Interview met Mike Browning (ex-Nocturnus/Morbid Angel/Incubus/Acheron)

Interview met Mike Browning (ex-Nocturnus/Morbid Angel/Incubus/Acheron)

Karmageddon Media heeft onlangs de demo’s van Nocturnus opnieuw uitgebracht, en de mogelijkheid diende zich aan om Mike Browning, founding member van Nocturnus, wat vragen voor te leggen. Aldus geschiedde, en hier is het resultaat.


Hey Mike, het is een hele eer om iemand te interviewen die deel heeft uitgemaakt van zoveel geweldige bands! Alles goed?

Jazeker! Ik speel nu in 2 bands met mijn vriendin Lisa, After Death en Lisa the Wolf. Dat houdt ons bezig, en we hebben beiden daarnaast ook full-time werk.

Als ik zeg dat Nocturnus gestorven is toen Mike Browning ontslagen werd, welk antwoord krijg ik dan van jou?

Nou, ik zou zeggen dat dat in ieder geval het einde was van het echte Nocturnus, na mijn ontslag waren er geen oorspronkelijke leden meer in de band!

Mike Davis, Sean McNenney en Louis Panzer hebben de naam Nocturnus gecopyright, en hebben jou ontslagen, terwijl JIJ Nocturnus opgericht hebt. Hoe heb je dat kunnen laten gebeuren, of hoe is het zover gekomen?

Het gebeurde achter mijn rug om eigenlijk. Ik heb de naam zelf nooit gecopyright omdat ik echt niet verwachtte dat iemand anders ooit zou proberen die naam te gebruiken, nadat we bij Earache getekend hadden. Ik had al helemaal niet verwacht dat mijn eigen bandleden ooit zoiets zouden doen! Het verbaast me dat niemand hun daarover aansprak na hun reunie in 1999.

In 2000 werd Nocturnus A.D. opgericht door jou, Gino Marino (guitars) en Richard Bateman (bass). Beiden speelden op de Nocturnus demo #1, en Gino speelde ook op demo #2 mee. Onder druk van het copyright op de naam Nocturnus heb je de naam van de band moeten veranderen naar After Death. Wat vond je daarvan?

TOEN kwam ik er dus achter dat de naam Nocturnus gecopyright was. Ik kreeg een brief van Louis Panzer, waarin hij stelde dat hij me aan zou klagen als ik hun naam zou gebruiken. Dus ik zou de band eigenlijk Nocturnus A.D. gaan noemen, maar ik dacht erover na en heb besloten om het Nocturnus gedeelte gewoon te laten vallen en de band gewoon A.D., After Death, te noemen.

In 2001 zijn Gino en Richard beiden uit de band gestapt/gezet. Wat waren de redenen hiervoor?

Gino en Richard raakten in gevecht met elkaar bij mij thuis, waar we oefenden. Gino verliet de band, en nadat we de After Death EP opgenomen hadden voor Hammerheart en erachter kwamen dat hij niet gereleased ging worden, besloot ik dat Richard Bateman niet geschikt was voor de band, ook al was hij een geweldige bassist en songwriter. Ik heb altijd een band gewild waarin elk bandlid serieus interesse in het occult had.

Lisa the Wolf

Gino en Richard werden vervangen door Lisa Lombardo en Tom Swain, en de drie leden van After Death zijn ook actief in Lisa’s band, Lisa the Wolf. Samen met Lisa werk je aan het project “Wolf & Hawk”. Hoe heb je Lisa leren kennen?

Eigenlijk is Gino vervangen door Scott Wallin, die daarna weer voor een tijdje door Bryan Hipp (oa ex-Cradle of Filth) vervangen werd, op gitaar dus. Richard werd vervangen door Todd Williams voor een tijdje, maar toen we Lisa erbij kregen op keyboard besloot Todd om de band te verlaten, omdat hij niet van keyboards hield. Todd werd vervangen door Tom Swain. We zoeken nu dus nog een gitarist voor After Death. Ik probeer niet in mijn levensonderhoud te voorzien dmv muziek, dus ik hoef ook niet ervoor te kiezen om met mensen in een band te spelen die altijd problemen maken of weer in de problemen komen. Ik wil een bepaald soort persoon voor After Death en ik heb verder geen haast daarin zodat we kunnen optreden bijvoorbeeld. Voor mij is het veel belangrijker om een band te hebben die een echte band is, niet slechts een paar mensen die samen wat spelen om geld in het laatje te brengen. Als het me jaren duurt om de juiste persoon te vinden, then so be it! Maar we hebben nog steeds Lisa’s band, die een drie-eenheid is, en we kunnen het onderling prima met elkaar vinden. Daarom speelt Tom ook in beide bands. Ik heb Lisa ontmoet op een After Death optreden op vrijdag de 13e in 2000 onder een volle maan! Je kunt wel zeggen dat de Sterren goed stonden die nacht!

WolfHawk

Hoe zou je de muziek van “Wolf & Hawk” beschrijven?

Dat is eigenlijk meer een klein side-project, niet een van de twee bands. Het zijn eigenlijk wat oude nummers die Lisa geschreven heeft toen ze gitaar leerde spelen, en wat van onze andere nummers die akoestisch vertolkt worden. Ik heb een behoorlijk aantal verschillende hand-drums van over de hele wereld, en in dit project heb ik de kans om die drums te gebruiken. Het project is eigenlijk Lisa op zang en gitaar, en mij op verschillende drums en percussie-instrumenten. We kunnen het eigenlijk overal en altijd doen, omdat er niet eerst flink wat apparatuur opgezet moet worden bijvoorbeeld. Het is echt “very soulful stuff”, compleet anders dan de andere muziek die we maken.

Erik Rutan heeft de Lisa the Wolf demo, die twee nummers telt, opgenomen en geproduceerd. Elke artiest die ik ken die met Erik gewerkt heeft prijst zijn werk en liefde voor metal de hemel in. Hoe was jullie samenwerking met Rutan?

Erik is geweldig, hij vond onze muziek echt goed en het was zijn idee om hem de demo te laten produceren. After Death hadden we hier thuis geprobeerd op te nemen, maar we kregen dat echte studio geluid niet. We gingen dus naar Eriks studio en hebben de nieuwe demo daar opgenomen. Erik heeft veel van zijn eigen tijd erin gestoken, omdat hij het materiaal echt goed vond, en ik vind dat het resultaat er mag zijn!

Met After Death heb je een 4-track EP opgenomen, maar deze is nooit uitgebracht. Ben je nog van plan om deze nummers uit te brengen, als een aparte EP of als onderdeel van een nieuwe demo of zelfs een debuutalbum?

We hadden eigenlijk 2 demo’s. De eerste zou een EP voor Hammerheart worden, maar toen de hele line-up van de band zowat veranderd was, hebben we die niet gereleased. Maar we hadden 1 van die nummers in mp3 formaat. Eigenlijk waren er 3 nummers en een paar intro’s, maar zoals gezegd, omdat Scott en Richard vervangen waren besloten we om de EP niet te releasen. Toen kwam Bryan erbij en namen we 2 nieuwe nummers op. Die demo is nog steeds in mp3-formaat aanwezig, totdat we een nieuwe maken.

Wat vind je van de band Tiwanaku, die gevormd is door Emo Mowery en Mike Davis?

Ik vond het wel tof klinken, heel anders. Maar Davis speelde niet op hun demo en zit ook niet in de band.

Wat vond je van de Nocturnus cd “Ethereal Tomb”?

Het was Nocturnus niet meer, ik schonk de cd weinig aandacht. Maar ik vond “Thresholds” ook niet geweldig, terwijl ik er zelf op speelde!

In welke bands herken je duidelijke Nocturnus invloeden?

Ik heb niet het idee dat er nog bands zo klinken zoals Nocturnus toen ik er nog in zat. Alle black metal bands hebben tegenwoordig keyboards. Ik hou wel van black metal, meer dan van death metal, vanwege de atmosfeer. Maar Nocturnus was vooral technisch, nauwelijks black metal helaas!

Wat is jouw mening over de huidige metalscene, als je kijkt naar de grotere bands en het grote aantal reunies dat plaatsvindt?

Ik ben er blij om dat er nog steeds een scene is, en dat black metal het op zichzelf goed doet nu. Ik denk dat veel van die reunions vooral om geld gaan. Daarom duren ze meestal ook niet zo lang, omdat die mensen erachter komen dat er niet veel geld in gaat zitten.

Je hebt gedrumd op de Morbid Angel demo “Abominations of Desolation”. Waarom heb je Morbid Angel destijds verlaten, en hoe was Trey Azagthoth in die tijd? Zie je hem nog wel eens, en hoe is hij in de loop der jaren veranderd?

Trey gaat nooit naar shows toe om de bands te steunen, dus ik zie hem nooit. Trey was een erg toffe gast totdat hij David Vincent leerde kennen. Nu doet Trey alsof hij een big rockstar is. Ik betrapte Trey destijds met mijn vriendin en trapte hem het huis uit. Dat was het einde van mij in Morbid Angel.

Mike Browning Morbid Angel

Er zijn twee versies van de line-up op “Abominations…”: jouw versie heeft John Ortega op bass ipv Sterling Von Scarborough, en heeft Richard Brunelle ook op gitaar staan. Waarom zijn er twee meningen over deze line-up?

Sterling heeft Ortega na “Abominations…” vervangen. Trey weet dat dat waar is, maar op de officiele Morbid Angel site zegt Trey dat Sterling op bas speelde op “Abominations”, en dat het slechts een demo is. Dat is ronduit een leugen, “Abominations…” was bedoeld als eerste echte Morbid Angel album! Ik daag iedereen uit om te bewijzen dat dat niet waar is!

Incubus bandfotoIncubus demo

Je hebt ook op de Incubus demo uit 1987, “God died on his knees”, gespeeld. Waarom was Incubus zo’n korte levensduur gegund? De toekomst voor de band zou groot geweest zijn, gezien de respons op de demo.

Incubus was al sinds het begin een enorme chaos! Gino en Sterling waren altijd dronken en ergens aan het vechten, het was een kwestie van tijd totdat ze op een dag met elkaar op de vuist gingen. Dat betekende het einde van Incubus.

Acheron is weer een band die je drumkunsten heeft mogen genieten. Vincent Crowley, die de band opgericht heeft, maakte ook deel uit van Nocturnus tijdens de demo-periode, dus het is wel duidelijk hoe je bij Acheron terecht gekomen bent. Waarom heb je Acheron in 1995 verlaten?

De enige reden was, dat ik niet mee op tour wilde voor de EP. Ik had net mijn leven een beetje op rolletjes gekregen na de gebeurtenissen in Nocturnus, dus ik was niet echt overenthousiast om weer met een band op tour te gaan. Ik had mijn oude baan terug, verdiende aardig wat geld, en ik was van plan om een huis te kopen. Ik kon mijn baan niet voor 3 weken achterlaten, dus ik heb Vince verteld dat hij een drummer zou moeten zoeken voor de tour. Als hij nog wilde dat ik in de band bleef, zou ik dat doen. Maar de tour die ze gepland hadden ging niet door, volgens mij heeft Acheron tot op heden nog steeds niet door Europa getourd. Wel jammer, maar ik denk dat Acheron met het nieuwe album wel een kans krijgt om door Europa te touren.

Hoe zijn de twee nummers “Unholy Fury” en “The Entity”, die beiden op de “Nocturnus” demo staan, op de Acheron cd “Satanic Victory” terecht gekomen?

Het waren nummers van Vince zelfs van voordat hij in Nocturnus kwam. Hij zat toen in de band Entity. Toen hij bij Nocturnus kwam op gitaar had hij dus al een stel nummers klaar. De meesten van die nummers kwamen uiteindelijk op de Acheron cd “Lex Talionis” terecht.

Wat vind jij van de Church of Satan?

Het was allemaal goed toen Lavey nog leefde, maar na zijn dood lijkt het erop dat de Church aan het verdwijnen is, ook al bestaat de Church of Satan zeker nog. “I liked it overall”, maar ik heb het altijd beter gevonden om meer Magick en minder humanitaire idealen in mijn occult werk te stoppen.

Je bent behoorlijk bezig met het occult. Ik zou zeggen dat je dan veel aan occult songwriting zou doen, en dit is ook terug te vinden op oa “The Key” en in de After Death nummers. Maar in sommige bands/projecten waar je deel van uitmaakte, was je tevreden met slechts een rol als drummer. Enig commentaar daarop? Bijvoorbeeld, toen je drumde voor Acheron, schreef je toen voor jezelf teksten er nevenbij?

Ik heb alleen in Nocturnus en After Death lyrics geschreven, en een paar in Morbid Angel. In mijn eigen bands zal ik altijd de teksten zingen en schrijven. Als ik teksten zing, moet ik ze voelen! In Nocturnus zongen andere mensen mijn teksten, en ik weet dat ze die niet vanuit hun hart zongen, ze zongen slechts betekenisloze woordjes. Zelf wilde ik niet over soldaten die uit een vliegtuig springen zingen en dat soort onderwerpen, zoals de teksten op “Thresholds”. Maar ik help andere bands graag door voor hun te drummen, mits de muziek en de andere bandleden mij liggen. Anders steek ik mijn tijd liever in het lezen over en uitvoeren van Magick!

Welke bands/drummers hebben je vooral beinvloed?

Vooral Tommy Aldgidge, Dave Lombardo en het oude Mercyful Fate, maar tegenwoordig zijn er ongetwijfeld veel geweldige drummers “out there”!

Nocturnus demos

Karmageddon Media heeft “The Nocturnus Demos” uitgebracht, waar de “Nocturnus” demo uit 1987 en de “The Science of Horror” demo uit 1988 op staan. Wat is jouw rol geweest in deze release?

Ik bezit de rechten over de naam niet, dus ik kon geen contracten tekenen of enige “royalties” ontvangen. Ik was de enige persoon die veel flyers en foto’s van beide line-ups had, en ik wilde dat mensen de waarheid te horen kregen over wat er echt gebeurd is binnen Nocturnus. De eerste Nocturnus demo bewijst dat er een Nocturnus was vóór Panzer, McNenney en Davis. Zij claimen het echte Nocturnus te zijn en hebben mij ontslagen na het copyrighten van de naam Nocturnus.

Hey, bedankt voor het interview. Heb je nog “last words” voor de Nederlandse en Belgische metalheads die dit interview gelezen hebben?

Aaaah, Holland, mijn favoriete land, en ik zal niet uit hoeven leggen waarom dat zo is! Ik hoop op een dag weer in Nederland te spelen en alle grote coffee-shops af te gaan die daar liggen. Bedankt!

Links: