Primal Creation, onthou de naam. Deze Belgische band debuteerde eerder dit jaar met een thrashplaat genaamd Demockracy en die is veelbelovend. Hier en daar wordt zelfs al gesproken van een instant hit. Terecht of niet, mij leek een interview met frontman Koen Mattheeuws in ieder geval op zijn plaats.
Dag Koen, alles goed?
Dag Bart! Het gaat best lekker. Met jou?
Vertel ons even, hoe is Primal Creation tot stand gekomen?
Primal Creation bestaat eigenlijk al lang, sinds 2007. De eerste zes jaar lag het tempo niet zo hoog en was het een komen en gaan van muzikanten. Er werd af en toe eens opgetreden in een lokaal café. In 2013 werden de eerste opnames pas gerealiseerd met de EP The Struggle. In het voorjaar van 2014 ontstond de line-up zoals we die nu kennen, toen ik er als laatste bijkwam. Een half jaar daarvoor gingen Incarnate en ik uit elkaar. Ik was niet zozeer op zoek naar een nieuw muzikaal avontuur, totdat mijn broer me wees op een metalband uit de buurt die op zoek was naar een vocalist. De vorige zanger was net gestopt en de band mocht binnen een aantal weken meedoen aan de finale van de Red Bull Bedroom Jam voor een plaatsje op Graspop. Uit nieuwsgierigheid ging ik een paar keer repeteren en het klikte wel. Binnen de kortste keren besloten we als vijftal verder te gaan: muziek schrijven en af en toe een showtje doen.
Wat is jullie missie en visie?
We zijn vijf gasten die de muziek maken die ze zelf graag horen. Het is belangrijk dat we er plezier in hebben en ons ei er in kwijt kunnen. Onze visie op muziek vertrekt vanuit een stevige metalbasis en daarin kan eigenlijk iedereen zijn invloeden en ideeën kwijt. Dat mondt dan uit in een amalgaam van thrash, melodie, lichte proggy twists, groove en agressie. Daarnaast vinden we het echt belangrijk songs te schrijven met een kop en staart. Zoals een Amerikaanse DJ die ons onlangs draaide, zei: “Songwriting in metal is back!”
Welke rol nam ieder van jullie op zich tijdens het creatieve proces van Demockracy?
Meestal start het met een handvol riffs waarmee wat gestoeid wordt in de oefenruimte. We kunnen alles per direct opnemen. Het gebeurt regelmatig dat iemand ineens zegt “DIE RIFF, OPNEMEN!”. De gitaristen zijn dus meestal de aanstichter van een nummer. Vervolgens gaat de ritmesessie daarmee aan de slag en kom je op een couplet of refrein uit. Intussen probeer ik ook de stukken wat in elkaar te passen en met eerste ‘zanglijnen’ te komen, op basis waarvan we dan volgorde en herhaling van stukken bepalen. In laatste instantie moet een song rijpen: verschillende keren spelen, teksten vervolledigen, overgangen bijstellen… Sommige songs zijn echt anderhalf jaar in ontwikkeling voordat we tevreden zijn.
De teksten zijn volledig van mijn hand, maar de thematiek van de plaat en het concept Demockracy is een product van de volledige band en het resultaat van brainstorms en discussies. Gezien we zelf geen briljante grafisch ontwerpers zijn, hebben we het ontwerpen van de hoes uitbesteed aan Fabio Listrani. Dat is wat ons betreft een visueel genie. We waren zodanig onder de indruk van zijn werk op DeviantArt , dat we hem gecharterd hebben voor de hoes. Iets waar we geen spijt van hebben!
Jullie hebben een soort symbool, dat op de schijf en het artwork te vinden is, waar staat het precies voor?
Zoals je kunt zien, is het een licht aangepast unicursal hexagram. We vonden een herkenbaar symbool voor de band belangrijk. Je kunt er een P en een C in herkennen, de initialen van de band. Verder staat het unicursal hexagram voor “as above so below” en sluit zodoende aan bij de thematiek van deze plaat en ongetwijfeld bij die van volgende platen. Ik ga het idee erachter niet volledig uit de doeken doen, maar het heeft iets te maken met ratio, vrijheid en humanisme.
De thrash die jullie brengen, is gemastered in New York geloof ik. Waarom zo ver weg?
We hebben onze plaat opgenomen bij Francis Snebbout in zijn Oakwood Recordings & Productions, wat bij ons zo goed als om de hoek is. Gezien mastering een heel specifieke bezigheid is, werkt Francis standaard samen met Alan Douches van West West Side Studios in New Windsor in de staat New York. Deze kerel heeft tonnen ervaring met het masteren van muziek in het algemeen en metal in het bijzonder. Er zijn al heel wat grote en uiteenlopende namen onder zijn knoppen gepasseerd zoals Baroness, Cannibal Corpse, Converge, Fleetwood Mac, Mastodon, Alkaline Trio, Madball, … Francis heeft een goede naam bij ons in de buurt en heeft al een aantal goede producties afgeleverd, dus we hadden er veel vertrouwen in dat het wel goed zou komen. De mastering door Alan heeft de plaat de extra knalfactor meegegeven die we zochten. En tja, of dat nu in New York, Delhi of Eeklo is, maakt dan wegens het bestaan van internet niet zoveel uit. Alles kan mooi over de digitale snelweg.
Jullie teksten zijn een protest tegen het politieke en economische systeem van het Westen. Zijn jullie zelf politiek geëngageerd?
Wij zijn zelf niet politiek geëngageerd. Mijn teksten zijn inderdaad onmiskenbaar een protest tegen hoe het nu gaat. Echter is het zeker niet onze bedoeling om één ideologie af te breken en de andere op te dringen. Integendeel, als er één doel is dat we met de teksten willen bereiken, is het dat mensen na het lezen ervan zelf reflecteren over hoe het er op dit moment in onze wereld aan toegaat. Laatst werden we ervan ‘beschuldigd’ een linkse metalband te zijn… “I call bullshit“. We zijn een soms sarcastische en meestal boze metalband. Niets nieuws onder de zon in thrashland, lijkt me toch? Sowieso ben ik zelf al jaren klaar met die enge dichotomie tussen links en rechts. Het is niet omdat je op het ene vlak eerder sociaal of vooruitstrevend bent, dat je dat dan op alle politieke topics bent. Laat Demockracy dan een aanklacht tegen simpelheid en onderbuikroepers zijn. Uit alle politieke hoeken. Overal zitten clowns. En we stemmen er allemaal op.
Wat is jullie alternatief voor de realiteit zoals we deze kennen?
Het klinkt misschien naïef, maar meer mensen die de tijd nemen om na te denken en misschien wat meer bescheidenheid toepassen zou ons een heel stuk verder brengen. Natuurlijk hebben wij ook geen pasklaar antwoord op deze dolgedraaide wereld. Macht corrumpeert altijd en de realiteit is momenteel zo complex dat simpele oplossingen bijna per definitie geen echte oplossingen zijn.
Ik benoemde jouw vocale stijl eerder -core/crossover dan pure thrash, maar daar ben je het geloof ik niet mee eens.
Nee, niet helemaal nee. Ik ontken niet dat er soms wat hardcore-achtige woede in mijn vocalen zit, maar de belangrijkste invloeden op mijn vocalen zijn voor mij nog altijd Mille Petrozza (Kreator) en Tompa Lindberg (At the Gates). Je kunt mijn stem toch niet vergelijken met Freddy Madball of Mike Muir van Suicidal Tendencies?
Laten we het de lezers eens beoordelen, zou ik zo zeggen. Wat zijn jullie ambities en vooruitzichten met Primal Creation?
We willen heel erg veel optreden om Demockracy te promoten. We zijn erg tevreden met de plaat en dat wordt door heel wat recensies bevestigd. De optredens die we tot nu toe al deden in het kader van de release kregen goede respons, dus op dat elan willen we graag door. De shows voor het najaar en 2018 beginnen langzaam binnen te druppelen, maar er mogen er wat ons betreft nog heel wat bijkomen! Ik denk dat onze ambitie is om er vol voor te gaan, om te zien hoever we komen. Geïnteresseerde labels, boekers en promotors mogen altijd contact opnemen met ons via Facebook of primalcreationband@gmail.com.
Dat was het voor mij, ik ga met verlof. Jij ook?
Prettige vakantie! Ik hou het na eerder dit jaar Gran Canaria, Malta en Hellfest bezocht te hebben, even voor bekeken.
Very nice! Nog een woordje voor onze lezers?
Onze plaat staat integraal op o.a. Spotify, iTunes, Google Music, Amazon en Deezer, dus ga snel even luisteren als het je wat lijkt! Je kunt ons verder in de gaten houden op Facebook, YouTube en Twitter. Ik kan hier wel één of andere gave uitsmijter verzinnen zoals “stay metal”, maar je vindt onze muziek tof, leuk, gaaf of niet en daarmee is de kous af, haha!
Groeten!
Bedankt voor je tijd en aandacht, cheers!
Links: