Interview met SepticFlesh

Interview met SepticFlesh

Menig individu met metalen hart werd dit jaar flink omvergeblazen door The Great Mass, de nieuwste van de Grieken van SepticFlesh. Puur jaarlijstmateriaal en voldoende reden voor een gesprek. Ik wist Sotiris Anunnaki V en Christos Antoniou aan de haak te slaan en de heren antwoordden als volgt…

SepticFlesh

Hallo daar! Gefeliciteerd met The Great Mass! Het album heeft zijn voorganger op menig gebied weten te overtreffen, denken jullie ook niet?

Sotiris: Daar ben ik het mee eens. Ik beschouw The Great Mass als ons meest volwassen product tot nu toe. Er zijn een heleboel dingen te ontdekken voor de luisteraar. Iedere keer als je er naar luistert onthullen zich nieuwe factoren. Dus uiteindelijk blijf je terugkomen voor meer.

Hebben muzikanten als jullie nog zenuwen als het gaat om de release van een nieuwe plaat, of zijn jullie uiterst zeker van de zaak?

Christos: Uiteraard blijven de zorgen omtrent een release bestaan, maar niet zoals eerst. Het enige wat vandaag de dag telt is het gewoonweg aanbieden van een goed album met de perfecte vibes. Met Communion en meer met The Great Mass zijn we hier volgens onszelf in geslaagd. Ja, we zijn erg zelfverzekerd en optimistisch over onze toekomst.

Dat is ook te merken aan het feit dat het album in zeer veel versies te verkrijgen is. Hebben jullie als band hier ook iets over te zeggen of heeft Season of Mist hier de vinger in de pap?

Sotiris: We hebben wel wat gesprekken gevoerd met het label, maar uiteindelijk zijn we samen tot een besluit gekomen. De vele edities bieden het album aan in verschillende prijsclasses, dus de fans kunnen zelf bepalen wat ze er voor uitgeven en wat ze krijgen. Als je bijvoorbeeld kiest voor de plaat inclusief “special artbook” betaal je het meest, maar krijg je een een honderd pagina tellend boek inclusief artwork van Seth (zanger, bassist) en orkestraties van Chris, een DVD over de totstandkoming van The Great Mass en een tweede schijf met alle orkestrale versies van ieder nummer. Voor ons was het ook belangrijk om het album op vinyl uit brengen omdat we dit in leven willen houden. Daarnaast is er ook nog een “normale” digipack-versie met de eerderbesproken DVD.

SepticFlesh

Het ziet ernaar uit dat SepticFlesh eindelijk klaar is om de wereld over te nemen met haar unieke vorm van death metal. Voelt The Great Mass als een doorbraak?

Christos: Ik denk dat je gelijk hebt. Communion heeft het pad vrijgemaakt en met de nieuwe plaat en veel goede plannen voor de toekomst zal de band zeker een flinke stap vooruit zetten.

Er zit een verhaal achter de titel van The Great Mass. Sotiris, kun je iets met de lezers van Zware Metalen delen hierover?

Sotiris: Ik heb gespeeld met de vele opvattingen van het woord “mass”. Zo is er een referentie naar de klassieke composities die we “masses” noemen, zoals The Great Mass in D mineur van Wolfgang Amadeus Mozart. Daarnaast refereer ik naar The Black Mass, The Great Mass of the Universe en natuurlijk The Mass of the Human Population. Ga zo maar door.

Dan naar het artwork. Toen ik mijn SepticFlesh-koelkastmagneet (…) tezamen met de jewelcase-editie van The Great Mass binnenkreeg, kwam ik erachter dat het reguliere artwork slechts een fractie is van een compleet kunstwerk. Kan een van jullie mij vertellen wat Seth probeert duidelijk te maken met dit zeer fraaie ontwerp?

Sotiris: Seth is inderdaad verantwoordelijk voor al ons artwork en dat betekent dat we voor de volle honderd procent de controle hebben over ons visuele plaatje. Het artwork bevat vele elementen afkomstig uit de thema’s die we behandelen in de nummers op het album. Je kunt er duidelijk uit opmaken dat nummers als The Vampire from Nazareth, Pyramid God en Therianthropy en grote rol in het geheel spelen. Het doel van Seth was om een bizar beeld te creëren dat een God moet voorstellen bestaande uit marmer en vlees. Het beeld bevindt zich in het midden van een vervallen kathedraal. Het onderste deel van het beeld bestaat uit een “mass” van antropomorfische en theriantropische figuren die een geheel maken van een kannibalistisch symposium… Een god die dood wil.

SepticFlesh

Als ik het goed heb is dit de eerste keer dat jullie hebben samengewerkt met Peter Tägtgren als producer. Hoe verliep deze samenwerking?

Sotiris: Peter is een harde werker en een perfectionist. Daarnaast is hij een van de belangrijkste masterminds van vandaag als het gaat om het extreme metalgeluid. Voor ons was het een eer om met hem samen te werken en het resultaat spreekt voor zich…

Geheel mee eens. Het album klink enorm bombastisch maar verliest nergens agressie. Mee eens?

Christos: Zelf kick ik vooral op het feit dat The Great Mass niet in één luisterbeurt te bevatten is. Uiteraard is er agressie, maar ieder oor zal dit anders beoordelen.

Eén van mijn favoriete nummers is Oceans of Grey. Wanneer ik dat nummer luister, word ik overspoeld met gedachten over gebeurtenissen uit geweldige films. Ik vraag me af wat jullie aanzet tot het maken van deze muziek.

Christos: We zijn allen fans van soundtracks en klassieke muziek in het algemeen. Dit heeft als gevolg dat deze invloeden zeer duidelijk terug te horen zijn in SepticFlesh. We maken alles binnen een orkestraal stramien waardoor het filmische karakter extra duidelijk naar voren komt.

Duidelijk. Hoe staat het met de Griekse metalscene anno 2011? En hoe past SepticFlesh daarin als een van de vaandeldragers?

Sotiris: Na jaren van hard werken zijn we inderdaad een van de meest bekende Griekse metalbands geworden en daar zijn we natuurlijk erg trots op. Helaas zijn er maar weinig bands uit ons land die ook succesvol bezig zijn, op een aantal cultbands die de kern van de Griekse underground hebben gevormd na. Ik hoop dat Griekenland vroeg of laat bekender wordt op het gebied van metal, want er is genoeg talent te vinden.

Een jaar of drie geleden zag ik SepticFlesh in Tilburg, als support act voor Cradle of Filth. In hoeverre zijn jullie veranderd qua podiumprestatie en dergelijke?

Christos: Er is sprake van een veel volwassener band op het podium. Je kunt eigenlijk wel spreken van een compleet andere band. Er is nu ook meer eigen decoratie zoals microfoonstandaards met ontwerpen van het nieuwe artwork.

SepticFlesh

SepticFlesh bestaat bijna twintig jaar (met een kleine tussenstop). Hoe kijken jullie terug naar de begindagen van de band in de jaren ’90?

Sotiris: Er zijn een heleboel geweldige dingen bijgebleven uit het verleden. Ik ben blij dat we de vele problemen hebben opgelost en dat we nu al heel wat dromen hebben kunnen waarmaken, hoewel die jaren terug ondenkbaar waren. Het belangrijkste is dat we nog steeds actief zijn, na al die jaren. Daarnaast hebben we nog steeds genoeg te bieden op muzikaal vlak.

Het komt er allemaal op neer dat het geweldig goed gaat met SepticFlesh. Wat voor invloed heeft dat op jullie leven als “normale burger”?

Christos: SepticFlesh is mijn leven. Door deze band kan ik mijn muziek keer op keer spelen, veel reizen, mensen en culturen ontmoeten… Allerlei onvergetelijke gebeurtenissen zullen me altijd bijblijven en deel uitmaken van mijn leven.

Heel erg bedankt voor jullie tijd! Hopelijk nog enkele laatste woorden voor jullie Nederlandse en Belgische fans?

All rebellious spirits are welcome to attend to The Great Mass. Keep the dark flame burning.

Links: