Interview met Sunset in the 12th House

Interview met Sunset in the 12th House

Wat in het verlengde ligt van Negur? Bunget en Dordeduh kan onmogelijk falen. Eén van de verrassingen dit jaar kwam dan ook met Sunset in the 12th House, het nieuwe gegeven waar de heren mee bezig zijn en dat toch weer anders klinkt dan wat we gewend zijn. Ik sprak bezieler Hupogrammos er even over.

log

Hallo Hupogrammos, gefeliciteerd met de aftrap van jullie nieuwe project Sunset in the 12th House. Het is weer iets compleet anders geworden, maar ik zie wel dat het merendeel van Dordeduh deel uit maakt van deze band. Is dit dan iets wat tot leven kwam in de repetitieruimte?

Dag Yves en dag iedereen. Erg bedankt voor het compliment over het album.

Ja, het kwam tot stand in de repetitieruimte, maar lang voor ik de mensen kende die deel zouden uitmaken van dit project. Ik begon hier eigenlijk al mee toen ik stopte met mijn eerste band Makrothumia. Dus eigenlijk al in 2001. Toen trachtte ik ernaar om op muzikaal vlak iets anders te doen, iets persoonlijker. Dus ergens was dat het compleet tegenovergestelde van de onpersoonlijke aanpak binnen het blackmetalmilieu. Toen schreef ik allerlei stukken die verspreid geraakten op allerlei computers. Heel wat delen kon ik nu niet meer gebruiken omdat het niet meer bij mij past, maar er zijn er toch nog een aantal beland in de nummers op Mozaic.

Kan je even ingaan op die bandnaam Sunset in the 12th House?

het ‘twaalfde huis’ verwijst naar astrologie. Ik ben zelf niet zo’n specialist op dat vlak, maar ik heb wel veel vrienden die astroloog zijn en ik leerde erg veel op basis van de discussies die zij voerden met mekaar.

In de astrologie kan deze term, net als elk ander teken of huis, verheven en verziekende aspecten hebben. Iedereen die hierin geïnteresseerd is kan heel wat materiaal vinden op het net. Het aspect waar ik me op toelegde, had te maken met het sterrenbeeld van de Vissen en de kosmische cirkels. Zo één cirkel komt overeen met 2160 jaren op Aarde. Telkens aan het begin van zo’n cyclus verandert het astrologisch teken. We leven nu in het Vissentijdperk, maar we voelen de invloed al van het Watermantijdperk. Velen zeggen dat het Watermantijdperk heel wat revolutionaire ideeën zal aanbrengen en dat de invloed al gevoeld werd in de jaren zeventig.

Dus, op een zekere manier, is dit mijn manier om af te sluiten met het Vissentijdperk en het Watermantijdperk te verwelkomen.

log

Het is vast fijn om dit project vorm te geven met je bevriende muzikanten. Zijn deze songs dan nergens het gevolg van een natuurlijk schrijfproces of van jams? Want zo voelt het wel vaak aan.

Ja, vriendschap is enorm belangrijk binnen een band en eigenlijk binnen elke vorm van samenwerking. Als er geen goed en plezierig gevoel is in de repetitieruimte, dan kan er ook niets op natuurlijke wijze vorm krijgen.

In het geval van Mozaic waren de meeste zaken al wel geschreven toen we samen alles begonnen door te nemen. Uiteraard heeft iedereen zijn eigen muzikale aanbreng en sommige stukken zijn ook wel degelijk het resultaat van jamsessies. Maar ik zie deze band wel meer als het tot stand komen van mijn ideeën.

Jullie eerste keuzes om aan het volk te presenteren waren de nummers Arctic Cascades en Desert’s Eschaton. Waren dit democratische keuzes vanuit de band, of had Prophecy er ergens iets mee te maken? Het zijn zeker niet de kortste nummers in het rijtje.

Prophecy had een andere voorkeur. Zij wilden Desert’s Eschaton als eerste nummer voorstellen, als ik het mij goed herinner, maar ik drong aan dat het Arctic Cascades moest worden. We dachten niet echt na over de lengte van de nummers toen we het hadden over de eerste bekendmaking. Het ging ons meer over de impact van het nummer, wat het overbrengt, enzovoorts.


Dit album klinkt ook aardig divers, met erg intense momenten en hier en daar wat stevige veranderingen. Is dit de reden waarom de plaat Mozaic genoemd werd, of is daar een compleet andere uitleg voor?

Dat is een van de redenen. De andere reden heeft te maken met de invloed van het brede onderwijskader en de multiculturele kijk op de wereld waardoor mensen zich spiritueel kunnen opwerken. Ik vind dat deze openminded en eclectische afdruk ook relevant is als je het specifiek hebt over het Watermantijdperk en de naam van de band.


Ik verwachtte dat deze plaat 100% instrumental zou zijn, maar dat was niet het geval. Het werd 80-90% instrumentaal. Waarom niet een volledig instrumentaal album?

Ik heb er niet echt over nagedacht dat het album zus of zo moest zijn. Dit is het geworden zonder dat ik wou aanleunen bij een bepaalde stijl of aanpak. Het voelde gewoon goed aan om op bepaalde momenten even wat vocalen aan te brengen en de rest instrumentaal te houden.

Ik denk dat het ook daardoor is dat dit album zo divers klinkt en dat het toch klopt; omdat er nergens voorzien werd dat het op een bepaalde manier moest klinken. En het is fijn om echt geen enkele limiet te hoeven volgen.

Zal dit ook een liveband worden en als dat zo is, komen er dan grenzen? Ik herinner me dat Fursy van Les Discrets in het verleden bijvoorbeeld niet met bepaalde genres op de planken wou staan.

Ja, we zijn een liveband en we treden erg graag op. We speelden al een paar shows en we zijn zelfs op een kleine tour geweest in Roemenië in 2013. Maar op dit moment heb ik aangekondigd dat ik zelf niet meer ga deelnemen aan liveshows van mijn bands voor onbepaalde tijd en dat ik meer tijd kan spenderen met mijn gezin. Dus liggen de liveshows momenteel even stil.

log

Is er dan nog iets wat we mogen verwachten in de nabije toekomst en heb je ambities met deze band?

Wel, om eerlijk te zijn zeg ik niet graag al te veel over de toekomst van mijn bands, simpelweg omdat ik echt niet weet hoe mijn muzikale ‘carrière’ er uit zal zien in de toekomst. Op dit moment ben ik maar weinig bezig met de muziek en richt ik mij op mijn gezin. Ik werk wel dagelijks met muziek, aangezien ik soundtechnicus ben en ik zo mijn boterham verdien, maar eerlijk gezegd vind ik maar weinig tijd om nieuw materiaal te schrijven. Ik weet dus niet hoe dat zal evolueren in de toekomst, maar ik hoop uiteraard wel dat er nog mooie albums in het verschiet liggen.

Links: