Interview met Saille
Het derde album van Saille, genaamd Eldritch, is een feit. De Belgische blackmetalband heeft er wederom een schouwspel van gemaakt en zodoende was het hoog tijd om eens wat dieper op de zaken in te gaan. Gitarist Reinier Schenk werd aan de tand gevoeld.
Gefeliciteerd met de release van het derde album Eldritch. Ik begreep dat de totstandkoming ervan niet zonder slag of stoot is verlopen?
Waarvoor dank! Ja, dat heb je goed begrepen. Het heeft wat langer geduurd dan de bedoeling was en er gingen wat zaken niet zoals wij hadden gewild, maar dat had gelukkig geen invloed op het resultaat. Sommige mensen die wij hadden ingehuurd lieten het afweten en dat was een domper op de feestvreugde. Uiteindelijk hebben we gewoon verder hard gewerkt om de deadline te halen, maar met wat meer ergernis dan gebruikelijk. We zijn daardoor eigenlijk vooral trots dat het goed gelukt is en dat we dat vooral aan onszelf te danken hebben.
Eldritch is gebaseerd op uiteenlopende horrorverhalen. Kun je me wat voorbeelden geven?
Het is inderdaad voor de derde keer een conceptplaat geworden, dat was niet gepland, maar onze zanger heeft zich deze keer mogen uitleven met zijn passie voor horrorverhalen. De bekendste zijn ongetwijfeld It (Stephen King), Faust (Goethe) en Who Goes There (John W. Campbell Jr), maar ook The Courtyard/Neonomicon (Alan Moore) en uiteraard iets van H.P. Lovecraft werden gebruikt als inspiratie. Wij hebben netjes de auteursrechten betaald om een en ander te mogen gebruiken en in het boekje van de cd wordt alles duidelijk uitgelegd met quotes en vermeldingen. Het is allemaal enorm gaaf geworden.
Het nummer Aklo bevat cleane vocalen. Tell me more!
Oh, ook in Walpurgis en Emerald komen heldere vocalen voorbij. Maar laat ik meteen iedereen geruststellen: het zijn koorachtige stukken en zeker geen powermetalrefreinen (brrr, ik moet er niet aan denken). Ze komen ook steeds maar één keer voor in een nummer of zo en ze waren nodig om een bepaald stuk een theatraal cachet te geven. Ik vond het wel te gek om te doen; het past bij ons principe om zoveel mogelijk echte instrumenten te integreren in onze muziek en in plaats van een cello of hobo is het dan een mannenkoor of een prachtige stem. Fantastisch toch dat dat allemaal kan tussen het blasten en beuken?
Inmiddels kunnen jullie terugkijken op een goed jaar. Wat staat er na de release van Eldritch allemaal op het programma de komende tijd?
We hebben net de drie releaseshows van de nieuwe schijf achter de rug en volgende week spelen we als support voor 1349 in de Biebob in Vosselaar. Daarna hebben we de grote eer om op een mooie plaats op de affiche van Eindhoven Metal Meeting te staan. Kijken we enorm naar uit natuurlijk. Volgend jaar begint al behoorlijk op te vullen, met daartussen wat festivals en tourtjes door Frankrijk/Spanje en de UK. Tussendoor gaan we natuurlijk de hort op in eigen land en Nederland. Ook Duitsland en Oostenrijk staan al op het programma, er komt steeds meer bij. Te gek natuurlijk! We moeten onze videoclips nog afwerken, die krijgen jullie ook nog door jullie strot geramd en we bedenken nog wel wat leuks om het gat te dichten tussen deze en de volgende cd.
Complimenten voor de box-versie van Eldritch trouwens! Kun je ons wat vertellen over de inhoud? Met name het bier is best een verrassing.
Ja hoor, graag zelfs. Wij wilden wat speciaals doen voor deze cd en dachten dat het hele concept van horrorverhalen lezen wel goed zou passen bij het nuttigen van een biertje. We hebben dus iets geregeld met één van de beste speciaalbierbrouwerijen van Nederland Duits & Lauret uit Vleuten (Utrecht). Met ons eigen bieretiket erop ziet het er enorm cool uit en het is, echt waar, heerlijk bier! Er zitten twee biertjes in de box. Daarbij een speciaal T-shirt voor deze limited edition, getekend door Nate Burns, een Saille-plectrum, een Saille-boekenlegger en natuurlijk de driedubbele digipak cd van Eldritch met artwork van de beroemde Colin Marks. Alles verpakt in een puike doos met sleeve en een genummerd certificaat met onze echte handtekeningen. Als dat niet fantastsch is allemaal, weet ik het ook niet meer. Ze vliegen de deur uit.
Ik ben inmiddels ook trots eigenaar. Saille lijkt me trouwens een typische band voor een DVD-release. Is zoiets al eens ter sprake gekomen?
Goed van je, bedankt. Dat is wel ter sprake gekomen en we hebben wel eens pogingen ondernomen, maar we vonden het niet interessant genoeg om er iets mee te doen. Ik krijg namelijk de kriebels van zwakke, slecht gefilmde optredens in lelijke zaaltjes die op DVD geplempt zijn. Nu we wat groter worden en dus ook meer geld hebben en in betere zalen spelen wordt de kans steeds groter dat we er eens voor zullen gaan. Inmiddels zijn we ook sterk genoeg om alles live te brengen, zodat we niet voor lul zouden staan op een DVD. We gaan ons best doen, maar nog niet meteen.
Als je Eldritch zelf moet gaan vergelijken met voorganger Ritu, wat zijn dan de belangrijkste verschillen?
Ten eerste zijn we omgekeerd aan de slag gegaan: in het verleden werden eerst de orkestraties en keyboards gemaakt en daarna de gitaren, drums en bas toegevoegd. Voor deze plaat zijn wij op de ouderwetse manier begonnen: eerst de gitaarriffs, daarna de rest. Dat hoor je meteen. Ten tweede hebben wij ons deze keer geen ruk aangetrokken van wat er van ons werd verwacht. Of het nou lang of kort was, langzaam of snel, of het nou te veel zou afwijken of niet; het was niet meer aan de orde. Het enige criterium was of wij het zo wilden of niet. Neem maar van mij aan dat er met zes mensen in een groep, met zes meningen, smaken en voorkeuren stevige discussies zijn gevoerd. En ten derde is dit de allereerste keer dat ik de mix niet heb gedaan en niet alles zelf heb opgenomen in mijn studio. En ten laatste hebben we ook gekozen voor een andere artiest voor het artwork. Alles met de bedoeling om ons niet te herhalen.
Jullie wonen ver uit elkaar. Geeft dit geen problemen met bijvoorbeeld oefenen of communicatie in het algemeen?
Daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn: nee. Om te beginnen repeteren wij nooit (maximum twee keer per jaar) als band en alle communicatie verloopt via ons privéforum en mail/Facebook/telefoon. Lang leve het digitale tijdperk of we bestonden niet eens. Onze nummers worden ook zo gemaakt: er wordt een demootje gemaakt door iemand en dan voegt de rest zijn deel daaraan toe. Er wordt dus online geknutseld tot het snor zit en dan gaan we pas naar de studio.
Er is een nieuwe bassist. Waar heb je hem gevonden?
Ik zag hem staan in een vriendenlijst op Facebook en toen heb ik hem gecontacteerd. Hij werd helemaal overdonderd door deze vraag, maar na een gezellige avond bij hem thuis met wat alcohol, klikte het meteen. Hij heeft nog wat auditietestjes moeten afleggen om het een en ander te bewijzen, maar na twee dagen hadden we al door dat hij de juiste kerel was voor ons. Muzikaal zat het goed, maar zo mogelijk nog belangrijker is de persoon zelf en ik kan je verzekeren dat hij een enorme aanwinst is.
Inmiddels hebben jullie opgetreden met grote namen binnen het blackmetalgenre (zoals Mayhem). Hoe ziet een droompackage er eigenlijk uit voor jullie?
Ja man, nou vraag je me wat. Die vraag stel je aan mij, maar mijn antwoord ligt ongetwijfeld mijlenver van iemand anders van de band. Ik zou zeggen dat Behemoth er zeker tussen zou moeten zitten, omdat ik dat visueel en muzikaal de meest complete band vind, ook al is het niet echt blackmetal. En een definitieve reünie van Emperor, als een van mijn favorieten.
De ziel van Emperor is inderdaad vaak terug te horen in jullie muziek. Dat was het. Veel geluk de komende tijd. Wil je nog iets zeggen tegen de lezers van Zware Metalen?
Ja, check onze cd en koop ‘m als je het te pruimen of super vindt. En kom dan naar onze optredens, want dat is nog veel gaver nog dan naar een mp3’tje te luisteren. Kunnen we samen een biertje nuttigen, ook leuk! Dank Martijn.
Links: