Interview met Heirs
Ik was best gecharmeerd van het bijzondere Fowl van het Australische Heirs. Reden genoeg voor vreugde bij het krijgen van een verzoek voor een interview met Damien.
Je zou het artwork van Fowl als bijzonder (op een goeie manier) kunnen beschouwen. Wat heeft jullie geïnspireerd om het zo te maken?
Daar zijn een aantal redenen voor… Als eerste is het concept van het album losjes gebaseerd op het idee van input en output van vuil: de hybride tussen vogel en mens die zijn eigen vuil produceert (het ei). Ten tweede wilden wij ons volkomen losmaken van het artwork dat normaalgesproken geassocieerd wordt met deze muziek, om zo de muziek de ruimte te geven om op zichzelf te staan.
Ik was blij verrast door de muziek op Fowl, wat behoorlijk anders was dan de hoes deed vermoeden. Was het jullie bedoeling om mensen in verwarring te brengen?
Voor een deel wel, zoals ik zonet uitlegde heeft het artwork in dit soort scenes een bepaalde look waar wij afstand van willen nemen. Voor ons komt het artwork echter perfect overeen met de muziek. Het heeft veel ruimte en een bewust schone uitstraling.
Het nummer Burrow deed mij denken aan de soundtrack van de film Requiem for a Dream. Was dit de bedoeling?
Nee, totaal niet, maar het is een gave vergelijking. Meerdere mensen hebben diezelfde vraag al gesteld, dus schijnbaar hebben we het goed gedaan!
Wat voor creatief proces doorlopen jullie om tot een resultaat als Fowl te komen?
Alles is elektronisch geschreven en overgezet tot een live band setting, wat voor ons enorm goed werkt. We hebben er bewust voor gekozen om alles zo recht voor zijn raap en kaal mogelijk te houden en om zoveel mogelijk muzikale ideeën in het geheel te verwerken.
Welke bands hebben jullie geïnspireerd om tot jullie specifieke geluid te komen?
Veel industrial bands als Neubauten, Coil en Swans evenals allerlei nieuwe muziek. Niet alleen deze bands hebben ons geïnspireerd, ook het vele touren en alle plaatsen die we hebben gezien vorig jaar waren een enorme bron van inspiratie.
Welke artiesten luisteren jullie thuis naar?
Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk muziek te luisteren, puur omdat het er op lijkt dat het in mijn onderbewuste kruipt en het creatieve proces van schrijven moeilijker maakt. Ik hou wel van commerciele muziek als Fleetwood Mac, Gazebo, Jean Michel Jarre en veel nieuwe dingen als Klaxons, Chromatics en Alcest. We hebben allemaal behoorlijk verschillende muzieksmaken wat zorgt voor een interessante samensmelting.
Als reviewer vond ik het lastig te omschrijven welke stijl jullie nu eigenlijk spelen. Hoe zou je zelf jullie geluid omschijven aan iemand die de muziek nog niet gehoord heeft?
Post industrial lijkt aardig bij ons te passen, maar het is ook een beetje misleidend. Voor ons is het een gigantisch compliment dat we niet in een specifiek genre thuishoren. Dat betekent namelijk dat we ons eigen geluid smeden, het beste waar we op kunnen hopen.
Hoe zouden jullie Fowl vergelijken met het debuut Alchera? Met welke plaat zijn jullie meer tevreden?
De meeste nummers op Alchera zijn vier jaar oud en zijn met een specifieke stijl in ons achterhoofd geschreven. Ik kan zeker nog genieten van Alchera maar Fowl geeft veel beter weer wie wij anno 2010 zijn. Beide platen hebben hun pluspunten, en het lijkt er op dat beide platen om verschillende redenen door het publiek worden gewaardeerd, wat wij ontzettend gaaf vinden.
Jullie wonen in Victoria, Australië. Is daar een specifieke scene voor jullie muziek?
Niet bepaald, wat ook een reden is voor het vele touren in Europa en andere landen. Je kan maar een beperkt aantal keer voor dezelfde mensen in dezelfde zalen spelen voordat het begint te voelen alsof je geen vooruitgang boekt. Om deze reden spelen we maar eens in de twee, drie maanden.
Waren jullie voor het oprichten van Heirs al actief als muzikanten?
We komen allemaal uit verschillende bands. Brent en ik hebben een tijdje gespeeld in Love Like Electrocution en Ian heeft in Damn Arms gespeeld, beide bands compleet anders dan Heirs. We zijn al vele jaren actief in de muziek scene, het heeft alleen even geduurd voordat we de juiste line-up te pakken hadden om vooruitgang te boeken.
Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?
Volgend jaar een nieuw album en wellicht een paar samenwerkingen. We weten nog niet zeker of we volgend jaar gaan touren aangezien we ons leven eerst weer op de rails moeten zien te krijgen voordat we weer op pad kunnen. We werken allemaal full-time, dus vrij nemen wordt elk jaar lastiger. We hopen zo snel mogelijk weer in Europa te spelen.
Hebben jullie nog tips wat betreft artiesten die wij Dutchies waarschijnlijk nog niet kennen?
Nekrasov, Terminal Sound System, A Dead Forest Index en The Night Terrors zijn allemaal geweldige Australische bands die zeker de moeite waard zijn om eens te beluisteren. Hartelijk bedankt voor het interview!
Links: