Interview met Visceral Bleeding
Terwijl er naar mijn persoonlijke mening de laatste tijd veel troep uit Zweden komt, kreeg ik begin deze maand een lichtpuntje uit Scandinavië te horen: “Transcend into Ferocity” van Visceral Bleeding. Reden voor een interview met gitarist Peter Persson.
Visceral Bleeding is in de late jaren ’90 gevormd, toen jullie vonden dat er iets miste in de Zweedse death metal scene. Hoe zag die Zweedse scene er destijds uit?
De scene bestond enkel uit melodische metal als In Flames en dat soort bands. Geen slechte woorden over de mannen van In Flames, maar ik vind dat hun muziek niet bruut genoeg is. Dat was ons doel, de wereld voorzien van Zweedse bruutheid!
Wat is de plaats van Visceral Bleeding in de huidige Zweedse death metal scene?
Dat is moeilijk te zeggen, ik denk dat we in de rest van Europa bekender zijn dan in ons thuisland. Maar we proberen onze nieuwe cd zo goed mogelijk te verspreiden. Ik hoop dat deze cd beter gedistribueerd zal worden dan onze vorige cd.
Bestaat er een merkbare generatiekloof tussen bands als Spawn of Possession en Visceral Bleeding aan de ene kant, en bands als Dismember, Grave, Entombed en Unleashed aan de andere kant? Hoe wordt Visceral Bleeding ontvangen door deze bands en door oudere Zweedse death metalheads, die opgegroeid zijn met de typische Zweedse death metal sound?
Ik denk dat zij het er moeilijk mee hebben om te accepteren dat wij vinden dat death metal progressie moet boeken, dat de stijl moet evolueren. Ik heb nooit iets direct negatiefs over Visceral Bleeding of Spawn of Possession gehoord, maar na een paar pilsjes krijg je vaak opmerkingen van “dit gaat me te ver, ik heb liever dat muziek zus en zo klinkt, bla bla bla”. Maar wat boeit dat ook? We doen ons best om de scene door te laten evolueren, in plaats van jaar na jaar op dezelfde plaats te blijven hangen. Sommige mensen vinden het tof, anderen niet. Zo gaat dat nu eenmaal, welke muziek je ook maakt.
Zijn er nog meer kleine brute death metal bandjes opkomend in Zweden, waar de wereld van zou moeten horen?
Zeker! Septic Breed is er een van, en Dissectum moet je ook eens gaan luisteren. Dissectum heeft geen website geloof ik, maar hun demo [vrij vertaald] heerscht! Zij hebben hem opgenomen in de Pama studio, die wij ook gebruikt hebben voor “Remnants of Deprivation” en die Spawn of Possession gebruikt heeft voor “Cabinet”. Andere bands zijn Deviant en Stabwound.
Als je “Transcend into Ferocity” met “Remnants of Deprivation” vergelijkt, waar vind je dan de meeste vooruitgang terug in de muziek van Visceral Bleeding?
“Transcend into Ferocity” is veel sneller en meer een geheel dan onze vorige cd. Het is in kortere tijd geschreven en is op die manier een completer album geworden. “Remnants…” is in 3 of 4 jaar geschreven, daarom is die cd veel diverser, zowel in tempo als in muzikale kwaliteit. We zijn in die 3 – 4 jaar muzikaal natuurlijk gegroeid.
Waarom heeft Retribute Records “Transcend into Ferocity” niet gereleased? Hoe zijn jullie bij Neurotic Records, een jong label, terecht gekomen?
Dennis had wat nummers naar Ruud opgestuurd toen we net de studio uitkwamen, en hij vond ze geweldig. De voornaamste reden om met Neurotic Records in zee te gaan, is omdat Ruud ons optredens en hopelijk een tour kan bezorgen. Chris van Retribute Records is een goeie jongen, en we hadden een perfecte samenwerking, maar we hadden het gevoel dat het tijd was om verder te gaan en de mogelijkheid te krijgen om op te treden.
Wat is het verhaal achter de albumcover van “Transcend into Ferocity”?
Ik kwam toevallig op de internetsite uit van Shelly Noir en zag het plaatje daar, en heb haar gecontacteerd daarover. We vinden allemaal dat het mooi laat zien waar het album over gaat. Samen met de titel weet je meteen dat deze cd over oncontroleerbaar groeiende haat en kwaadheid gaat.