Kreator, Deel 3

Op de Edguy plaat “Hellfire Club” zing je enkele stukjes. Hoe ben je daar terecht gekomen?

*Lacht*. Ik had verwacht dat niemand dat te weten zou komen. De mensen in Edguy zijn vrienden van me. Ik hou niet van power metal, maar als ik ervan zou houden, zou ik van Edguy houden.

Ventor heeft de band vlak voor de opnames van “Cause for Conflict” verlaten, en toen is die plaat zonder hem opgenomen. Wat is het verhaal daarachter?

We hadden wat persoonlijke problemen. Serieuze problemen. In die tijd had ik genoeg gehad van babysitter te zijn op andere mensen en hij is daaroverheen nu. Ik kijk nooit terug, in die tijd van Kreator waren er teveel problemen. Verschillende meningen, ik luisterde teveel naar andere mensen, ik verloor de controle over de band. Ik ben geen dictator in de band, democratie werkt, maar in een band is dat moeilijk. Iemand in de band moet de beslissingen nemen, en destijds liet ik andere mensen wat beslissingen nemen voor mij, en dat was verkeerd.

Waarom kwam Ventor terug in de band?

Omdat hij altijd deel uitgemaakt heeft van de band. We zijn de band samen begonnen, hij past bij het geluid van de band. Hij is dé drummer. Toen ik wist dat hij zijn zaakjes uitgezocht had, vroeg ik of hij terugkwam.

Kreator destijds van schoolbandje tot wereldtour, hoe is dat gebeurd?

Het gebeurde gewoon. We gingen de studio in, deden “Endless Pain”, en we kwamen erachter dat mensen in Amerika onze cd gaaf vonden. Na “Pleasure to Kill” vroeg iemand ons om de oceaan over te steken en een tour te doen. In Europa hebben we maar 2 weken lang getourd, en Voivod vroeg ons om 6 weken lang op tour te gaan. Dat vonden we geweldig natuurlijk, en zo zijn we begonnen met touren. Die tour was erg tof, de Voivod mensen waren tof, punkrock attitude, we deden alles zelf, we zaten met zijn allen in één bus, 12 man. We bouwden alles samen op voor zo’n avond, we letten op elkaar. Was echt geweldig toen.

Toentertijd waren de teksten van Kreator nog best straight forward, tegenover de diepte die er nu aanwezig is.

Het was het begin van de band, om eerlijk te zijn gaven we niet zoveel om onze teksten. Het is een leerproces geweest. “Pleasure to Kill”, toen waren we 17. En achteraf hoorde je van mensen dat dat een album met grote invloed geweest is. Dat wisten we vooraf natuurlijk niet. Het is een bepaalde stijl. Destijds kopieerden we black metal bands als Venom, Bathory en zo.

Wat was het beste deel van de Hell Comes to your Town tour?

Moeilijk te zeggen, elke plaats op de wereld heeft wel iets. Elk land heeft zijn eigen karakter en het is fijn om terug te komen op een plaats waar we al vaker geweest zijn, maar ook fijn om op een plaats te komen waar we nog nooit geweest zijn.

Had je verwacht dat die eerste 5 a 6 tourdata uitverkocht zouden zijn?

Nee, maar dat kun je niet beheersen. Dat weet je van tevoren niet, hoeveel mensen er komen, maar voor mij maakt dat niet veel uit, of ik nu voor 100 of voor 2000 mensen speel. Dat hangt af van wat je zelf van de avond maakt. Je kunt een geweldige avond voor 100 mensen hebben en een klote avond voor 2000 mensen.

Was het niet moeilijk om een nieuwe tour samen te stellen in de wetenschap dat deze de vorige tour nooit zou kunnen overtreffen?

Haha, kom op! Natuurlijk is het iets waar mensen op aan het wachten waren. Maar het is niet alsof we gestorven zijn na Hell Comes to your Town. […]
Vroeger had je Thrash of the Titans, 1990, Megadeth, Slayer en Testament, dat was ook een geweldige tour. Dark Tranquility als support is niet hetzelfde als Sodom en Destruction, maar ik vind het wel een goede band. Anders, misschien wat moderner of meer death metal, daarnaast Ektomorf wat ik een geweldige nieuwe band vind, en natuurlijk Hatesphere. Maar ik begrijp wat je bedoelt, je had toen drie bands bij elkaar met een legendarische status, om het zo te zeggen. Op een gegeven moment zit de zakelijke kant van zo’n tour in de weg. Bij “Hell Comes to your Town” wilde op een gegeven moment iedereen die tour doen.

Jullie gaan in Amerika met Vader en Death Angel op tournee. Wilden jullie graag een brede package bieden?

Ja, we wilden zeker toffe bands hebben als support. Death Angel is zeker anders dan Dark Tranquility. We hadden Dark Tranquility ook gevraagd of ze mee wilden touren in Amerika, maar dat wilden ze niet. Je kunt niet zomaar alle bands als support krijgen als je ze vraagt, want sommigen hebben gewoon geen tijd, geen nieuwe release of andere dingen te doen. Het is toeval, of het lukt om alle agenda’s gelijk te trekken. Organisatie.

Ok, bedankt voor dit interview!

Allright. Wanneer kan ik het interview op de website lezen?

Binnenkort, maar het is in het Nederlands…

Haha, laat dan maar zitten. Bedankt!

Links: