Interview met Torben Enevoldsen (Fatal Force)

Torben Enevoldsen, de drijvende kracht achter Fatal Force en Section A


Enevoldsen

Torben Enevoldsen mag zonder al te veel scrupules als een workaholic worden beschouwd. De Deen verplaatst zich de laatste tijd in ras tempo van het ene naar het andere project en is daarbij zo vriendelijk om zijn werk van een standaard kwaliteitslabel te voorzien, zodat de consument niet bang hoeft te zijn een kat in de zak te kopen bij aanschaf van een Enevoldsen-gerelateerde plaat. Daar één der ZM-medewerkers behoorlijk in z’n nopjes was met het Fatal Force-debuut werd de man gecontacteerd om heden en verleden van ’s mans carrière toe te lichten. Hieronder volgt zijn relaas in monoloogvorm.

Ik ben eind jaren ’80 met gitaarspelen begonnen, maar pas enkele jaren werd het echt serieus. Ik speelde in verschillende bands hier in Denemarken, maar begon al snel thuis te experimenteren met een vier-sporenrecorder en een drumcomputer. Ik schreef instrumentale hard rock-nummers, deed wat demo-werk en werd op een gegeven moment opgepikt door het kleine Nederlandse label Roxon Records, waarop in 1998 mijn instrumentale debuutalbum Guitarisma werd gereleased, waarna in 2000 mijn tweede album, het eveneens instrumentale Heavy Persuasion het levenslicht zag. Een jaar later ben ik begonnen met het schrijven van materiaal voor Section A. Daarvan kwam in 2003 het debuut Seventh Sign uit, dit jaar gevolgd door Parallel Lives. Tussendoor werd ook mijn derde soloalbum Flying Solo nog eens uitgebracht, wederom een instrumentale. En nu is er dan het debuut van Fatal Force.

Mijn belangrijkste invloeden als gitarist zijn Yngwie Malmsteen, Steve Lukather en Allan Holdsworth. Bands die mij het meest hebben beïnvloed zijn bijvoorbeeld Deep Purple, Black Sabbath, Judas Priest, Toto, Saga, Yes, Dream Theater, Symphony X en zo kunnen we nog wel een poosje doorgaan.

Fatal Force - Fatal Force

Ik ben enige tijd geleden begonnen met Fatal Force, omdat ik het materiaal dat ik had geschreven niet in het Section A-stramien vond passen. Ik wilde dit materiaal met andere mensen en onder een andere vlag presenteren. De naam Fatal Force heeft overigens geen diepere betekenis, ik vond het gewoon lekker klinken. Ik zie Fatal Force ook zeker niet als een project, dit is een echte band waar ik zeker meer albums mee op ga nemen, sterker nog, de eerste plannen voor een vervolg zijn er al. Mats (Levèn, zanger) en Daniel (Flores, drummer) zijn echter extreem drukbezette personen, dus het is een beetje moeilijk om je nu al dezelfde line-up te beloven voor een volgend album. Dit aspect is absoluut het nadeel van werken met de besten, ze hebben het altijd erg druk. Ik heb beiden uitgekozen voor deze plaat omdat hun werk op andere albums mij zeer aansprak. Mats heeft een bepaalde rasp in zijn stem en zijn vocale mogelijkheden lijken geen grenzen te kennen. Ik heb Daniel gevraagd omdat ik een liefhebber ben van zijn benadering van drummen.

Section A - Parallel Lives

Het verschil tussen Section A en Fatal Force is het progressieve aspect, dat in Section A veel meer aanwezig is dan bij Fatal Force. Mijn doel met Fatal Force was, om een erg melodieus en meer recht-toe-recht-aan hard rock-album te maken. Meer aandacht voor melodie en meer to-the-point in plaats van uitgebreide arrangementen.

Het artwork van het Fatal Force-album kent geen diepere betekenis, hoewel je misschien zou suggereren dat het iets met 11 september te maken heeft. Het werd gemaakt door Carl-André Beckston, die slechts werd geïnspireerd door de bandnaam. Hij verzorgde ook al de hoes voor Parallel Lives. Ook tekstueel gezien is er geen concept aanwezig, in tegenstelling tot Parallel Lives. De teksten op Fatal Force zijn zeer uiteenlopend wat betreft het onderwerp.

Enevoldsen - Hansen

Of ik gelijkenissen hoor met het solowerk van Jorn Lande? Jazeker, er zijn wel degelijk raakvlakken en dat vind ik geen enkel probleem, want ik ben dol op zijn soloalbums. Tommy Hansen, de producer van Fatal Force, heeft ook met Jorn gewerkt, dus ook daar zouden enige gelijkenissen vandaan kunnen komen.

Wat betreft de muzikale stijl op Fatal Force en jouw opmerking wat betreft het over het algemeen langzame tempo van de muziek: ik schrijf eigenlijk nooit snelle nummers. Ik denk dat het gewoon niet mijn stijl is. Eerlijk gezegd denk ik daar nooit zo over na. Ik probeer zo goed mogelijke muziek te schrijven en wat er uitkomt komt er uit. Ik schrijf overigens alle muziek op zowel de Section A-albums als voor Fatal Force. De teksten zijn bij Section A geschreven door Andy Engberg en Conny Welén en bij Fatal Force door Mats Levèn.

Ik ben bang dat het erg moeilijk wordt om dit album live te promoten, hoewel ik dat dolgraag zou willen. De andere jongens zijn echter dusdanig druk dat dat voorlopig onmogelijk is. Toch hoop ik dat het in de toekomst mogelijk wordt om dit Fatal Force-materiaal live ten gehore te brengen. Mijn directe plannen voor de nabije toekomst zijn het opnemen van het derde Section A-album in het najaar en zoals eerder gezegd een tweede Fatal Force-plaat. Ik hoop van ganser harte dat ik die twee platen wél kan gaan ondersteunen met een serieuze tournee. Bovendien ben ik net klaar met twaalf nieuwe nummers die ik heb geschreven voor een nieuw project met de Zweedse zanger Peter Sundell (Grand Illusion, Northern Light). Dat album wordt komende zomer opgenomen. Bovendien heb ik me aangesloten bij de Deense hard rock-band Pangea en daarmee gaan we binnenkort aan het derde album van die band werken. Naast al deze beslommeringen zijn we op dit moment in de oefenruimte druk in de weer met mijn instrumentale band, waarmee we later dit jaar op de planken willen staan.

Had ik al gemeld dat Torben Enevoldsen een workaholic is?

Links: