Interview met Therion

Interview met Kristian Niemann (Therion)



Zoals bij de fans ongetwijfeld bekend is is Therion hard bezig met hun volgende album. Dat metalland niet zo heel groot is blijkt wel uit het feit dat ZwareMetalen via-via heeft kunnen regelen dat ik een aantal vragen kan stellen aan Kristian Niemann, de gitarist van Therion. Dus hierbij hoor ik hem uit over zijn muziek, zijn visie en zijn dromen.



Therion




Wat is precies jouw rol binnen Therion, naast het bespelen van de gitaar?



Nou, het is eigenlijk gewoon twee dingen: zoals je zei, de gitaar bespelen natuurlijk en daarnaast schrijf ik ook nog nummers. Zo simpel is het. Als we live optreden speel ik de nummers zo goed als ik kan en als we ze opnemen probeer ik de best mogelijke nummers te schrijven. Dan laat ik ze aan Chris (red.: Christofer Johnsson) horen en zie wat hij over de nummers te zeggen heeft.. of hij ze goed vindt en of ze in de plaat passen qua concept enzo. Dan speel ik de meeste gitaarpartijen op het album en dan is het weer terug naar live optreden. Ik ben heel tevreden met deze opzet; aangezien ik niet geconfronteerd word met de zakelijke kant van dingen en ik bijna geen interviews hoef te doen kan ik me gewoon op de muziek concentreren.



Hoe is het om met Christofer samen te werken?



Het is erg leuk; we hebben geen enkele problemen in de omgang dus we gaan nooit op de vuist. Soms ruzieën we wel wat of zijn er onaangename stiltes omdat we enorm verschillende invloeden en luister-gewoontes hebben. Maar dat duurt nooit lang. Meestal lossen we problemen direct op. En met problemen bedoel ik in 99 procent van de gevallen de beruchte muzikale verschillen. Je weet wel.. ruzieën over hoe deze melodie gespeeld moet worden of welk geluid er in een bepaald deel gebruikt moet worden. Hij heeft erg specifieke ideeën over muziek en ik dus ook dus soms botst dat een beetje. Maar dat kan ook resulteren in unieke en anders-klinkende muziek.

En hij is een erg grappige, ontspannen en over het algemeen geweldige vent.



Hoe ontstaan de nummers van Therion? Kun je het creatieve proces aan ons beschrijven?



Ik zal m’n best doen…



Wij, zijnde de drie die de melodieuze instrumenten bespelen: Chris, Johan en ik, schrijven en nemen ideeën/fragmenten/hele nummers continu op. We gebruiken er allemaal Cubase software voor, dus het is erg makkelijk om bestanden uit te wisselen als dat nodig is.



Als Chris besluit dat het tijd is om een nieuwe CD op te nemen gaan we allemaal bij elkaar zitten en wandelen we door al ons opgenomen materiaal heen om te zien wat er op de CD gezet kan worden. In deze fase is het vrij normaal dat Chris besluiten neem over de muzikale richting of hoewiljehetnoemen zodat het geen schizofrene verzameling ideeën maar een homogeen en lopend album wordt. Dit kan een paar dagen duren (en daarna is het natuurlijk aan de mensen (en critici) om te beslissen of we geslaagd zijn of niet! :)).



Dan komt de fase waarin onafgeronde ideeën afgemaakt worden, de al bestaande delen bijgeschaafd worden, bepaalde secties geherstructureerd worden, solos toegevoegd worden etc. Dit noemen we de pre-production, waarin production de fase is waarin het eigenlijk album opgenomen wordt. Nogal voor de hand liggend allemaal. Chris z’n demoversies van de nummers zijn normaal gesproken ERG simpel, bestaande uit een (soms) valse gitaar (sorry Chris!) en de klassieke partijen, bijvoorbeeld de vocaalmelodiën, de instrumentale stukken en de secties voor het orkest. Hier werken we vaak samen en bedenken dan gezamelijk de gitaar, de bas en de drums.



Mijn eigen demos zijn meestal erg compleet behalve voor de vocaalmelodiën, maar die worden meestal toch geherstructureerd en mishandeld ergens in de loop van dit traject en de vocalen worden bijna altijd toegevoegd door Chris.



Natuurlijk zijn er gevallen waarin Chris of een van ons alles uitgedacht en afgerond heeft en de rest gewoon zoiets heeft van “Cool!” en dan gaan we door naar het volgende nummer.



Dan komt het opnemen.



Terwijl ik dit aan het schrijven ben zijn we bijna klaar met ons nieuwe album en ik ben BEHOORLIJK MOE van het in de studio zitten, om het nog maar netjes te zeggen. Maar dat hoort er bij. Het betekent dat ik alles gegeven heb om het tot de beste Therion CD te maken die we kunnen maken op dit moment.

Maaaaaargoed.. waar was ik? Oh ja..

Het opnemen van de basis, zijnde de drums, de bas en de gitaren is nogal saai voor mij omdat je dezelfde nummers opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw hoort. Je wil die tien vervloekte nummers daarna NOOIT MEER horen en je snapt helemaal niet waarom je precies DIE tien nummers moest kiezen want ze zijn allemaal waardeloos!



(Okay, ik overdrijf een beetje, maar je snapt mijn punt hopelijk :))



Maar.. zodra de productie naar het einde loopt en alle melodieën, vocalen, solos en effecten op hun plaats staan hoor je de nummers zoals ze moesten klinken toen je ze voor het eerst schreef en dan realiseer je je dat de nummers eigenlijk GEWELDIG zijn en dan kun je niet wachten tot je al die geweldige nieuwe nummers voor een publiek mag spelen!



Kristian Niemann



Wat is jouw en/of Therion’s (als een geheel) inspiratie, zijnde andere muziek, boeken of zelfs televisie?



Moeilijke vraag. Als ik voor mezelf spreek komt de inspiratie voor het schrijven van de nummers bijna altijd uit de muziek zelf.



Zoals we allemaal weten zijn jullie aan het werk aan een nieuw album en plannen jullie ook nog de release van een dubbel-DVD. Christofer heeft al een paar dingen van de inhoud van de DVD bekend gemaakt (met name van de eerste disc: The Wacken show 2001, a few songs from Vilnius, Lithuania on the Deggial tour 2000, one song (with guests on stage) from the Nuclear Blast 10 year anniversary festival 1997, private tour bus footage, private backstage footage and all videoclips (from the first one “Pandemonic Outbreak 1992 to “Summernight City” 2001) op jullie website. Kun je ons een beetje meer vertellen? Misschien kun je wat van de tweede disc met ons delen?



Ja, dat kan ik wel, maar dat doe ik niet! Hopelijk zal het een erg fijne verrassing zijn dus je moet maar gewoon geduld hebben en afwachten.



Hebben jullie al een naam voor het nieuwe album?



Ja.



Over het aankomende album heeft Christofer gezegd dat “deze opnames ruim de meest ambitieuze opnames tot nu toe zullen zijn.” Kun je uitleggen waarom dit is? Wat maakt dit album zo veel ambitieuzer dan de voorgaande albums van Therion?



Hmm… ik denk dat Chris verwijst naar het feit dat allereerst toen we begonnen we een gigantisch grote hoeveelheid nummers hadden om uit te kiezen. Niet allemaal even compleet maar in ieder geval genoeg om ‘nummer’ genoemd te kunnen worden.



Daarna, na het kiezen van wat we op het album wilden hebben, hebben we allemaal erg veel tijd nodig gehad om er voor te zorgen dat alle delen zo goed zijn als ze kunnen worden. Ik weet dat Chris erg kieskeurig en precies is geweest over de klassieke partijen, tot in het kleinste detail, zich keer op keer brekend over bepaalde stukken, er naar luisterend en luisterend en nogmaals luisterend om er maar zeker van te zijn dat alle details zijn zoals hij ze wil hebben.



Toen, bij de opnames, namen we echt onze tijd om de beste sound voor ieder deel te vinden. Normaal gesproken wanneer je een album opneemt en je niet je eigens tudio hebt ga je naar een commerciele (lees: dure) studio en probeer je alles zo vlekkeloos mogelijk op tape te krijgen zonder tijd (geld) te verspelen. Experimenteren met geluid en opnametechnieken wordt tot een minimum beperkt. Dit is een luxe van het opnemen in onze eigen studio; we kunnen onze tijd nemen, experimenteren en dingen proberen, vergelijke, teruggaan, dingen opnieuw doen, opnieuw vergelijken etc. totdat we het uiterste, meest kont-schoppende geluid hebben voor ieder deel. Het heeft echt enorm lang geduurd en terwijl ik dit schrijf is het nog niet klaar.. maar het is het echt wel waard.



Kort gezegd wilden we allemaal gewoon trots, blij en tevreden zijn met alle aspecten van de plaat en ik denk dat we daar heel dicht bij komen.



En oh, we hebben geprobeerd om Bob Rock deze plaat te laten produceren, maar hij was druk bezig de carriere van een of andere band te verruïneren…. sorry, waardeloze grap! 🙂



Om een bekende quote te gebruiken: No stone was left unturned in creating this record.



Ik kwam deze opmerking van Christofer tegen: “aangezien ik een veel groter orkest en koor wil gebruiken dit keer.” Hoeveel mensen hebben we het over? Wat zal de nieuwe compositie van jullie beroemde koor zijn?



We hebben het hier over een volledig symphonie orkest en een volledig koor. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel mensen het dan om gaat, maar het is gigantisch. Ergens tussen de 50 en 100 mensen denk ik.



De laatste update over de aankomende data voor het album dateert van halverwege april. Toen hoopten jullie in september met het laatste mixwerk te beginnen en het album in december uit te brengen. Is dit tijdschema nog steeds haalbaar of zijn er dignen veranderd?



Zoals het er nu naar uitziet zullen we in october de boel gaan mixen en zal de release ergens in het begin van volgend jaar plaatsvinden. Het is aan Nuclear Blast om te bepalen wanneer ze het willen releasen, daar hebben wij niets over te vertellen. Maar ik wil het zo snel mogelijk uitbrengen want dan kunnen we gaan touren!



Zal het nieuwe album nog covers bevatten?



Nee, alleen maar origineel materiaal.. denk ik.



Kun je ons een hint geven over de richting die Therion zal nemen op het nieuwe album? Langzamere, melodieuzere nummers of misschien meer gepeperde en hardere nummers?



Sorry, maar we houden er niet van om over een album te praten in dergelijke termen voordat het gereleased is. Niet om klootzak te spelen ofzo, maar het schept bepaalde verwachtingen en als je, de koper, het dan uiteindelijk hoort kan het zijn dat het album niet aan die verwachtingen, wat die ook mogen zijn, voldoet. Het is allemaal erg subjectief ook nog. Wat “harder” of “melodieuzer” is voor de een is ongetwijfeld iets compleet anders voor iemand anders, dus er zo over praten heeft toch niet veel zin.



Ik kan je wel vertellen dat het ABSOLUUT mijn meest favoriete Therion CD is al het aankomt op het schrijven van nummers, het spelen, het produceren… alles. Maar dat is op dit punt van het produceren, terwijl ik nog niet een van de uiteindelijke mixen of de complete vocalen of iets gehoord heb. Dat kan dus nog veranderen als, bijvoorbeeld, het mixen compleet verneukt wordt.. maar hopelijk (kort gebed) gebeurt dit niet.



Ik neem aan dat jullie na de release van het nieuwe album op tour gaan? Wanneer zal dit ongeveer zijn en kun je ons vertellen of jullie weer in Nederland zullen spelen? Aangenomen dat het eerder genoemde tijdschema klopt klinkt het alsof jullie in februari of maart weer deze kant op komen. Dit valt samen met het jaarlijks terugkerende Metalfest, waar jullie ook een paar jaar terug gespeeld hebben.. wellicht zien we jullie daar weer?



Ik kan absoluut garanderen dat zodra we op tour gaan we weer in Nederland zullen spelen. Wanneer de tour precies gaat plaatsvinden is onmogelijk om te zeggen maar in de lente van 2004 is een goeie gok. Voor het Metalfest is het nog te vroeg om te zeggen, maar als het aan mij lag: absoluut!



Toen Therion begon met de muziek die ze vandaag de dag maken en het koor en alles toevoegde was dit een unieke en mogelijk zelfs trend-settende actie. Hoe is dit zo gekomen?



Dat kan ik niet echt beantwoorden aangezien ik toen nog niet in de band zat. Het is goed mogelijk dat Chris geinteresseerd raakte en naar andere soorten muziek begon te luisteren en die invloeden hun weg gevonden hebben naar zijn muziek. Ik weet het niet, ik gok maar wat…



Je hebt een tijd lang les gegeven in metal guitar aan de Stockholm Guitar Academy, maar daar ben je mee opgehouden. Waarom was dat?



Nou, om twee redenen: Ik hou er van om les te geven als de student erg gemotiveerd is en je in een een-op-een situatie zit. Dus geen klas of groep mensen, alleen de leraar en de leerling. Wat ik deed was met zes tot acht studenten in iedere groep, dus het was erg moeilijk om alles bij iedereen duidelijk te maken. Daarbij varieerde het niveau van de studenten een hoop. Sommigen zaten maar te wachten tot ik iemand anders iets liet zien en dan verveelden ze zich, bleven niet stil en begonnen met hun gitaar te klooien en… ik was er klaar voor om te moorden op sommige momenten. Het is niet goed als een docent een student vermoordt. Ik kan me voorstellen dat zijn/haar ouders dan erg kwaad zouden worden. Dus toen ben ik er mee gestopt.. nu geef ik les aan een paar dappere zielen vanuit thuis.



Bovendien, het salaris zoog!



Therion



Wie zijn jouw grote voorbeeld in de muziek en in het leven in het algemeen?



Je bedoelt inspiraties? Dat verandert per dag, maar een paar constanten zouden zijn (waarschuwing: dit gaat een enorm lange lijst worden, maar ik wil geen mensen vergeten.. dus hier gaan we):



Gitaristen: Shawn Lane, Allan Holdsworth, Yngwie, Greg Howe, Michael Lee Firkins, Jason Becker, Jeff Tyson, Uli Roth, Brett Garsed, Thomas Larsson, Mike Romeo, Scott Mishoe, Derek Taylor, Hendrix, Van Halen, The Edge, Vernon Reid, Paul Gilbert, Tony Macalpine, Harry Cody, Eric Johnson, John Sykes, Jeff Waters…. ik kan altijd naar deze lui luisteren en compleet van m’n stoel geblazen worden… maar dat geldt ook voor duizenden andere gitaristen.



Andere briljante geesten: John Coltrane, Charlie Parker, Vinnie Colaiuta, Dave Weckl, Deen Castronovo, Miles Davis, Eric Dolphy, Michael Manring, Mick Karn, Terry Bozzio, Russell Allen, Ronnie James Dio, Rob Halford, Mike Patton, Chick Corea, Oscar Peterson, Mark O Connor, Conlon Nancarrow, Thelonius Monk, Art Tatum… en nog duizend anderen.



Bands: Faith No More, Mr. Bungle, Meshuggah, Voivod, Strapping Young Lad, Tribal Tech, Nile, Mudvayne, Thorns, Satyricon, Pantera, T-Ride, Symphony X, Type O Negative, Living Colour, Massive Attack, Blink 182, Photek, Fantomas, Motörhead, Dark Funeral, Opeth, Zimmers Hole, Tool, Racer X… en nog duizend anderen.



En natuurlijk… de King der koningen: Elvis Presley!



Wat wil je nog bereiken in de (nabije) toekomst? Wat zijn jouw doelen als artiest?




  1. Om complete controle te hebben over de gitaar en om er alles wat je maar kunt bedenken er uit te halen. Dat zal wel nooit gebeuren, maar dat is waar je voor gaat.. geen limiet.

  2. Geluiden creeëren op de gitaar die zoo mooi zijn dat de monniken in Tibet ze kunnen gebruiken als inspiratie om te leviteren.

  3. Ik wil de beste gitarist in het hele universum worden, ik wil een mooi huis met een zwembad en ik wil 100 miljoen op de bank.. en ik wil mijn eigen ruimteschip.

  4. Ik wil een ballad spelen die zo goed is dat als mensen het horen ze beginnen te huilen!

  5. Als ik zo goed gitaar kon spelen als van Gogh of Picasso schilderden.. dat zou echt iets zijn!

  6. Ik wil de haren in de nekken van mensen rechtovereind laten staan.




Wat is je favoriete gitaar? En, als je die nog niet in je bezit hebt, wat is de favoriet uit je collectie?



Wat dacht je hiervan als pretentieus antwoord: mijn droomgitaar is er een die mijn geest vrij laat spreken door mijn handen, zonder enige fysieke beperkingen! Sorry, ik heb zojuist over mezelf heen gekotst 🙂



Serieus, my huidige favoriet is een aangepast Ibanez RG540P2, een ouder model die er uitziet alsof ie ondersteboven gedraaid is. De verf is er vanaf gestript dus het heeft een houten uitstraling en de body is uitgefreesd zodat er ook in de halspositie een humbucker gemonteerd kon worden, er zitten nu dus twee DiMarzio humbuckers in mijn gitaar, een Super 2 en een Super 3. De Super 2, die in de halspositie gemonteerd is, is ook splitbaar waardoor ik ook een verdomd goed single coil geluid tot mijn beschikking heb. En natuurlijk is mijn gitaar uitgerust met een 24 frets (=2 octaafs) hals en een tremelosysteem. Het ziet er compleet geweldig uit en het klinkt helemaal niet onaardig ook.



Als je huis in brand zou vliegen en je hebt tijd om slechts een enkel iets te redden, wat zou je dan kiezen: je gitaar, je whisky of je vriendin? 🙂



Haha!! Ik wist dat die vraag er aan kwam. Ik zou mijn gitaar pakken en naar m’n vriendin roepen dat ze de whisky moet pakken! Naaaah.. mijn vriendin slaat me in elkaar als ik dat zeg.. ik zou haar meepakken en haar zeggen naar de gitaar te grijpen als we de deur uit rennen; de whisky zit toch al in de gitaarkoffer van de avond er voor!



Heb je nog laatste woorden voor de Nederlandse en Vlaamse fans?



Ik hou van jullie allemaal!!! Bedankt dat jullie ons altijd enorm welkom doen voelen als we hier spelen. Het is altijd een van de absolute highlights van onze tour om in Nederland te spelen!



Links: