiegeld aan andere groepen. Los daarvan kun je natuurlijk nooit vermijden dat er aantal invloeden doorsijpelen, en in ons geval zijn die invloeden best divers. Het gaat om black/thrash metal à la Sabbat, Sodom, Celtic Frost, Aura Noir, Nocturnal Breed en Bewitched; pagan metal à la Duitse Tumulus, Storm, Skyforger en Falkenbach en obscure, franjeloze black metal in de stijl van de oude Satyricon, (dito) Gorgoroth en Bathory. Samen combineren we die invloeden tot een gemuteerd geheel dat door de jaren heen myriaden van de pot gerukte benamingen gekregen heeft, maar dat wij tegenwoordig voor het gemak gewoon omschrijven als ‘heathen metal’.

Inhoudelijk gaan jullie de Angelo-Saksische toer op, kun je daar iets meer over kwijt?

Bah, de groepsnaam ligt nu toevallig in een Angelsaksisch straatje, maar het is niet zo dat we onze inspiratie énkel uit gindse regionen zouden halen. Al sinds het prille begin is de geschiedenis van héél Noord-West Europa een vruchtbare conceptuele voedingsbodem geweest voor de groep. De geschiedenis in haar breedste zin uiteraard, inclusief de mythologieën, de folklore, en alles wat daarrond hoort.

Het is wel zo dat Waelcyrge door de jaren heen steeds donkerder geworden is. We focussen meer en meer op de weke onderbuik van de geschiedenis en de folklore, de grauwe plekjes waar de zon niet graag schijnt. Dat zal voor een deel ook wel te maken hebben met onze verhouding met de hele hedendaagse “viking / folk metal”-stroming, neem ik aan. Straks meer daarover.

wc

Geen schrik van om in een bepaalde “politieke” hoek geduwd te worden met deze thematiek?

Waelcyrge / W&D is in de voorbije jaren al in tal van hoeken geduwd en in tal van laatjes gelegd, het ene nog gekker dan het andere. Om Grendel te parafraseren: de ene dag waren we boomknuffelende smurfen, de andere dag waren we totalitair gespuis dat nog net geen kaplaarzen en koppelriemen droeg. De massa gaat zó makkelijk het dwaalspoor op, dat het op den duur vermoeiend wordt. Boeit niet en doet ook werkelijk geen ene fluit ter zake.

Achteraan op de cd vond ik een trol in een verbodsteken. Het lijkt wel of er eindelijk een soort “fuck you” beweging naar boven komt jegens hummpafolk-metal. Zijn jullie niet te vinden voor een dansje dan?

Kijk, toen wij er destijds aan begonnen, stond de term ‘pagan metal’ synoniem voor authentieke, pompende muziek met een zekere boodschap en de nodige wortels. En, waarom ook niet: ook in ónze eerste nummers dook er sporadisch wel eens een riff op die met de nodige bereidwilligheid gecatalogeerd kon worden onder ‘folk-geïnspireerd’. Na een paar jaar werd de hele ‘scene’ echter verziekt door die dansbare salonorkesten met teveel keyboards, teveel fluitjes, teveel rokken-die-moesten-doorgaan-voor-kilts, teveel luchtigheid en eigenlijk teveel van alles. Wie geen drinkhoorn had en zijn bier dus niet consequent morste op zijn Ensiferum-shirt, begon wat uit de toon te vallen. Tot onze grote ontzetting werden ook wij dikwijls bij deze ‘scene’ ingedeeld, het zal wel een vorm van gemakzucht geweest zijn. Nu goed: op actie volgt meestal reactie, en dus zijn wij ons op zeker wat gaan afzetten tegen heel dat clowneske ‘viking’-, trollen- en humppagedoe. J.S. van Theudho, de man die de layout van onze plaat verzorgd heeft, had dat anti-trollen-logootje nog ergens op zijn PC staan, en kijk.

Jullie zijn inderdaad niet alleen met die mening. Met welke bands verbroederen jullie?

We kunnen het, zowel op persoonlijk als op conceptueel vlak, goed vinden met de heren van Heimat, Theudho en Taranis. Het zal wel geen toeval zijn dat dit allemaal groepen zijn waarvan de leden al menig muzikaal watertje doorzwommen hebben.
En verder zijn er natuurlijk al die fijne gezelschappen die van ver of van dicht gelinkt zijn met de hele C.S.M./CMOLH-epiek: Gae Bolga, Tyrant’s Kall, Hooded Priest, Sardonis’ Ring, Witchsmeller Pursuivant, Grimfaug… de groepen die elders al in dit vraaggesprek vermeld werden afijn, je kent ze wel.
De meeste andere groepen uit ons landje laten ons best koud. Ooit was dat wel anders, maar kijk.

Zijn jullie ook in Nederland de bel aan het luiden?

wc

Als Wapenspraak & Drinkgelag hebben we meermaals in Nederland opgetreden, en dat was telkens een hoogst aangename ervaring. Vooral aan de sessies met Grimm, Fluisterwoud en/of Zwartketterij koesteren we erg fijne herinneringen. Het beruchte feestje in de Effenaar was er bijvoorbeeld eentje om in te kaderen. Details hoeven niet meer opgerakeld te worden, maar het zal wel geen toeval zijn dat die hele instelling kort na deze avond verhuisd is naar een ander en beter beveiligd complex.
Als Waelcyrge zijn we tot op heden nog niet in Nederland geweest. We zien wel wat er gebeurt.

Wapenspraak & Drinkgelag is een vrij stille dood gestorven, is dat compleet voltooid verleden tijd?

Een stille dood gestorven? Nee hoor, Waelcyrge is het logische gevolg op W&D, we hebben enkel een naamsverandering doorgevoerd. Tijdens een van onze maandelijkse vergaderingen in het art deco koffiesalon hier op de hoek, kwamen we namelijk tot de scherpzinnige conclusie dat we met een naam als Wapenspraak & Drinkgelag nooit zouden kunnen doorbreken in de landen van het voormalige Warschaupact. Met de naam Waelcyrge natuurlijk wél, vandaar deze hoogst strategische, maar op praktisch vlak weinig veranderingen met zich meebrengende, koerswisseling.

Jullie bandnaam, dat heeft voor alle duidelijkheid niets met Walen te maken toch? Waarover gaat dat dan?

Heel simpel: ‘Waelcyrge’ is de Angelsaksische variant van ‘walkure’. Walkuren zijn uiteraard de vrouwelijke discipelen van Odin/Woden die op slagvelden gevallen krijgers rekruteren voor het elitekorps van Einherjar. Tijdens de Godenschemering zullen die Einherjar aan Odins zijde in het strijdperk treden tegen de chaoskrachten. De groep Waelcyrge/W&D heeft altijd zijn conceptuele inspiratie geput uit het heidense verleden van Noordwest-Europa. Deze nieuwe naam paste dan ook naadloos in het plaatje.
Maar om concreet op jouw vraag te antwoorden: met de Walen heeft dit inderdaad weinig of niets van doen.

Jullie zijn ondertussen eigenlijk ook al iets ouder. Gaat het er nog steeds zo “onstuimig” aan toe bij jullie?

Oude bomen kun je niet meer verplanten en bovendien kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Ach, er zijn misschien wel een aantal huisjes, boompjes en beestjes in het spel gekomen, maar het bijbehorende conformisme krijgt vooralsnog vrij weinig voet aan de grond.

Hebben jullie een eigen oefenkot eigenlijk?

Nee, we gaan tweewekelijks aan een willekeurige voordeur bellen hier in West-Vlaanderen, en vragen dan of we de woonkamer een paar uurtjes mogen gebruiken voor een repetitie. Meestal is dat geen probleem en krijgen we er nog een pul jenever bovenop.
Natúúrlijk hebben we een eigen oefenkot, man. Nog wel een compleet brandonveilige betonnen bunker, net onder een middeleeuwse taveerne, en met chirurgische precisie gespeend van enig akoestisch voordeel. Authentiek!

wc

Machtig! Zo, ik heb er dorst van gekregen, ik ben er vandoor. Nog plannen voor vandaag?

Het kattenhaar van mijn trui verwijderen, de rest van mijn koffie opdrinken en straks allicht een concertje van Speedball Jr. bezoeken in Gent. We kunnen namelijk niet elke dág snelpilsen met de gasten van Sadistik Exekution en Venom, muziek creëren waarvan we zeker zijn dat die ons hemeltergend rijk gaat maken, en behekste sites vol grijpgrage knotwilgen gaan bewandelen, nietwaar?

Ontegensprekelijk. Bedankt voor dit interview!

Dat is erg graag gedaan, mijn waarde. Owja, misschien best nog even vermelden dat uitnodigingen voor stadium-toers steeds gestuurd mogen worden naar klankult@hotmail.com. Ajuus!

Links: