Interview met Marduk
Maandenlang werd er over en weer gemaild om een interview met Marduk los te
weken. Het kan dan bijna niet anders dan dat mijn verwachtingen omtrent de
antwoorden die ik zou krijgen veel te hoog zouden uitvallen. En zie, de
onvermijdelijkheid voltrok zich zonder medelijden. Gitarist Morgan is wat men
noemt “behoorlijk kort van stof”.
Gefeliciteerd met de nieuwe plaat. Ik gaf de plaat 90 op 100.
Schitterend! Bedankt!
Wat betekent Wormwood? In hoeverre staat de titel van de plaat in relatie met de
teksten?
De titel heeft in elk geval niks te maken met het drinken van absint. Het komt
uit het boek Openbaringen waar gesproken wordt over sterren die op aarde
neervallen en een derde van het water vergiftigen. Als je Wormwood naar het
Russisch vertaalt, krijg je Chernobyl. Zoals iedereen weet vond daar in 1986 een
nucleaire ramp plaats. Veel christenen zagen daarin de voltrekking van de
profetie uit de Openbaringen. De titel is dus eigenlijk een ode aan de Eindtijd.
Wormwood is een stuk sneller dan zijn voorganger. Weet je zoiets op voorhand?
We denken nooit op voorhand na over hoe een plaat moet klinken. We laten de
inspiratie opborrelen en zien wel waar we uitkomen. We steken wel veel tijd in
het op elkaar afstemmen van tekst en muziek. Die twee moeten elkaars afspiegeling
zijn. Het was dus gewoon een natuurlijk proces.
Je hebt heel wat ballast uit de productie gehaald en Wormwood klinkt dan ook
veel kaler dan zijn voorgangers. Ik hoor nauwelijks samples en andere
experimenten. Welk idee zit daarachter?
Soms is minder meer.
Hoewel de plaat dus sneller is dan ROM 5:12, heeft het album een ziekere
ondertoon die de nummers met elkaar lijkt te verbinden. Hoe komt zo’n gevoel tot
stand?
Het album in zijn geheel is meer “basic”. Het is ruwer. Het is gewoon gitaar,
drums en zang. De opnames gebeurden zonder veel poespas in de studio van Devo.
Het gevoel van de nummers reflecteert gewoon het gevoel dat wij hadden.
Het nummer Funeral Dawn viel mij meteen op. De repetitieve riff en de verwrongen
vocalen hebben een zeker hypnotiserend effect. Zullen we dit soort dingen vaker
horen in de toekomst?
Waarschijnlijk wel ja. Het is zuur. Het is bitter. Het gaat over het goddelijke
straffen en wrede verbittering. Dit is waar Marduk voor staat en we zullen in de
toekomst waarschijnlijk inderdaad die kant van ons geluid meer naar voor
schuiven.
Eén van de meest spookachtige songs is het afsluitende As a Garment. Wat is het
idee achter dit nummer?
Iedereen moet zich maar verdiepen in de teksten. Ik wil eigenlijk geen uitleg
geven over de teksten.
Een nummer als Unclosing the Curse verschilt nogal van de rest van de plaat. Hoe
wordt zo’n hoorspel gemaakt in de studio.
Het is gewoon een andere kant van ons geluid.
Het artwork is behoorlijk anders dan voorheen. Hoe verhouden de foto’s en
afbeeldingen zich tot de muziek en teksten?
Net zoals de teksten is het artwork duister. Kijk naar de foto’s en laat je
meeslepen.
Dit is de derde plaat met Mortuus. Hoe groot is zijn invloed op het concept van
Marduk?
Hij is inmiddels helemaal met de band vergroeid. Zijn stem is als een
instrument. Een zeer krachtig instrument. Deze keer hebben we ook veel meer
aandacht besteed aan de vocale arrangementen. Alles moest perfect zijn. Mortuus
is in staat om alleen al met zijn stemgeluid een bepaald beeld op te roepen. Hij is
de perfecte zanger voor Marduk.
Het leek een paar jaar geleden een beetje alsof de komst van Mortuus de band
weer tot leven wekte. Hoe zie je dat zelf?
Absoluut! Ik ga hier volledig mee akkoord.
Ook het tekstuele concept werd met zijn komst mysterieuzer en moeilijker te
doorprikken. Hoe voel jij dat aan?
Ik denk daar net hetzelfde over.
Lars Broddesson lijkt zeer goed te passen binnen het geluid van de band. Heb je
ook andere (bekendere) drummers op auditie gehad?
Hij was de eerste die langskwam en het gevoel zat meteen goed. Ik ben erg
tevreden over zijn manier van spelen. Hij speelt agressief en is zeer toegewijd.
Hij past perfect binnen de band en schreef ook nog eens een groot deel van de
muziek voor Wormwood.
Alle bandleden zijn inderdaad ook gitarist. Iedereen schrijft nu dus mee aan de
muziek, neem ik aan?
Min of meer ja. We zijn een hechte eenheid nu. Dat maakt Marduk een betere band
dan voorheen. Elk bandlid afzonderlijk moet op zichzelf echter ook sterk zijn.
Is het moeilijk om je platen zelf te produceren? Heb je na verloop van tijd geen
nood aan een externe luisteraar om een oordeel te vormen?
Dat hangt ervan af. Wij komen vaak ‘s nachts samen om te repeteren. En daar zit
ook nooit echt een regelmaat in. Zoiets kan niet wanneer je iemand moet inhuren.
Wij worden het liefst met rust gelaten als we aan een album werken.
Volg je de carrières van je ex-bandmaten een beetje?
Nee.
Als Marduk-fan moet ik dikwijls diep in de buidel tasten omdat er alweer een
re-release uitkomt met extraatjes. Soms voel ik me ook wel eens genaaid als ik
voor de zoveelste keer merk dat die extraatjes al tig keer gebruikt zijn in
boxsets of op dvd’s. Bovendien waren alle bonustracks op de laatste golf
re-releases afkomstig van de Blackcrowned-box. Wie beslist in godsnaam zoiets?
Wijzelf.
Jouw andere band Devil’s Whorehouse heeft in 2009 zijn tweede plaat uitgebracht.
Wat gebeurde er allemaal in de zes jaar tussen deze plaat en het debuut?
Ik had het druk met Marduk.
Jullie hebben behoorlijk wat tourplannen voor 2010. Kunnen we nog wat anders
verwachten van jullie?
Zeker! In 2010 vieren we ons twintigjarig bestaan. Kijk maar uit!
Nog een laatste boodschap?
Bedankt voor de trouwe steun de voorbije twintig jaar. See us on tour!
Links: