Interview met Red Fang

Interview met Red Fang

Naar aanleiding van hun in oktober uitgebrachte Whales and Leeches (dat ik onder de loep mocht nemen voor Zware Metalen), kreeg ik de kans om de band Red Fang te interviewen. Frontman Aaron Beam nam de tijd om zo goed en kwaad als mogelijk mijn vragen te beantwoorden. Lees gerust verder!

Red Fang Logo 2013

Ik moet toegeven dat ik erg onder de indruk was van Whales and Leeches, jullie recentste album. In mijn review ervan scoorde het een 91 op 100. Wat denk jij van je laatste opus? Waarom precies de naam Whales and Leeches?

91? Wow, bedankt! Ik zou het een lagere score gegeven hebben, maar ik ben dan ook wel behoorlijk kritisch voor mezelf. Het voelt goed om van iedereen zulke positieve reacties te krijgen en dan vooral uit Europa. We houden ervan om in Europa te touren, dus dat komt goed uit. Ik zou het album eerder als organisch en natuurlijk willen bestempelen, maar we hebben het album onder een lichte druk moeten schrijven. De hoofdredenen hiervoor waren een strak tijdsschema en John (Sherman, drummer) die besloot om te stoppen met roken. Dit woog als een last op zijn schouders en daardoor kreeg het album een duister randje. De naam Whales and Leeches ontstond enerzijds door een beschouwing van de albumcover die Orion (Landau, ontwerper van de hoes) schiep en anderzijds door onze gewoonte om oude songtitels als naam voor albums te gebruiken.

Red Fang - Whales and Leeches albumcover

Laten we het hebben over songwriting. Hoe komt een plaat van Red Fang tot stand? Schrijft iedereen individueel muziek, vindt al de magie plaats binnen de volledige groep of gebeurt het via een gouden combinatie van de twee voorgenoemden?

Het gebeurt op veel verschillende manieren. Soms schrijft één van ons het grootste deel van een nummer thuis op de computer en deelt hij dat met ons, soms jammen we met z’n tweeën en soms is het de hele band die samen improviseert. Hetgeen het meest voorkomt is dat één iemand met een paar riffs voor de dag komt en dat we daarmee dan verder werken. We rangschikken die dan tot één van ons een gepaste bridge verzint.

Wat meteen mijn aandacht trok, was het nummer DOEN. Welk verhaal schuilt achter die titel?

Ha! Ik merkte op dat je in Nederland (België!) woont. De band kwam te weten dat dit woord in het Nederlands “doe het” betekent, wat een veel beter verhaal is dan het onze. Laten we dat dus maar als een logische verklaring gebruiken.

Hoe kijk je persoonlijk terug op de samenwerking met Mike Scheidt (zanger van YOB)? Vind je dat het nummer Dawn Rising goed uit de verf is gekomen?

Oh mijn God, ja. Mike is een geweldige kerel en één van mijn favoriete muzikanten (die vandaag de dag nog in leven zijn). De riffs die hij schrijft behoren tot de mooiste en tegelijkertijd zwaarste riffs die ik ooit gehoord heb. Als je zijn band (YOB) niet kent, dan mis je een belangrijk iets in je leven. Dawn Rising is mijn persoonlijke favoriet op Whales and Leeches. We hebben net enkele shows in Seattle en Vancouver gespeeld waar Mike het nummer gezongen heeft. Het was als een droom die werkelijkheid werd.

Hoe is de respons op Whales and Leeches tot dusver geweest?

Moeilijk om te beoordelen vanwaar ik me nu bevind, maar het lijkt me wel goed te zijn?

Over respons gesproken, wat vond je van de show die jullie op Graspop speelden dit jaar? Ik vond het in ieder geval een zeer aangename ervaring.

Oh man, het was geweldig! We hadden de mogelijkheid om redelijk wat tijd met goede vrienden door te brengen en we hebben ook schitterende concerten gezien. De organisatie behandelde ons erg goed en de show verliep veel beter dan verwacht. Op een gegeven moment liep ik door het publiek en zag ik een enorm grote vrouw die topless rondliep. Het was behoorlijk vet!

Red Fang Studio 2013 (copyright James Rexroad)

Hoe groot was de boost die jullie kregen van jullie videoclips? Sommige ervan zijn ondertussen al meer dan een miljoen keer bekeken op YouTube, dus hebben ze waarschijnlijk wel een behoorlijk grote impact op jullie carrière als band gehad.

Het staat buiten kijf dat de videoclips enorm belangrijk voor ons geweest zijn. De eerste (voor het nummer Prehistoric Dog van het album Red Fang) is wat de bal aan het rollen bracht. We zouden nooit een boekingsagent, een platenlabel of ook maar iets van dat alles gehad hebben zonder het bestaan van die video. Vanaf dan begon ons verhaal pas echt. We tekenden bij Relapse Records, die ons op hun beurt hielpen met het inblikken van de video voor het nummer Wires. Dat tilde ons nog een niveau hoger op vlak van bekendheid. We zijn trouwens bijna klaar met een clip voor de single Blood Like Cream. Deze zou binnen een korte tijdspanne op het internet te zien moeten zijn.

Waar kwam de inspiratie voor de videoclips vandaan?

Alles ontsproot uit het brein van Whitey McConnaughy, een vriend van ons. Ook de video voor Blood Like Cream wordt door hem gerealiseerd.

Welke bands hebben op muzikaal vlak het meeste invloed op je gehad? Ook niet te vergeten: welke bands luister je erg graag naar? Enkele bands die zeker een vermelding waard zijn?

Als ik eerlijk ben zijn mijn grootste invloeden Jesus Lizard, Nomeansno, Unwound, Soundgarden, Slint, YOB, Slayer en KARP. Natuurlijk heeft wat ik op dit moment luister ook een invloed op me. Ik hou van alle soorten muziek: van Elliott Smith tot Necrophagist, van Boban Markovi? tot Air, van Otis Redding tot The Kinks en Eric B. & Rakim. De lijst gaat maar door. De enige muziek waar ik niet echt naar luister zijn ravemuziek, showtunes en nog enkele dingen waar ik nu niet op kan komen. Muziek die je zeker eens moet beluisteren: Helms Alee, YOB, Hungry Ghost, Federation X, Gaytheist, Wild Throne, Indian Handcrafts, Sandrider, Gordo uit Italië, Coilguns uit Zwitserland en Big Business.

Bedankt voor je tijd. Nu komt natuurlijk de niet weg te denken vraag: nog enkele laatste woorden voor de metal- en rockgemeenschap in België en Nederland?

DOEN!!!! Bedankt voor de interesse!

Links: