Interview met Roxxcalibur
Ouder, ouder, oudst. Roxxcalibur, de incarnatie van het oer-NWOBH gevoel, bracht recent een “nieuw” album uit met opnieuw niets dan covers van heavy halfgoden uit de tijd dat heavy metal zichzelf nog aan het uitvinden was. Wat bezielt mensen om in deze tijden nog zo te gaan graven in de heavy geschiedenis? Ik vroeg het drummer Neudi, een heavy metal-maniac eerste klas.
Hallo Neudi en bedankt voor deze gelegenheid. Ik had het genoegen om de speciale editie van jullie nieuwste album, inclusief de DVD, te mogen ontvangen. Het lijkt erop dat jullie er echt voor gaan. De fans worden in de watten gelegd. Waarom zo vrijgevig?
Hallo! Wel, na de release van onze eerste CD hebben we vooral gespeeld op festivals die gefilmd werden. Dus waren we in de fortuinlijke situatie om voldoende hoge kwaliteit beeldmateriaal – plus een bootleg video – te hebben, ideaal voor een bonus DVD. De DVD bevat ook een reportage over ons verblijf in de studio van Chris Tsangarides, dat was echt een bijzonder geweldige tijd voor ons. Het opnemen van NWOBHM-nummers met een producer ooit samenwerkte met Goden als Tygers of Pan Tang en Judas Priest, dat moest op film worden vastgelegd, kon niet anders. We zijn er vrij zeker van dat de fans dit graag zullen zien. De live-sectie toont ons ook samen met Brian Ross van Blitzkrieg, maar ook performances van ons wanneer we een nummer van Savage Grace en Thunder Rider brengen. Beide zijn geen NWOBHM, maar ze zijn beiden een deel van onze bandhistorie. De backstage repetitie beelden van het Keep It True Festival 2009, waar we de NWOBHM-Anniversary mee hielpen vervolledigen, samen met vele gasten, die moest en zou ook op deze DVD komen te staan. We zijn – kort samengevat – dankbaar, voor alles wat we bereikt hebben met Roxxcalibur sinds 2008. Deze bonus-DVD is een teken van onze dankbaarheid naar onze fans!
Jullie brengen met dit nieuwe album opnieuw klassieke songs die echt wel bedolven zijn door tijd en stof. Waar komt de liefde voor dit soort muziek vandaan?
We zijn allemaal rond de veertig jaar, met uitzondering van onze zanger Alexx, die is iets jonger, en wij zijn opgegroeid met de eerste generatie metalbands. Iedereen kent Maiden of Saxon wel en het spul dat Metallica heeft uitgebracht, dat is blijven meegaan door de jaren heen. Ik ben me beginnen interesseren in de NWOBHM in het midden van de jaren ’90. Het begon met het label Neat of Ebony, maar ik ging ook op zoek naar 7″ singles die bands in eigen beheer opnamen en uitbrachten. In 2000 bezat ik al een mooie en grote NWOBHM-collectie en vandaag schiet er niet veel meer over waar ik echt nog op zoek naar ben. Ik was echter nooit één van die “nerdy” verzamelaars die gewoon houden van hun verzameling, omdat het materiaal zeldzaam of duur is. Ik houd echt van de muziek en op een gegeven moment heb ik gemerkt dat er honderden van die verbazingwekkende nummers ongehoord bleven door 99% van de metalheads. Toen ik die liedjes liet horen aan de jongens die nu bij Roxxcalibur spelen, waren we het er roerend over eens. We moesten deze muziek een tweede kans geven. (lacht) En hier zijn we dan!!
Je liet net Saxon vallen als band die de tijd overleefd heeft. Eén van de nummers op het album is Lift Up Your Eyes van Saxon. Ik ben geen Saxon-specialist, maar ik weet niet van welk album het komt…
(lacht) Trek het je niet aan, zelfs Saxon-specialisten hebben me deze vraag gesteld, maak je geen zorgen. Lift Your Eyes was een fragment van iets meer dan een minuut, het nummer werd nooit afgewerkt door de band. We hebben de vraag gesteld aan Biff en Paul en hun management en ze waren het er over eens om ons het nummer af te laten maken. Zo konden we dit nummer opnemen voor ons tweede album. Het korte originele nummer is een idee van de band, vastgelegd op tape en het is te vinden op een zogenaamde low-budget-cd, die werd uitgebracht door een heel obscuur bedrijfje.
Zo leer je nog eens wat bij! Uiteraard zijn jullie niet alleen kenners van het genre, jullie zijn allemaal respectabele muzikanten, met een uitgebreide CV. Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Alexx, Roger en ik zaten in een band genaamd Viron. We hebben daar twee cd’s met originele liedjes mee uitgebracht, maar we speelden ook een covertje hier en daar, van Exxplorer, Manilla Road etcetera. Toen kwam ik op de proppen met het idee van een NWOBHM tribute band op te richten. Alexx en Roger vonden het idee wel leuk. En nu wordt het echt ingewikkeld… Alexx en ik speelden ook in een Deep Purple-tributeband om wat geld bij te verdienen. De bassist van die band werd toen ook bij de nieuwe tributeband ingelijfd, Mario Lang is zijn naam. Toen heeft Roger zich aangesloten bij ons als tweede gitarist. Kalli van Abandoned stond ook op ons verlanglijstje en kwam er vervolgens ook bij. Ondertussen had Roger de band verlaten om persoonlijke redenen en een ander Abandoned-lid heeft zich dan bij ons gevoegd: Holger.
Het lijkt inderdaad wat complex. Wat ik je ook wou vragen is waarom een echte NWOBHM revival uitblijft. Sinds de terugkeer van Exodus en Tempo of the Damned, is er een echte old school thrash revival. Onslaught volgde snel en steeds meer nieuwe bands volgen het spoor. Waarom is er geen enkele vorm van NWOBHM-revival? Bands als Enforcer zijn vrij zeldzaam tegenwoordig.
Nou ja, je kan wel old school metal spelen, zoals Enforcer of een Portrait, maar je kunt geen liedjes schrijven zoals ze waren in de dagen van weleer, de dagen van de NWOBHM. Ik weet dat ik niet veel vrienden maak door het te zeggen, maar het is eenvoudig te verklaren: De musici die in Engeland zijn begonnen, in de late jaren zeventig, werden beïnvloed door de jaren zeventig bands als UFO, Deep Purple, Led Zeppelin, Thin Lizzy en nog veel meer, zelfs door The Sweet en Slade. En zij waren getuige van de punkbeweging en pakten voor een stuk die houding over toen ze begonnen te spelen in een band. Niemand had heavy metal-ervaring toen, in feite is het toen pas uitgevonden, heavy metal, in die dagen. De songwriting was totaal anders, met als gevolg dat ook het bespelen van de instrumenten anders verliep. Ze hadden de vrijheid om te doen wat ze wilden want er waren geen regels over hoe heavy metal moest klinken. Deze vrijheid is een onderdeel van het vroege NWOBHM-geluid en de songwriting. Het is gewoon onmogelijk om dat nog te herhalen of imiteren vandaag de dag. Het is gemakkelijker om dat te doen met jaren tachtig “VS metal” of wat dan het dan ook moge zijn dat kwam na of tijdens de NWOBHM. Bekijk de arrangementen van de nummers Angel of Death en Music Power op onze cd maar eens, je zult het wel begrijpen.
Dus jullie zullen alleen maar covers spelen, je hebt geen intentie om ook zelf liedjes te maken?
Jawel hoor, maar niet met Roxxcalibur. De reden die ken je nu, zoals ik al antwoordde op je vorige vraag. We hebben al enkele nummers geschreven, maar ze zijn meer in de “VS Metal”-stijl dan in de NWOBHM-stijl.
Ik heb de DVD nu al een paar keer gezien en het lijkt me echt een leuk feestje als jullie op het podium staan. De overtuiging is er zeker en het volk volgt. Weet je zeker dat je niet gewoon twintig jaar te laat geboren bent?
Oh, de tijd is vrijwel perfect voor Roxxcalibur! Oud genoeg voor de stijl, jong genoeg om ze uit te voeren en met een power die nog steeds goed zit. En we zien er nog goed uit ook! Nee, dat laatste is een grapje. Sinds een paar jaar ben ik erg geïnteresseerd in muziek van de jaren ’70 en de jaren ’60 hardrock garage en punk en zo. Het is leuk om die muziek te ontdekken, ook al was ze van ver voor mijn tijd. Nu merken we dat veel jonge metalheads ons vragen: “Hoe was het in de jaren ’80?”, als ze zien dat we gespeeld hebben in bands uit die tijd. En om eerlijk te zijn: die vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat je meestal al de negatieve shit vergeten bent. Nu, wat je zegt over de show. We zitten in de ideale positie natuurlijk: plezier hebben met de band. De line-up is als familie en we genieten van hetgeen we zelf doen. Het straalt er wellicht vanaf!
Dat klopt ja. Nu, we hebben waarschijnlijk nog niet alles gehoord van jullie, maar kun je ons een paar suggesties geven van heavy “cult” albums die op een bepaalde manier meer aandacht zouden moeten krijgen?
Nou, er zijn verschillende compilatie-albums die uiterst geweldig zijn! Lead Weight van Neat Records is er een van. Aangezien het niet om ultra-rariteiten gaat, kun je die wel krijgen voor een redelijke prijs volgens mij. Deze compilatie geeft je een geweldig idee van de verscheidenheid van de NWOBHM – van het begin van Venom tot aan de bijna progressieve band Satan’s Empire. Deze LP is echt een meesterwerk. Ik persoonlijk houd het meest van NWOBHM-bands die een soort van heavy metal spelen, maar nog steeds dat jaren zeventig rockgevoel in zich zitten hebben. Dat is waarom ik houd van bands als Jameson Raid, Bleak House, Voltz en Trespass. Grootse Bands!
Wat is je favoriete Roxxcalibur-cover?
Op de eerste cd: War of the Ring, oorspronkelijk gespeeld door ARC op een zeer zeer zeldzame 7″ single.
Waarom?
Ik hou van dat nummer want het is episch en een beetje doomy. Het origineel heeft een heel erg slecht geluid, misschien wel het ergste van alle originelen die we gebruikt hebben tot nu toe.
Dus ja, dit is één van die liedjes die ik graag hoor, meer in onze versie dan het origineel. Op de nieuwe cd is mijn favoriet Music Power, oorspronkelijk van Oxym! Dit is een van mijn all time favorieten en bevat dat typische jaren zeventig gevoel waar ik het daarnet over had. Alexx maakte zo’n geweldige beurt met zijn zang in dit lied!
Luister je eigenlijk nog naar hedendaagse muziek, of houd je vast aan de “oudjes”?
Ik zou veel meer luisteren naar nieuwe bands en cd’s, als het geluid en productie anders zou zijn. Dat is het grootste probleem met recente bands, voor mij dan, zelfs al hebben ze goede liedjes en ideeën. Momenteel ben ik helemaal verzwolgen door obscure muziek uit de jaren ’70. Het enige probleem met deze vondsten is dat de meeste niet echt ‘heavy’ zijn, toch niet de hele tijd. Ze bevatten gewoon twee of drie hardere nummers. Maar het kan me niet schelen, er is zoveel te verkennen…
Hoe is het leven naast Roxxcalibur eigenlijk? Heb je nog een andere zinvolle hobby of project lopen?
Nou, ik heb het behoorlijk druk als gastheer van de IP-TV-Show “Strike” op streetclip.tv. Naast het hosten van de wekelijkse show doen we tonnen interviews op festivals en shows. Daarnaast doen wij ook exclusieve HQ-opnames van shows. Sommige clips zijn te zien op ons YouTube-kanaal.
Is er nog tijd voor liefde eigenlijk?
Wel, mijn vriendin is redactrice van de show en behandelt de beelden achteraf, terwijl ik alles dan mix. Al bij al is mijn hele leven ongeveer voor de volle 100 procent gevuld met muziek. Dat was mijn droom van toen ik nog een kind was… (lacht)
Ik hoop dat je nooit wakker wordt! Bedankt voor dit interview!
Links: