Interview met The Devil’s Blood

Interview met The Devil’s Blood



Quantcast

The Devil’s Blood is een vrij jonge Nederlandse band. Deze formatie bracht vorig jaar een demo uit die nooit verkrijgbaar is geweest, maar wel te beluisteren is via hun myspace en nu is er via het alom bekende label Van-GBR de eerste EP The Graveyard Shuffle uitgekomen. The Devil’s Blood maakt ‘occulte’ heavy/doom rock. Mensen die niet weten wat ik daarmee bedoel moet denken aan muziek uit eind jaren ’60, begin jaren ’70 die ook wel als pre-heavy Metal wordt aangeduid met een licht psychedelische tint en een duistere sound. Bands als zeer oude Black Sabbath en Black Widow zijn hier mooie voorbeelden van.
Uit het hierop volgende interview zal echter blijken dat deze bands niet zo’n grote invloed hebben (gehad) op The Devil’s Blood als menigeen denkt. Het woord is aan, aan de hand van wat vragen van ondergetekende, de man achter The Devils Blood: Selim.

TDB_logo

Als eerste valt natuurlijk het typerende geluid van The Devils Blood op. Het is enigszins ‘wollig’ en de sfeer duister. Ik neem aan dat dit ook van te voren de bedoeling is, maar heeft het veel inspanning gekost om dit effect te bereiken?

Het geluid van de demo is ontstaan bij gebrek aan beter. Het enige wat ik had om mee te werken was een oude Epiphone – Les Paul en een kapotte zangmicrofoon. Dit enerzijds gekoppeld aan mijn voorliefde voor gruizige muziek en een compleet gebrek aan productionele “know how” zorgde voor de rauwe en obscure sound. Toen dit na het opnemen van de The Graveyard Shuffle demo versie duidelijk werd ben ik min of meer bewust of dezelfde manier doorgegaan. Ik zeg min of meer omdat ik waarschijnlijk als ik het beter had gewild het toch niet zelf had gekund, daar moet ik toch echt voor naar een studio. Ik heb thuis zoals ik zei alleen het absolute minimum om mee op te nemen. Een gitaar een microfoon en een gitaarvoorversterker waar we ook de zang mee opnemen. Zoals je wel vaker ziet bij dingen die per ongeluk ontstaan, krijgen we dan ook veel vragen over het hoe en waarom van onze sound, ik moet er altijd een beetje om lachen want ik besef me dat als ik het toen beter had gekund ik dat waarschijnlijk ook had gedaan. Misschien had iedereen het dan wel kut gevonden. Ik vraag het me af, ik bedoel het gaat toch vooral om de liedjes en niet zozeer om de sound uiteindelijk?

Welke bands hebben jullie qua sound, muzikaal spel en concept nog meer beïnvloed. Zelf meen ik toch ook Black Widow te horen; Heeft deze band ook invloed gehad op jullie muziek?

Als ik artiesten moet opnoemen die van invloed zijn geweest op de sound van The Devil’s Blood kom ik in de allereerste plaats op Roky Erickson en The 13th Floor Elevators. Deze twee hebben mij meer dan welke andere band dan ook geïnspireerd tot het maken van de muziek. Ik weet niet wat het is met zijn muziek maar als ik naar Roky luister, word ik keer op keer van mijn stoel geblazen. Of het nou zijn werk met de 13th Floors Elevators of zijn solodingen zijn, maakt niet zoveel uit alhoewel ik wel moet zeggen dat van al zijn werk The Evil One mij het dierbaarst is. De genialiteit van zijn werk is wat mij betreft onbetwist. Natuurlijk zijn Coven, Black Sabbath, en Black Widow ook van invloed geweest maar lang niet zoveel als voorgenoemde artiesten en überhaupt lang niet zoveel als veel mensen misschien denken. Ook Danzig, Iron Maiden, Judas Priest en Manowar hebben een belangrijke rol gespeeld in de muzikale ontwikkeling die ten grondslag ligt aan The Devil’s Blood. Het is uiteraard zo dat The Devil’s Blood een kind is van vele ouders. Het is jaren zestig psychedelica maar ook jaren zeventig gitaarrock, aan de andere kant is het ook gewoon rock ‘n roll en soms zelfs heavy metal. Dit alles dan weer gekoppeld aan de sfeer van black metal. Ik vind het wel gaaf om te zien hoe mensen over zichzelf heen vallen om er maar een naam aan te geven. De metalheads claimen het als zijnde ouderwetse Heavy Metal, de stoners claimen het als Doom Rock, de black metalfans claimen het als Satanic Rock en misschien hebben ze allemaal wel gelijk. Mij maakt het niet uit zolang ik maar kan doen wat ik wil.

The Devil's Blood - The Graveyard Shuffle

Hoe zijn jullie op het idee voor dit bandje gekomen. Is het een experimenteel project geweest dat muzikaal gezien toevallig deze kant opging en ook onverwacht positief wordt ontvangen of hadden jullie deze muziek van te voren ook voor ‘ogen’ en hadden jullie van te voren al het vermoeden dat deze muziek wel zou aanslaan. De muziek, en dan zeker met deze sound, die The Devil’s Blood neerzet is geen zeker geen vernieuwende en/of progressieve muziek, maar ook geen alledaagse keuze (tegenwoordig) om te gaan maken/spelen.

Toen ik begon met het schrijven van liedjes voor The Devil’s Blood was net mijn vorige band, Powervice, op een hele vervelende manier uitelkaar geklapt. De eerste tien nummers of zo die ik schreef waren dan ook eerder een soort therapeutisch proces. Powervice was veelbelovend en live vrijwel superieur aan al de concurrentie en als je dan tijdens de opnames van je nieuwe plaat als band uit elkaar valt dan kost je dat als persoon veel veerkracht om er weer bovenop te komen. Daarom begon ik liedjes te schrijven, en dat was ook voor het eerst sinds bijna 5 jaar, die ik zelf wilde horen, simpele, melodieuze en vooral goed in het gehoor liggende rock. Er was geen duidelijk plan of concept, dat kwam pas iets later toen ik de teksten begon te schrijven. Ik ben erg geïnteresseerd in occulte zaken en voelde dat mijn materiaal tekstueel met een enkele uitzondering steevast in die richting ging. De duistere glorie, het genoegen nemen in ellende, het zwelgen in haat en rampspoed. Deze dingen inspireerde mij verder tot het maken van nog meer muziek en nog meer teksten. Ik haat moderne muziek bijna categorisch. Ik zou van mijn leven niet in een “moderne band” willen spelen en luister ook bijna alleen maar naar ouderwetse muziek. Het interesseert me dan ook geen zak wat er wel of niet trendy is en ik maak die muziek die ik zelf mooi vind en zelf wil horen. Het idee dat het wel eens aan zou kunnen slaan is nooit bij me opgekomen en ik moet zeggen dat de reacties die we nu krijgen op zowel de oude demo als de nieuwe opnames dan ook behoorlijk overweldigend zijn. Ik bedoel, hoeveel band zijn er die hun eerste ritueel op een zo prestigieus festival als Roadburn mogen doen? Dat we daar voor gevraagd werden en nog wel op het verzoek van Lee Dorrian van Rise Above heeft ons wel even achter de oren doen krabben. Maar ach… fuck it. Het betekent alleen dat we op de goede weg zijn.

Hoe zijn jullie bij Van-GBR terecht gekomen. Dat label doet normaal toch eigenlijk voornamelijk black metal met hier en daar een uitzondering, maar toch extreme Metal. Zijn jullie niet bang niet optimaal bij het juiste publiek bekend te worden?

Jim Blitzer, de man achter vele ziekelijke bands en projecten en tevens onze bassist, is al tijden goed bevriend met het label. En na een nacht praten kwamen we tot te conclusie dat we gewoon graag op een label zitten dat onze muziek respecteert, onze wensen respecteert, met ons meedenkt en eventueel met ons mee kan groeien maar tegelijkertijd ons niet opjaagt of dingen van ons verwacht die we niet willen. En wat betreft het “juiste publiek”, ik vind het niet zo interessant of dat wel of niet lukt ik wil gewoon mooie muziek maken en mooi platen uitbrengen. Dat is voor mij het allerbelangrijkste, ik heb wel gezien hoe blinde ambitie je als band en als mens kapot kan maken en ik wil dat niet nog eens meemaken. En net zoals dat water altijd naar beneden stroomt en het bloed kruipt waar het niet gaan kan zal onze muziek zijn weg vinden naar zij die het willen horen en begrijpen.

Van jullie demo heeft staat een nummer op de The Graveyard Shuffle EP, maar jullie hebben meer erg sterke demo-nummers. Gaan jullie nog een keer wat doen met bijvoorbeeld nummers als The Anti Kosmik Magick en Christ or Cocaine? Zijn jullie al bezig met het opnemen van een full-length album; Zo ja, wanneer kunnen we die ongeveer verwachten?
Er staan momenteel twee optredens op de planning, komen er in de toekomst nog meer of is het ‘doel’ van/met The Devil’s Blood met deze twee optredens (en de huidige nummers) eigenlijk al bereikt?

Beide nummers zullen uiteraard op ons debuut gaan komen. We zijn echter nog niet bezig met opnames, we hebben besloten om ons eerst te concentreren op de shows die we gaan spelen. Het is vervolgens de bedoeling dat we na de zomer een plaat gaan opnemen en dat deze vervolgens begin volgend jaar uit komt. Maar in de tussentijd zullen er zeker nog een paar releases volgen. Ik kan hier nog niet te veel over zeggen maar ga er van uit dat er zo ongeveer in augustus en in december materiaal van ons gaat verschijnen, beide releases zullen voorzien worden van een aantal shows. Niet te veel en zeker niet zomaar ergens. The Devil’s Blood is geen band die 150 rituelen per jaar wil spelen. Ik denk dat als ik in een jaar tijd twintig rituelen kan spelen die van top tot teen georganiseerd zijn zoals wij het willen dat ik tevreden ben. We gaan bij die shows ons theatrale element verder ontwikkelen. Dat wil zeggen: lichtshow, decor, videoprojecties, voorprogramma’s speciale-DJ’s , een zeker ritueel aspect en ga zo maar door. Niets zal aan het toeval overgelaten worden en we zullen zorgen voor een onvergetelijke avond van Bloed en Vuur!

Van jullie bassist weet ik dat hij nog meerdere andere bands en projecten heeft en had lopen en ook jullie voormalig tweede gitarist Patjakker ‘ken’ van zijn andere muzikale uitspattingen. Maar deze bandjes van beide heren komen muzikaal gezien niet erg bij The Devil’s Blood in de buurt; Hebben deze toch de muziek van The Devil’s Blood beïnvloed?

Aangezien ik zelf verantwoordelijk ben voor zowel de teksten als de muziek is er niet echt sprake van invloeden van de andere bandleden. The Devil’s Blood is geen band die gezamenlijk nummers schrijft en arrangeert. De song begint negen van de tien keer op een akoestische gitaar en wordt daarna als demo track opgenomen. Als dat klaar is schrijf ik de zanglijnen en de teksten en neem deze samen met F. op dan gaat het mp3tje per email naar de andere bandleden die het vervolgens instuderen. Uiteraard voegen de diverse leden op diverse lagen iets toe aan de muziek maar het is wel belangrijk dat sound blijft wat hij is. Ik ben er heilig van overtuigd dat een goede band een duidelijke koers en een vastberaden stuurman moet hebben. Ik ga mezelf geen kapitein noemen want die duld geen inspraak maar ik bepaal wel de koers.

Maken de andere leden van The Devils Blood ook deel uit van muzikale activiteit buiten deze band; En zo ja, welke zijn dit en wat voor muziek maken zij?

Er wordt door de diverse leden ontzetten veel muziek gemaakt, eigenlijk te veel om op te noemen. Ik vind het ook niet zo belangrijk wat mensen buiten The Devil’s Blood doen. Het heeft immers geen invloed op elkaar.

Heel erg bedankt voor je tijd!

Links: