Interview met Hacavitz
Hacavitz is niet de makkelijkste band om te interviewen, vooral omwille van het matige internetverbruik van de Mexicaanse heren. Tussen de release van hun derde album Mëtztli Obscura, een 7” die ongeveer nu dient te verschijnen en een nieuwe langspeler later dit jaar vond bandlid Antimo toch de tijd om in communicatie te treden met Zware Metalen. Het volgende had hij ons te vertellen.
Hallo Hacavitz. Eerst en vooral bedankt voor deze mogelijkheid, ik wou jullie desondanks de grote afstand contacteren, niet in het minst omwille van Mëtztli Obscura, één van mijn persoonlijke favoriete albums van 2010.
Bedankt voor je interesse in Hacavitz. En het compliment, natuurlijk.
Hoe spreek je jullie bandnaam eigenlijk uit?
Het wordt uitgesproken als Acavitz, met de Latijnse klemtoon op de A. Latijns in de zin van het Romeinse Latijn, niet het Latijns-Amerikaanse. De “H” wordt niet uitgesproken.
Meztli Obscura is het derde album dat jullie loslieten op de mensheid. In welk perspectief moeten wij het bekijken, ten opzichte van Venganza en Katun?
Het is het beste album qua songwriting ten opzichte van de twee vorige albums, maar het beste moet nog komen. De 7” die weldra zal verschijnen en het nieuwe materiaal dat zal verschijnen op onze vierde langspeler later dit jaar laten een radicaal ander geluid horen. Hacavitz gaat een nog meer obscure en donkere muzikale richting uit, een richting die je niet meteen zal verwachten van ons. Die nieuwe vorm zal iedereen verrassen.
Erg benieuwd. Heeft het ook iets te maken met de productionele aanpak? Op het recente album is er opnieuw sprake van een vermorzelende sound, de muur staat er weer. Meer kinetische energie met een niet aflatende vloed aan frequenties in alle toonaarden. Doelbewust?
Wel, ik liet het al een beetje vallen in het voorgaande antwoord. Het afgelopen (en afgesloten) tijdperk in de historie van Hacavitz hebben we beëindigd met de best mogelijke nummers in onze gekende benadering. We waren altijd gefocust op de band en onze traditie. De nummers kwamen altijd tot stand door Oscar Garcia en mezelf. We hadden (hebben eigenlijk) een soort verstandhouding waardoor we telkens de juiste manier van uitvoering en componeren vonden voor Hacavitz. Maar nu… gewoon afwachten. Het beste moet nog komen, zowel qua uitvoering, composities als stijlgewijs.
Dus de linken met een band als Krisiun die men wel eens durft aan te halen, vooral omwille van het Latijns-Amerikaanse karakter, zullen geheel verdwijnen? Overigens lijkt me dat een beetje vergezocht, jullie vergelijken met Krisiun, maar het gebeurt wel dikwijls.
Ja, als er gevraagd wordt naar invloeden of inspiratiebronnen dan maak ik me altijd de bedenking dat de rij bands die ik zou opnoemen maar een saaie zaak zou worden om te lezen. Krisiun is geen invloed op ons. Ik vind het een goede band, daar niet van, maar ze zijn geen invloed op ons geweest. Natuurlijk zijn er een pak grootse Mexicaanse bands geweest zoals Shub Niggurath (de grootste Mexicaanse band die er ooit bestaan heeft in de black/death metal-scene), Cenotaph, The Chasm, om er een paar op te noemen. Maar we hebben een grote scene, met veel andere namen die ik vergeet te noemen. En van de Mexicaanse bands is Shub Niggurath de grootste invloed geweest op ons, vooral qua composities. Maar nogmaals… die tijd is voorbij, de nieuwe nacht heeft alles zwart gelaten en zo zal het blijven…
Wanneer je een blik werpt op de teksten, dan lees je al gauw zaken als Ca yoliztli atle ixtlamachiliztli. Tecococamictliliztl. Ai caramba! Ik heb absoluut geen idée wat het betekent, maar het ziet er behoorlijk obscuur uit.
Dit stuk is genomen uit het nummer Ye Patâni Xojtocomol. De title van het nummer betekent De Vlucht van de Vliegen. Het stuk tekst vertaalt zich in Gaarden der gestorvenen, stinkend in uitwerpselen in het rijk van de dood. Dit is geschreven in de taal van Nahuatl…
Kun je ons een woordje uitleg verschaffen bij de cover van de nieuwe cd?
Het is een soort van handhaving van het tweede album Katun, maar nu staat vooraan de vleesgeworden afbeelding van de Hacavitz, in de aanschijn van de maan. Dit machtige artwork werd gecreëerd door onze zeer gewaardeerde vriend Santi Armengod, een volmaakt werk tussen al zijn andere kunststukken. Het is de weergave van De Zwarte Maan, de Mëtztli Obscura…
Op welke manier staat Hacavitz in het leven? Staat dit zwarte verhaal centraal in jullie bestaan? Hebben jullie een boodschap of overtuiging die jullie willen delen? Is het een een betuiging van respect naar lang vervlogen tijden? Is Hacavitz een hobby of een roeping?
Het is een plicht die we moeten vervullen, voor de gehele duur van ons leven! Deze donkere en obscure opdracht kan absoluut geen hobby genoemd worden. Het gaat ook veel verder dan “muziekgroep” of “band”. NO PROPAGANDA! NO MESSAGE TO NO ONE! Alleen pure en donkere haat tegenover de aarde en de mensheid, tussen de dode tongen van onze begraven geschiedenis in.
Hoe zit het eigenlijk met de historie en het leven in Mexico? Ben jij een stadsmens of meer iemand van het platteland?
Momenteel leef ik in Mexico City, de grootste stad ter wereld. Ook één van de meest bevolkte en vervuilde steden ter wereld trouwens. Vorig jaar woonde ik nog in Queretaro City maar om persoonlijke redenen ben ik verhuisd. Het is beter voor Hacavitz en ook voor mezelf…
Zit de kans er in dat we Hacavitz in Europa ooit te zien zullen krijgen binnenkort?
Ja, wel, ik hoop dat we dit jaar Europa kunnen aandoen met ons komende album en een vernieuwde line-up. Ja, trouwens, de nieuwe line-up, dat zijn Ivan Ochoa (gitaar), Alberto Allende (drums) and mijzelf op gitaar en aan de micro. Deze herfst zouden we graag naar Europa komen. En we zijn erg benieuwd naar jullie. Dus Bart, kom zeker af en breng je vrienden mee, iedereen die interesse heeft in ons obscure aeon van haat en dood.
Ik zal het nieuws verspreiden! Moet ik de mensen nog iets meegeven?
Dat ze net als jou bedankt zijn voor hun interesse in ons, en dat er snel nieuws zal volgen over de 7” en het komende album. Houd de MySpace in de gaten en alle mogelijke gekende bronnen die Hacavitz een stem geven. Tot binnenkort!
Links: