Interview met Hearse

[b]Interview met Hearse[/b]/Hearse/band3.jpg

[i]”Het heeft geen zin om een metalnummer te coveren, want het voegt meestal niks toe aan het origineel[/i]”,aldus [i]Max Thornell[/i], drummer en bandbrein achter [i]Hearse[/i]. Max bleek een zeer sympathieke gesprekspartner te zijn die graag over zijn band vertelde en verder duidelijk liet merken dat hij muzikaal van meerdere markten thuis is. Het gesprek begon over het nieuwe album, genaamd [i]Armageddon Mon Amour[/i].

[b]Ben je blij met het eindresultaat van [i]Armageddon Mon Amour[/i]?[/b]

Zeker weten, we hadden een organisch klinkend album voor ogen en daar zijn we goed in geslaagd. De productie klinkt lekker ruw en dat was precies hoe we het wilden hebben. De nummers op [i]Armageddon[/i] zitten beter in elkaar dan de nummers op ons debuutalbum.

[b]Het album heeft een vrij onconventionele titel. Wat is de gedachte erachter?[/b]

[i]Johan[/i] ([i]Liivia[/i], zanger.red) heeft de titel van een oude film, genaamd Hiroshima Mon Amour. Het is eigenlijk een woordspeling en er zit verder geen diepere gedachte achter. Het ligt gewoon lekker in het gehoor en het klinkt vrij poëtisch.

/Hearse/band1.jpg

[b]Hoe is het jullie vergaan in de studio tijdens de opnames van de nieuweling?[/b]

We hebben ongeveer een maand gebivakkeerd in de studio en we hadden onderling de grootse lol. Die losse sfeer hoor je ook terug op het album, want we hebben behoorlijk geëxperimenteerd. Zo hoor je op het album Arabische geluiden, dameszang en een hammondorgel voorbij komen.

[b]Wat is jouw visie op de productie? Eerlijk gezegd ben ik er zelf niet echt kapot van.[/b]

Meerdere mensen hebben al geklaagd over de productie. Iedereen schijnt tegenwoordig een productie a la [i]Arch Enemy[/i] te hebben. Op zich is hier niets mis mee, maar dat wil niet zeggen dat ik zo’n productie voor [i]Hearse[/i] wil hebben. Het klinkt me allemaal te netjes en te gladjes. Ik ga liever voor een eerlijk en ruw geluid a la het oude [i]Motorhead[/i]. Zo’n gladde productie klinkt in mijn oren als [i]Britney Spears[/i] met vervorming.

[b]In sommige nummers overstemmen de zang en de slaggitaar het drumwerk en de gitaarsolo’s. Is dat met opzet gedaan?[/b]

Goh, daar heb ik eigenlijk helemaal niet over nagedacht. Ik kan geen echt antwoord op je vraag geven. Ik kan je wel vertellen dat er in ieder geval geen vooropgezet plan was over hoe de productie zou moeten klinken.

[b]Zoals je al eerder aangaf, is er op het album behoorlijk geëxperimenteerd. Wie is de [i]Roger Waters[/i] (ex-bassist van [i]Pink Floyd[/i] die met de meest vreemde geluiden op de proppen kwam.red) van [i]Hearse[/i]?[/b]

De experimentele ideeën kwamen uit mijn koker. Wanneer ik nummers ga schrijven, weet ik niet waar ik uit zal komen. Het kan me niet zoveel schelen of bepaalde ideeën wel “metal” genoeg zijn of niet. Als mensen het leuk vinden, is dat geweldig. Kunnen de luisteraars het niet waarderen, dan is het vooral hun probleem. Ik zit daar niet zo erg mee. Overigens vind ik het helemaal niet erg om met een grootheid als [i]Roger Waters[/i], vergeleken te worden, haha.