Interview met Karl Sanders (Nile)
Het is alweer een tijdje geleden dat ik Karl Sanders aan de lijn had. Toen was net bekend geworden dat drummer Tony uit Nile was gestapt. Natuurlijk was dit een van de belangrijkste onderwerpen van het gesprek. Echter raak je met een man als Karl Sanders niet snel uitgepraat, hij verdient dan ook de bijnaam; spraakwaterval van de Nijl. Zijn nieuwe soloproject Saurian Meditation was de aanleiding voor dit gesprek, maar er was ook tijd om even bij te praten aangezien we Karl bijna 2 jaar geleden voor het laatst spraken.
Ik hoorde dat Tony uit Nile gestapt was, klopt dat?
Ja dat klopt. We hebben het alleen nog niet officieel gemaakt omdat we nog niet alle afspraken hebben gemaakt met onze nieuwe drummer. We konden al een tijdje merken aan Tony dat hij het gevoel had dat hij het niet meer naar zijn zin had bij ons dus een echte verrassing was het niet. Zeker omdat hij nu bij Dimmu Borgir speelt. We hebben er nog niet goed met Tony over kunnen praten dus ik weet ook nog niet precies waarom hij weg is.
Zou je kunnen stellen dat je aan Nile niet genoeg hebt om je ei kwijt te raken en dat je daarom nu een apart project begint?
Zo zie ik het niet. Het leek me gewoon leuk om iets compleet anders te doen dan Nile. Daarbij komt ook nog dat dit voor mij wat afwisseling is. Ik ben jaren zonder pauze aan Nile bezig geweest en ik voelde dat ik even iets anders moest doen zodat ik weer vers aan Nile kon gaan werken. Het staat ook los van Nile en ik gebruik geen ideeën die voor Nile zijn afgewezen.
Wat voor een onconventionele instrumenten gebruik je eigenlijk voor dit project?
Over het algemeen hoor je vooral een Turks snaarinstrument. Dat ding gebruik ik ook in Nile, het heeft 7 snaren en het staat nogal apart gestemd. Verder ook veel akoestische gitaar. Daarnaast hebben we wat zang bewerkt met een computer. Dat geeft meer sfeer aan de muziek.
Is er een kans dat je je ook laat inspireren door andere culturen, bijvoorbeeld de Perzische? Die cultuur is ook heel erg fascinerend maar alleen iets minder bekend.
Wie zal het zeggen. Met Nile zitten we daarin muurvast maar hierin kan ik veel vrijer mijn onderwerpen kiezen. Die van deze cd zijn trouwens ook niet zo diepgaand en het is ook wat breder qua onderwerpen.
Vond je Egypte al zo boeiend toen je nog in de schoolbanken zat en er les over kreeg?
Ik raakte op een hele jonge leeftijd al geïnteresseerd in Egypte, ik heb op school ook feitelijk nooit iets nieuws geleerd als het over Egypte ging. Ik heb als kind een heleboel films gezien over Egypte. Dat vond ik toen al erg interessant
Hoezo heb je ervoor gekozen om oud-Nile drummer Pete te laten drummen in je project en wilde hij meteen?
Ik vond het erg vervelend dat hij gewond raakte en daardoor niet meer in Nile kon spelen. Ik wou gewoon toen al heel erg graag spelen met Pete in iets wat hij wel aankon. Hyperblasten vraagt nogal veel van je als drummer en er zijn maar weinig mensen die dat kunnen. Hij doet dat dus niet meer maar dat neemt niet weg dat hij een geweldige drummer is. Hij was bang dat ik hem vroeg voor iets waarin hij weer veel moest blasten en zijn dubbele bass moest gebruiken maar ik heb hem uitgelegd dat het niet zo is. Toen ik dat gedaan had was hij overtuigd.
Hoe bepalen jullie bij Nile wie wat grunt, uit ervaring binnen mijn eigen band weet ik dat het kiezen daarin af en toe best lastig kan zijn.
We proberen de stukken gewoon uit en de gene wiens stem er het beste bij past mag het gaan zingen. Aangezien we allemaal al veel zingen heeft het geen zin om er ruzie over te gaan maken. Ik vind het verdelen zelf een van de leukste onderdelen van het schrijven.
Op In Their Darkened Schrines hadden jullie 4 nummers die qua onderwerp bij elkaar pasten. Is Nile niet een geweldige band voor een conceptalbum?
Het volgende album zal in ieder geval geen conceptalbum worden. Als ik ooit een groot idee krijg kan er wel een conceptalbum aankomen maar voorlopig niet. We hebben nu een paar grote epische albums uitgebracht en ik voel er weinig voor om ons volgende album ook weer episch te maken. Dat album zal juist erg gestroomlijnd zijn, recht voor zijn raap. Een beetje zoals op Catacombs. We zullen ook wel nieuwe dingen gaan doen, zoals bepaalde riffjes die we nog nooit gebruikt hebben. Een beetje alsof je onze riffs achterstevoren speelt.