Grip Inc deel III

[b]Niet te geloven, wat een verhaal. Heeft het misschien iets te maken met de houding van Duitsland ten opzichte van de bezetting van Irak?[/b]

Zou goed kunnen, maar dat geeft ze absoluut niet het recht om mij te behandelen als eerste de beste crimineel. Ook al was er iets mis met mijn papieren, dan hadden ze met dat op een normale manier kunnen uitleggen. Deze praktijken deden me denken aan een minder fraaie periode uit de geschiedenis van mijn land (Duitsland red). Dit is absoluut geen grap. Amerika gaat prat op zijn democratie en vrijheidsidealen, laat me niet lachen. Ik heb zelf meegemaakt hoe “democratisch” ze omspringen met vreemdelingen daar. Toen ik terug was, heb ik contact opgenomen met de Amerikaanse ambassade. Ik kreeg niet eens de gelegenheid om mijn verhaal te doen, want ze hingen meteen op. Ik kan er nog steeds niet bij dat ik zo’n schandalige manier behandeld ben. Ik walg van dat land.

/GripIncIV.jpg

[b]Ik kan je standpunt volkomen begrijpen, al kan ik er nog steeds niet bij hoe ze je zo konden behandelen in een land dat toch als een westers land te boek staat. Maar laten we doorgaan met waar het echt om draait in dit interview, de muziek. Kan je misschien wat meer vertellen over de teksten?[/b]

Je hebt gelijk, al hebben deze gebeurtenissen wel bijgedragen aan de felheid van het nieuwe album. Ook tekstueel gezien. Ze slaan terug op wat me overkomen is in de VS , maar ze worden wel op een dusdanige manier geschreven dat ze op meerdere manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Wel direct, maar er zit maar achter dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

[b]Je hebt verschillende keren duidelijk gemaakt dat je veel cd’s te perfect en te emotieloos vindt klinken. Benader je je werk vanuit een zeker ethisch/filosofisch standpunt?[/b]

Dat zou ik niet willen zeggen. Ik ben gewoon van mening dat met het produceren van een album de menselijke capaciteiten voorop moeten staan en niet de techniek. Ik zal je een voorbeeld geven. Tegenwoordig zit een drummer maar een paar uur de drums in te spelen en vervolgens wordt er dagenlang met behulp van een computer aan gesleuteld, zodat het bijna als een drumcomputer klinkt. Ik vraag me alleen af waarom je zoveel tijd en moeite insteekt, terwijl je met een drumcomputer bijna hetzelfde geluid krijgt. Dat kost veel minder moeite en scheelt een heleboel tijd. Mijn punt is dat niet alles foutloos hoeft te zijn, zoiets draagt alleen maar bij aan het menselijke aspect van een plaat. Bij muziek draait het allemaal om gevoel en emotie. Een productie zou dat gevoel juist moeten versterken en niet tegen moeten werken. Dat probeer ik jonge muzikanten ook mee te geven.

[b]Kijk je ook rond wat andere collega’s doen als het op produceren aankomt? Een vrij nieuwe naam is [i]Andy Sneap[/i] bijvoorbeeld. Wat vind je van hem?[/b]

Sorry, maar ik ken hem niet. Verder hou ik me ook niet mee bezig wat andere producers doen. Ik doe mijn eigen ding en probeer bij ieder project het best mogelijke resultaat neer te zetten. Kijk, tegenwoordig kan je relatief goedkoop aan meest geweldige digitale opnameapparatuur komen. Daarom zijn er ontzettend veel digitale opnamestudio’s, maar weinig mensen weten hoe ze echt met die apparatuur moeten omgaan.