Interview met Magic Kingdom
Toegegeven, vorig jaar was het qua power en heavy metal mijns inziens niet al te vet. Hier en daar een lichtpuntje, nog wat verder een prima album. Magic Kingdom slaagde er in om de jaargrens te overschrijden zonder in de vergetelheid verzeild te raken. Genoeg reden voor een interview vonden we. Gitarist en bezieler Dushan stond me te woord.
Hallo Dushan. Bedankt voor dit interview. Terugkijkend op 2010 is Symphony of War één van de beste power metal-albums geworden die ik heb gehoord. Gefeliciteerd!
Dank u, dat doet me plezier!
Allereerst: Jullie worden bestempeld als een Belgische band. Het lijkt mij dat jullie meer een soort Europese band zijn. Dus waarom België?
Ik ben geboren in Brussel en ik woon nog steeds in Brussel, net als de bassist en de zanger. En daarom kiezen we er ook voor om als Belgische band aanzien te worden.
Maar natuurlijk, de rest van de band woont verspreid in Europa. In Duitsland, Zweden en Frankrijk.
Symphony of War, jullie meest recente album, is niet zomaar een album. Het is ook een hoofdstuk in een verhaal dat wordt gebracht in verschillende afleveringen. Wat gebeurt er in deze aflevering?
Nou, het is niet echt een concept-album zoals je heel veel ziet gebeuren in ons genre. We hebben veel verschillende lyrische thema’s, die in elkaar passen. Dat wel.
Alleen de lange metal opera Metallic Tragedy Chapter 2: The Holy Pentalogy is een concept, daar hebben we een vier pagina’s lange verhaallijn in gestopt die je kunt terugvinden in het digi-dubbel album.
Het is een zeer groot heroïsch fantasy-verhaal, vol drama en epiek. Mits wat aanpassingen heb je voldoende voer voor een een epische film!
Waar gaat het dan over?
Inhoudelijk gaat het, laten we zeggen, over kwade krachten, heilige kinderen, een Koninkrijk en een verborgen licht in een heilige tempel. Het licht, dat beschermt het complete Magic Kingdom. In de hel van het Magic Kingdom moet men de duivel in een toernooi bevechten. Als ze winnen krijgen ze de heilige kinderen terug die ontvoerd zijn. Die kwade krachten houden nooit hun belofte en dus komen er op het eind van het verhaal nog een hoop veranderingen. Om die te weten te komen moet je het album maar kopen (lacht).
Zwaardgevechten en kwaadaardige wezens, zijn dat metaforen, symbolische zaken uit het echte leven? Of zijn het meer elementen van een verhaal dat verteld moet worden, met een morele inhoud?
Ja, ik probeer altijd een bepaalde betekenis te leggen, een moraal, in mijn teksten. Het zijn in principe heroïsche fantasy-verhalen, mensen moeten uit de realiteit ontsnappen van tijd tot tijd. We hebben ook nummers als Million Sinners World over de aarde, de vervuilingproblematiek van tegenwoordig…
Hoeveel afleveringen zullen er nog komen?
Je krijgt de derde aflevering op het vierde album, en het zal een volledig album zijn deze keer. Daarna komt er een groot vraagteken. Maar we zullen onze stijl, de mix van agressie en melodieuze metal in de toekomst behouden, dat is zeker!
De muzikale benadering is krachtig van aard en deels neo-klassiek. Toch kan ik niet veel progressieve elementen vinden. Is dat een bewuste keuze? Om de nummers te baseren op energie in plaats van complexe composities?
Er zijn genoeg progdelen in mijn ogen, ik wil graag rechttoe rechtaan liedjes met zo veel als mogelijk catchy kapstokken, als je er te veel verschillende elementen en onderdelen tussen mixt krijg je iets totaal anders en verlies je kracht en energie.
We hebben ook langere nummers, daar krijg je een meer geleidelijke aanpak, dat is onze manier om metal te spelen eigenlijk. We willen kortere nummers en we brengen ook graag prog in de langere nummers, maar altijd blijven we in het achterhoofd met grote catchy refreinen in gedachten zitten zodat mensen gemakkelijk kunnen meezingen op optredens.
Het is misschien niet bijzonder vooruitstrevend, maar de technische vaardigheden en de Malmsteen-vibes zijn overweldigend, keer op keer. Het lijkt er zelfs op dat sommige bandleden proberen zelfs te lijken en kijken als Malmsteen!
Ja, we willen niet die technische elementen, maar de melodieuze aspecten primeren. Ik haat versnipperde muziek zonder melodieën, muziek is melodie, in de eerste plaats toch. We hebben genoeg technisch niveau om te spelen, zelfs sneller dan u ooit hebt gehoord, maar waarom zouden we dat doen? Het gaat natuurlijk om jaren en jaren van hard werken, maar uiteindelijk is het belangrijkste het lied op zich. Er zijn miljoenen van die Youtube-gitaristen die alleen maar snel spelen, maar vraag hen eens om een geweldig nummer te brengen, Dat is een heel ander verhaal!
En over dat Malmsteen-gedoe, ik nooit ooit geprobeerd om te lijken op hem, en dat is echt de waarheid. Hij heeft me natuurlijk muzikaal beïnvloed toen ik een jong kind was, maar ik heb nooit geprobeerd om zijn “blik” te kopiëren. Ik kijk op die manier, al twintig jaar, dus ja… Moet ik een operatie ondergaan om mijn gezicht te veranderen? En mijn kapsel? Nee, ik ben eerlijk met mezelf en dat is genoeg!
Ik herinner me dat je veel problemen had met labels in het verleden Hoe is alles nu? Heb je een goed label om mee te werken?
Voor het moment is alles prima, maar het internet is langzaam alles aan het doden wat te maken heeft met de muziek business, ik weet echt niet hoe lang we het kunnen volhouden met Limb Music. We zijn ook nog op zoek naar een ander label voor Iron Mask trouwens.
Je bent inderdaad ook betrokken bij Iron Mask, wat is de status van die band?
Alive and kicking! Black As Death is opgenomen met Denis Ward in Duitsland, het opnemen van de drums is voltooid in de Hofa Studio. We hebben twaalf gloednieuwe nummers op plaat gezet waar we erg trots op zijn. Richard Andersson is weer terug voor de belangrijkste solo’s op het album en we hebben Mark Boals op leadzang voor de helft van het album!
Je bent niet meer één van de jongste, dus kun je ons vertellen wat leeftijd heeft gedaan met uw passie voor metal? Wordt snelheid vaker vervangen door de atmosfeer dan vroeger?
Ik begon met metal vijfentwintig jaar geleden, met Gary Moore, Iron Maiden, Crimson Glory, Queensrÿche en natuurlijk later Yngwie en alle 80’s gitaristen.
In sommige opzichten… ja, sfeer is erg belangrijk geworden, vooral in symfonische metal. Maar ik houd nog steeds van snel spelen, en op de volgende plaat staan zeker weer een groot aantal mooie snelle nummers!
Heb je nog iets vernomen van Richard Andersson? Hij is één van de grootste keyboardspelers die er is, dus we zijn benieuwd waar hij mee bezig is.
Ja, hij is terug in het bedrijfsleven, ik hoop dat hij snel een nieuw album onder zijn eigen naam zal uitbrengen. Hij is geweldig! Zonder twijfel.
Zullen we jullie zien op het podium in de nabije toekomst?
Het volgende optreden is met Iron Mask op het Power en Prog Fest in de Lotto Expo hier in België, in Bergen, het is een groot feest met een heleboel coole bands.
Heel erg bedankt voor dit interview.
Bedankt voor het interview! Hopelijk vinden jullie de weg naar Symphony of War!!!!
Links: