Interview met Gothminister
Het voor velen nog onbekende Gothminister is een debuterende Finse band
die een zeer geslaagde crossover tussen gothic electro, industrial en
metal maakt. Met hun aankomende album Gothic Electronic Anthems
(lees hier de recensie)
scoren ze nu al hoge ogen en dit is dus een mooi moment om wat vragen te
stellen.
Laat me eerst even beginnen met een korte introductie. Ik heb jullie
album gerecenseerd voor ZwareMetalen, een Nederlandse metal E-zine en
community, en ik moet zeggen dat ik er zeer enthousiast over ben; het
geeft een geweldig frisse en nieuwe klank door verschillende muzikale
stijlen door elkaar te mixen. Bedankt daarvoor.
Bedankt, we zijn blij dat je het album goed vindt.
Kunt u me vertellen wie er in Gothminister spelen als een band? En
wie welk instrument bespeelt? Aangezien jullie een nieuwe band vormen is
er niet veel bekend over jullie, noch bij de promotie-bureaus, noch
online, dus ik denk dat mensen graag willen weten hoe de band opgebouwd
is.
Gothminister op opnames:
Bjørn Alexander Brem is Gothminister, en ik heb alle nummers,
teksten en gitaar riffs geschreven, het programmeerwerk zelf gedaan en
het concept idee gehad. Ik bespeel alle instrumenten en doe alle
vocalen. Gitarist Machine heeft de helft van de gitaar tracks gedaan en
Rico Darum de andere helft. Producers zijn geweest: Gothminister, Any
Moxnes, Rico Darum & Superdead, Erik Ljunggren en Peder Kjellsby /
Sjur Miljeteig.
Fotos en artwork-directie: Sandra Jensen
Gothminister live bestaat uit:
Gothminister – vocals/performance
Machine – gitaar
Halfface – keyboards
Dementia – performance/art direction
Gothminister is begonnen als eenmansproject, maar nu is het een band met
vier live leden: Gothminister, Machine, Halfface en Dementia.
Het idee voor Gothminister heeft zijn achtergrond in mijn fascinatie met
horror films en stripverhalen met superhelden, maar ook in mijn ervaring
met het leven en dood in het echte leven.
Ik ben opgegroeid met het kijken naar horrorfilms vanaf achtjarige
leeftijd en ben steeds meer gefascineerd geraakt met de gothische
wereld. Aangezien er in deze gothische wereld, die ergens tussen de hemel
en de hel ligt, zo veel moois en creatieve inspiratie te vinden in het
duistere en onbekende. En om te overleven moet je daarmee de
confrontatie aangaan en het zo gebruiken voor creativiteit en
inspiratie. Dit is precies wat ik moest doen toen ik in de winter van
1999 bijna overleed toen ik bijna doodbloedde door een keelwond tijdens
een optreden. Na dat incident ben ik geopereerd en kon ik niet optreden
of werken. Ik werd geconfronteerd met mijn duisternis, en gebruikte dat
als inspiratie. Gothminister werd toen geboren.. maar zoals ik zei,
eigenlijk was die altijd al binnenin mij.
Tot nu toe zijn er al een hoop positieve dingen gebeurd voor
Gothminister:
Discografie:
Angel (EP 2001, Angel Productions)
Angel (single 2002, Tatra Records)
Devil (single 2002, Tatra Records)
Gothic Electronic Anthems (album 2003, Tatra Records)
Gothminister is nu al een icoon in de Scandinavische gothic scene
geworden, met veel succes na het releasen van het album hier. Deelname
in TV shows en op de nationale radio, optredens die op de nationale TV
getoond worden, documentaires op de radio en cover fotos op
modemagazines die zich richten op gothic mode, etc.
Nu is het dicht bij de releasedatum voor de rest van Europa. De Minister
verlangt er naar om uit te reiken naar de massa en zijn boodschap te
verkondigen: Happiness in Darkness (Blijdschap in Duisternis), en
dat kan ik uitleggen:
Iedereen heeft duistere kanten. Je kunt er voor kiezen om er aan
te ontsnappen of je gaat de confrontatie aan. Als je er aan wil
ontsnappen blijven ze je wellicht achtervolgen en sleuren je mee het
diepe in. Als je daarentegen er voor kiest om de confrontatie aan te
gaan met je duistere kanten, dan kunnen ze de belangrijkste bron voor
creativiteit en inspiratie worden. En als je creatief bent bouw je
zelfvertrouwen op en daardoor wordt je vrolijk. Happiness in
Darkness.
Zoals ik al zei, als nieuwe band is er erg weinig over jullie bekend.
Waar komen al de bandleden vandaan en wie heeft jullie bij elkaar
gekregen?
Ik heb de gitaarspeler in 1989 leren kennen. Sindsdien hebben we
regelmatig, met af en toe wat tussenpozen, met elkaar gespeeld.
Ik heb de keyboardspeler ontmoet toen hij mijn eerste demo EP wilde
releasen bij zijn label, Angel Productions.
Ik heb Sandra/Dementia leren kennen bij een fotosessie. Ze had zo veel
ideeën over hoe mijn concept uitgewerkt kon worden.. en nu zit ze
bij de live band als performance artiest.
Jullie muziek is beschreven als een frisse en nieuwe sound binnen de
bestaande scenes. Wat denkt u van dit, in mijn ogen erg positieve,
oordeel van de pers?
Ik ben erg blij dat ze dergelijk commentaar leveren en wat Gothminister
heeft gedaan is, naar wat ik heb horen zeggen, zeer belangrijk voor de
scene. De gothic scene moest groeien binnen zijn eigen definitie en toen
ik begon met Gothminister had de scene zichzelf bijna ‘opgegeten’. Nu is
de scene aan alle kanten aan het uitbreiden; in de muziek, in de mode en
noem het maar op. Ik wil richten op oude gothic tradities samen met een
combinatie van nieuwe, moderne elementen.. en dit is het gezicht van
gothic in 2003.
Met jullie boodschap Happiness in Darkness vertellen jullie
mensen om de controntatie met hun innerlijke duisternis aan te gaan en
uit te zoeken waar hun inspiratie vandaan komt en wat hun drijfveren
zijn. Waarom denkt u dat dit gevonden kan worden in de donkere gedeeltes
van mensen, behalve vanwege de confronterende aard van zo’n
queeste?
Het donkere en het onbekende was altijd en zal altijd zijn een van de
belangrijkste bronnen van creativiteit en inspiratie. Als we ‘s ochtends
wakker worden, om onze simpele en gewone manier van leven te starten,
zoeken we constant naar contrasten en uitdagingen om een goede zin te
houden. En wat kan er een beter contrast met het alledaagse leven zijn
dan een fantasiewereld vol horror en fictie?
We hebben opwinding, duisternis en het onbekende nodig, dat geeft ons
inspiratie. En als je de donkere gedeeltes van jezelf bezoekt ben je
wellicht wat angstig. Als je bang bent wil je weer terug. En om van het ene
punt naar het andere te komen start er een creatief proces in je
hersenen. Maar als het alles voorbij is ben je nog steeds
geïnspireerd, terugkijkend en denkend: Wauw, dat was echt
eng.
En dan is er ook nog liefde… de liefde om te leven roept ons terug.
Je kunt het niet ontkennen; wat is inspirerender? En wereld vol liefde
en horror of een stoel in een bus?
Als mensen op zoek gaan naar hun innerlijke inspiratie en motivatie
komen ze ongetwijfeld blokkades en tegenstellingen binnenin hunzelf
tegen. Hoe denkt u dat mensen met deze gaten in de weg naar blijdschap
om moeten gaan?
Ik heb al verteld dat het duistere en onbekende een grote bron van
inspiratie is, maar je moet je altijd realiseren dat we daarbij ook
contrasten nodig hebben. Als je tegen een blokkade aan loopt moet je uit
de duisternis stappen en een korte pauze nemen. Als je daarna weer aan
de slag gaat ben je creatiever dan ooit, omdat als je eenmaal de
geweldige wereld van Gothic ontdekt hebt, laat je nooit meer los…
Om de bal maar terug te kaatsen, geldt natuurlijk ook de vraag waar
jullie inspiratie (voor de nummers) vandaan komt. Wat motiveert
jullie?
Ik heb meer non-muzikale dan muzikale invloeden. Ik raak
geïnspireerd door horror films, gothische architectuur,
schilderijen of literatuur.
Wat denkt u van de gothic scene zoals die bestaat? Gothminister heeft
een andere benadering tegenover een scene die bekend staat om hun
koppige houding jegens muziek. Velen beschouwen het in de muziek
verwerken van andere elementen (zoals de metal gitaren) als een
schande.
Nou, ik moet zeggen dat ik me erg schaam voor de gebrekkige ontwikkeling
van de gothic scene.
Ik geloof dat 99 procent het met me eens is dat gothrock een erg
negatieve term geworden is vanwege een periode van vele saaie band. Daar
wilde ik iets mee doen en dat is een van de redenen dat ik met
Gothminister begonnen ben: het terugwinnen van respect voor gothic. De
subcultuur, die sinds eind jaren 70 begonnen is met bands als Joy
Division, die zichzelf later gothrock noemden, is naar mijn mening een
groot misverstand geworden omdat het ergens ontspoord is. Gothminister
is gebaseerd op zowel de basiselementen van gothic als dat het eer
betoond aan gothic, maar toch moderner is vanwege de electronische
elementen.
Voor de metal gitaren en de brute muziek geldt dat ze de brute kant van
de Gothen weerspiegelen; de stam die in de derde en vierde eeuw het
Romeinse rijk binnenviel. Het beeld en de teksten zijn meer
representatief voor een gothic roman; mensen en creaturen in een fantasy
setting of de middeleeuwen en met de aandacht gericht op romantiek.
Mensen die denken dat het mixen van deze elementen in gothic een zonde
is kennen de geschiedenis van gothic zoals het oorspronkelijk is niet.
De subcultuur rondom gothrock heb ik maar medelijden mee; in het begin
werd ik in Noorwegen bekritiseerd door de kortzichtigen. Vandaag de dag
realiseer ik me dat het bands als Gothminister zijn die de scene levend
en interessant houden, niet de bands die willen klinken als Joy
Division.
Welke band of bands zijn van grote invloed geweest op de muziek die
Gothminister maakt?
De donkere metal scene gecombineerd met de industrial scene en ook wat
van de electronische scene. Er is niet een losse band die ik zou willen
noemen omdat er zo veel geweldige bands zijn. Ik zou bands als
Neurosis en Swans kunnen noemen als je een paar
voorbeelden zoekt.
Tijdens het luisteren van jullie album sprong er een tegenstelling
mijn hoofd in. Aan de ene kant heb je de ‘duistere’ muziek, die door
velen als verontrustend en negatief beschouwd wordt, en aan de andere
kant zijn er de vrolijke songteksten. Er zijn niet heel veel bands die
dit doen; kunt u uitleggen waarom u deze, schijnbaar tegenstrijdige,
aanpak gekozen heeft?
Ja. We hebben contrasten nodig zoals in mijn motto Happiness in
Darkness. Ik word vrolijk van het maken van duistere muziek en dat
wil ik aan mensen vertellen. Gothminister heeft een missie om mensen te
onderwijzen die niet weten over de vreugde in het donker en het
onbekende. en ik wil dat mensen in hun duistere geesten gaan graven en
creatief zijn en zo zelfvertrouwen opbouwen en hoop en liefde kennen.
(En natuurlijk metal gitaren, hehehe. Dat is ook onderdeel van het
zelfvertrouwen)
Na het terughoren van het eindresultaat op tape, wat dacht u van de
muziek die u de wereld in ging sturen? We hebben hier in Nederland
natuurlijk geen live ervaringen van Gothminister om het mee te
vergelijken? En hoe is het album ontvangen door de pers? En hoe ging het
publiek er mee om?
Ik ben zeer tevreden met het album. Naar mijn mening staat er geen enkel
zwak nummer op.
De muziek is duister, agressief en pompeus, maar prachtig. Precies zoals
ik wilde dat het zou zijn. In Noorwegen is het verkozen tot beste
gothic/electro album van de afgelopen 10 jaar, dus het lijkt er op dat
mensen het leuk vinden en dat doet me goed. Maar een Gothminister show
live is nog veel beter, met zwaar geluid, meer gitaren, meer theater,
horror videos, bommen en pyrotechnische effecten.
Deze generatie muziekfanaten is aan het worstelen met de problemen
rond makkelijke toegang tot allerlei digitale produkten. Hoe kijkt u
naar de muziekindustrie waar jullie in aan het groeien zijn? Worden
nieuwe, serieuze acts geholpen of worden creatieve artiesten
tegengewerkt?
Het is positief op een bepaalde manier, omdat je vandaag de dag geen
dure studio nodig hebt om een plaat te maken. Aan de andere kant is het
negatief omdat er te veel mensen nu in staat zijn om een plaat te maken.
Gothminister is begonnen met puur electronische muziek op een demo ooit,
maar al snel wilde ik er gitaars bij voegen om de muziek organischer te
maken. Ik was ooit een drummer en voor Gothminister heb ik veertien jaar
in een industrial metal band gespeeld dus ik ben erg sceptisch over
compleet electronische producten, als je dat bedoelt. Het is makkelijk
om de warmte en het organische te verliezen en de richting kwijt te raken
als alles wat je nodig hebt een computer is. Maar uiteindelijk geloof ik
dat mensen nooit stoppen met houden van muziek met gevoel en organische
elementen. Ik heb hard gewerkt aan het album om het niet statisch te
laten klinken zelfs met alle electronische elmenten. Ik denk dat het die
artiesten die de technologie met mate gebruiken een goed eind op weg
helpt. Maar technologie kan ook gevaarlijk zijn en de digitale
geluidsopnamesystemen hebben wellicht veel bands om zeep geholpen…
Wat zijn de toekomstige doelen? Zijn er specifieke plaatsen of zalen
waar jullie willen spelen? Bepaalde landen waar jullie je boodschap
willen verkondigen?
Gothminister heeft het doel om uit te reiken naar de massa en zo veel
mogelijk mensen als mogelijk. Omdat ik muziek en een boodschap heb die
iedereen nodig heeft: ze moeten geïnspireerd worden om te kunnen
groeien. Ze moeten een paar gevaarlijke kleuren bij hun leven voegen. En
met dat concept (muziek, teksten etc.) zal ik jullie leren hoe de mooie
krachten in de duisternis gebruikt kunnen worden om zelfvertrouwen op te
bouwen. En zonder zelfvertrouwen kunnen we helemaal niets constructiefs
doen en dat moet toch ons doel in het leven zijn. Mijn songteksten zjin
positief, de muziek is duister. Ik heb een boodschap voor iedereen, wat
of wie ze ook zijn.
Live zullen we ons concentreren op Scandinavië. We zullen op het
Arvikafestival spelen in Juli en op tour gaan deze herfst. Ik hoop een
paar gigs in Duitsland en misschien Nederland te kunnen doen, maar een
Europese tour moet helaas wachten tot 2004. Maar dan zal Gothminister
Europa veroveren met fantastische liveshows.
Zijn er nog plannen om Nederlandse optredens neer te zetten in de
(nabije) toekomst? Ik weet dat de Nederlandse gothic electro scene
momenteel bloeit en een goede band als Gothminister zou het daar erg
goed doen. En, als het ooit zo ver komt, wat kunnen mensen verwachten
van een Gothminister show? Te zien aan de foto’s is het nogal een
performance.
We zouden het geweldig vinden om in jullie land te spelen. We hebben een
geweldige live show met theater optredens, horror films, vuurwerk en een
hoop fantastische kostuums, samen met een geweldige band. Dus we zien er
naar uit om in de toekomst langs te komen.
Voor die mensen die nog niet helemaal overtuigd zijn.. waarom moet men
jullie album kopen?
Het album heeft niet een zwak nummer. en dit album zal historisch zijn,
en ik raad mensen aan om de eerste editie te kopen, omdat die het meeste
waard zal zijn. Het album heeft nu al een cultstatus in Noorwegen en de
rest van Europa en zelfs de Engelse pers, die ik vandaag gesproken heb,
zien dit album als een brekend statement binnen de gothic scene. Dit is
het begin van een nieuwe gothic generatie, gevuld met kwaliteitsmuziek
en het respect dat de muziek verdient.
Een Duitse criticus zei zelfs dat mensen al hun oude albums uit de scene
weg kunnen gooien en alleen deze hoeven te kopen. Maar ja, dat moeten
mensen zelf maar beslissen.
een laatste argument is dat zo veel mysterieuze dingen gebeurden tijdens
de opnames; een studio is afgebrand, een auto is ontploft, etc. Duistere
krachten haalden kwade trucs met ons uit en er hangt een speciale magie
rond het album. And je wil het album dat herinnerd zal worden als het
album dat gothic gered heeft natuurlijk niet missen.
Nog een paar laatste woorden voor de Nederlandse fans?
Ga de confrontatie met je eigen duisternis aan, wees creatief, geloof in
jezelf en wees succesvol met je blijdschap in duisternis. Dit
Gothminister album zal je inspireren. En Gothminister komt binnenkort
naar je toe, live, dus bereid jezelf voor en koop het album.
Meer informatie: De Gothminister website