Interview met Orange Goblin
Lang verwacht, stil gezwegen. Nooit gedacht, toch gekregen: Orange Goblin komt na vijf jaar eindelijk met een nieuw album: A Eulogy for the Damned. Zware Metalen sprak met bassist Martyn Millard.
Gefeliciteerd met jullie zevende album A Eulogy for the Damned!
Dank je! Het zat er al een tijdje aan te komen, dus ik kan niet wachten om het aan iedereen te laten horen. A Eulogy for the Damned is zeker ons meest ‘volwassen’ album tot nu toe. Ik weet dat het cliché klinkt, maar het is wel waar. De nummers zijn, muzikaal en qua teksten, meer doordacht en hebben een betere structuur dan onze vorige albums.
We hebben het album ook op een andere manier opgenomen dan onze eerdere albums. Voorheen gingen we altijd twee, drie weken achtereen een studio in. Dan adem je de muziek, zit je er helemaal in. Dit album hebben we verspreid over negen weekenden opgenomen. Dat gaf ons de tijd om doordeweeks naar huis te gaan en als we dan in het weekend weer de studio indoken, luisterden we terug wat we opgenomen hadden en deden we hier en daar wat aanpassingen.
Het feit dat we het opnameproces over een langere tijd hebben verspreid betekende ook dat we niet verveeld in de studio rondhingen, wat er altijd in resulteerde dat we het op een zuipen zetten. Ik denk echt dat je kunt hóren dat we dit album nuchter hebben gemaakt, en dat is fijn voor de verandering!
Orange Goblin staat erom bekend om op ieder album iets nieuws te proberen, iets aan de sound toe te voegen. Wat hebben jullie op A Eulogy of the Damned anders gedaan?
Ik denk dat vooral de productie het grote verschil maakt. Het album klinkt voller en strakker dan voorgaande albums. Onze producer Jamie Dodd wist meteen wat we wilden en hij heeft iets geweldigs neergezet. A Eulogy for the Damned klinkt als wat je van Orange Goblin zou verwachten, maar de mix van productie en betere songwriting heeft zeker tot een beter resultaat geleid.
We zijn nooit bang geweest om nieuwe dingen te proberen, zoals vrouwelijke vocalen, keyboards en harmonieën. We hebben ook op dit album gebruik gemaakt van keyboards en we hebben er een beetje ‘southern rock’-invloeden doorheen gegooid, hopelijk weet iedereen het te waarderen.
A Eulogy for the Damned zou eigenlijk al in september 2009 uitkomen. Door onvoorziene omstandigheden is de release uitgesteld tot februari 2012. Wat was er aan de hand?
Om te beginnen verhuisde onze drummer Chris: hij ging buiten Londen wonen om een gezin te stichten. Bovendien ging onze gitarist Joe trouwen en kreeg kinderen. Dit heeft natuurlijk effect gehad op de band; er was weinig tijd om te oefenen en nummers te schrijven. We zijn wel live blijven spelen, maar de tijd die we hadden om bij elkaar te komen, werd puur gebruikt om te oefenen voor de live shows.
Toen we er eindelijk aan toe kwamen om weer nieuw materiaal te schrijven, zat er zo’n groot gat tussen het schrijven van nummers, dat we eigenlijk weer van voor af aan moesten beginnen. Ons laatste album Red Tide Rising was toen al twee, drie jaar oud. Op een gegeven moment hebben we ons label, Candlelight Records, moeten laten weten dat we het album niet op tijd af zouden krijgen. We wilden ook geen album uitbrengen dat niet voor de volle honderd procent naar onze tevredenheid was.
Candlelight was gelukkig heel geduldig. Zelfs toen we eindelijk toekwamen aan het opnemen van A Eulogy for the Damned, waren we nog zenuwachtig of het allemaal wel op tijd af zou komen. We hebben dagen voor de opnamen nog nummers geschreven!
Op jullie website staat dat het album uitkomt op maandag 13 februari, dezelfde datum waarop Black Sabbath hun album Black Sabbath uitbracht in 1970. Wat betekent Sabbath voor Orange Goblin?
Black Sabbath is de link tussen de vier bandleden van Orange Goblin. Natuurlijk zijn er andere bands waar we onze inspiratie uit halen, maar niet zoals bij Sabbath. Het is de band die de grootste invloed heeft op onze sound, ik denk dat iedereen dat kan beamen. We hebben het nooit een probleem gevonden om te laten horen waar we onze sound op baseren. Februari de 13e is ook altijd een grap geweest tussen ons vieren: we noemden het altijd Dooms-Mas, omdat het album Black Sabbath de geboorte van heavy metal is! Dus toen Candlelight Records ons vertelde dat A Eulogy for the Damned halverwege februari uit moest komen, hebben we meteen gezegd dat het dan op de 13e moest.
Welke andere bands zijn voor jullie een onmiskenbare inspiratiebron?
Oh, dat zijn er zoveel! Vaak hoor je op ons album wel waar we tijdens het schrijven en opnemen naar luisterden, het klinkt door in onze sound. Natuurlijk zijn bands als Motörhead, Iron Maiden, Pink Floyd, Lynyrd Skynyrd en Catherdal grote invloeden voor ons. Toch hebben we allemaal wel een andere muzikale voorkeur, ik denk juist dat dat positief is: zo halen we ook inspiratie uit meer obscene bands als Rorschach, Captain Beyond, Anathema, Acrimony en Blind Faith.
A Eulogy for the Damned is jullie eerste album dat onder de vleugels van Candlelight Records uitkomt. Hoe is de samenwerking of ervaring met dit label anders dan die met jullie vorige labels?
Zoals ik eerder al zei: Candlelight is heel geduldig geweest, geweldig. Het geeft een goed gevoel om te weten dat het label er alles aan doet om ons album tot een succes te maken. De labels waar we eerder bij getekend waren zijn ook goed, maar niemand werkt zo hard als bij Candlelight.
Orange Goblin heeft een flinke tour op de planning staan, hebben jullie er een beetje zin in?
Maar natuurlijk! We kijken er allemaal naar uit om er op uit te gaan en onze nieuwe nummers live te spelen. We doen eerst een tour in Engeland in april, daarna spelen we op een aantal geweldige festivals, zoals Hellfest in Frankrijk, Sonisphere in Spanje, Sweden Rock en Bloodstock in Engeland. We kunnen niet wachten!
Komen jullie ook nog naar Nederland?
Er staat nog niets gepland, maar we komen vast en zeker binnenkort langs.
Jullie laten ons toch niet nog eens vijf jaar wachten op een nieuw album?
(lacht) Nou, het zal vast geen vijf jaar meer duren tot ons volgende album uitkomt. Niet nu we net een prima manier gevonden hebben om onze privé-levens te combineren met het maken van muziek.
Links: