Interview met God Dethroned
Enige tijd geleden verscheen Passiondale, het nieuwe album van God Dethroned. De plaat werd overal enthousiast onthaald en dan weet je natuurlijk dat je het prima hebt gedaan als band. Voor het eerst werd de muziek van God Dethroned aan een heus concept opgehangen. Dat en het feit dat drummer Roel terug was na een jarenlange afwezigheid maakten van het album een pareltje. Inmiddels heeft Roel de band alweer verlaten, maar ten tijde van dit interview zat ie nog gewoon op zijn vertrouwde drumkruk. Bandleider Henri vertelt…
Vooreerst proficiat met het nieuwe album. In mijn review van Passiondale bestempelde ik de plaat als een “return to form”. In hoeverre ga je daarmee akkoord?
Helemaal mee eens. Toxic Touch was teveel een experiment achteraf. We hadden ons dat tijdens het componeren en de opnames niet zo gerealiseerd, maar achteraf bekeken sluit die cd het minst aan bij de God Dethroned sound. Dat hebben we maar even rechtgezet op Passiondale.
Het lot van de miljoenen burgers en soldaten die in de eerste wereldoorlog de dood vonden heeft je duidelijk aangegrepen. Op welke manier heb je het concept van Passiondale voorbereid?
Het idee ontstond toen ik Isaac bezocht in Ieper. Het eerst viel me de oorlogsgraven en de Menenpoort op. Verder al die Engelsen die daar elk weekend rondzwermen om hun gevallen familieleden te bezoeken. We zijn naar het museum gegaan zodat ik eens wat meer te weten kon komen over de oorlog. Daarna ben ik gaan lezen en spitten op internet. Hoe meer ik las hoe meer ik me verbaasde over de bruutheid van die oorlog.
In hoeverre is ex-gitarist Isaac verantwoordelijk voor het concept achter de nieuwe plaat? Hij woont immers al zijn hele leven in de frontstreek.
Nou doordat hij daar woont kwam ik op het idee om de eerste wereldoorlog te gebruiken voor een conceptalbum. Hij heeft me verder geholpen bij het uitzoeken van een en ander. Daar ben ik hem best dankbaar voor omdat het nogal een klus was om al die research te doen.
Ik begrijp het idee achter de Japans in de intro niet zo goed. OK, het gaat om een wereldoorlog en ook in andere werelddelen is zwaar gevochten, maar is het dan niet een beetje vreemd om zo’n bijna atypisch element van die oorlog als intro te gebruiken? Op zich heeft de slag bij Tsingtao bitter weinig te maken met Passendale. Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt enigszins. Het ging me bij het intro meer om het artistieke aspect. Ik vond de spraak van een voor ons vreemdsoortige taal de juiste spanning opwekken in het intro. Dat was me met Engels of Nederlands niet gelukt. Dat Japan en Passendale niets met elkaar te maken hebben gehad gedurende die oorlog vond ik minder belangrijk.
Drummer Roel is terug van weggeweest en dat is te horen. Hoe kwam zijn terugkeer tot stand?
Ik ontmoette hem tijdens de Arnhem Metal Meeting van 2007. We kwamen aan de praat en ik vroeg hem of hij eventueel geïnteresseerd zou zijn om weer bij ons te gaan drummen. Arien was namelijk al bij Epica gaan spelen en daardoor konden wij niet veel meer doen wat betreft optredens. Arien vond het prima dat zijn plaats ingenomen zou worden door Roel en daarmee waren de problemen opgelost.
Ook gitarist Isaac vertrok richting Epica en maakte zo plaats voor nieuwkomer Susan. Wat is het verhaal daarachter?
Isaac zag het reizen naar ons niet meer zo zitten. Hij was elke keer zo’n zeven uur onderweg en dat hing hem behoorlijk de keel uit. Wij deden op dat moment niet zo veel en hij besloot daarop om te stoppen bij ons.
Is het de bedoeling dat Susan in de toekomst haar bijdrage zal leveren aan de muziek of blijft dat vanaf nu een eenmanszaak?
Nee, Susan kan wat mij betreft gewoon haar bijdrage gaan leveren aan nieuwe nummers.
Hoe wordt een God Dethroned songs geschreven? Wordt alles kant en klaar afgeleverd aan de drie anderen of gaat alles in het repetitiehok door de bandmangel?
Alles wordt in principe kant en klaar afgeleverd. Maar als tijdens het instuderen van de nummers blijkt dat iets niet lekker loopt dan passen we dat aan. Het is niet zo dat er niet kritisch naar nummers gekeken wordt, maar meestal komen de nummers vlekkeloos door de jury. No Survivors schreef ik in één dag in de studio en ook dat nummer is erg goed ontvangen door zowel de band als de pers.
Waar werd Passiondale opgenomen en wie stond in voor de productie?
Passiondale is opgenomen in de Soundlodge studio in Leer in Duitsland met Jörg Uken als co-producer samen met mij. We hadden Toxic Touch daar ook opgenomen en we waren erg tevreden over de productie van die cd, dus besloten we om daar weer heen te gaan. Dit keer is de productie echter nog weer een stuk heavier en smeriger geworden en dat is altijd goed natuurlijk.
God Dethroned heeft de afgelopen jaren een paar aparte frontcovers afgeleverd. Wie was er nu verantwoordelijk voor het artwork?
Een Duitser genaamd Karl-Heinz Schuster. Hij deed in het verleden al vaak de binnenkant van onze cd-hoesjes, maar dit keer vroeg ik hem of hij ook de front cover zou willen doen. Ik vertelde hem wat voor idee ik in m’n hoofd had en hij wist dat perfect te reproduceren.
God Dethroned zit inmiddels ruim twaalf jaar bij Metal Blade. Zitten jullie in een bevoorrechte positie of moet voor elke nieuwe plaat weer rond de onderhandelingstafel zitten?
Nee hoor. We tekenen voor een aantal cd’s en dan kunnen we gewoon doen wat we willen. Ik hoor wel eens dat bij andere labels de band elke keer op de proppen moet komen met een demo voordat ze weer de studio in mogen, maar bij ons is dat gelukkig niet het geval. We zijn inmiddels alweer aan het eind van ons tweede contract beland. In principe moeten we nu weer om de tafel om een vervolg af te spreken.
Hoe gaan jullie Passiondale live promoten? Wat kunnen we qua concerten verwachten de komende tijd?
We gaan veel spelen, dat is zeker. Naast wat nieuwe podiumattributen in de stijl van de nieuwe cd gaan we ook met samples werken. Dat wil zeggen, we gaan de keyboardpartijen live reproduceren met samples. We hebben te weinig keyboards in onze muziek om live een keyboardspeler mee te nemen, maar het live gebruiken van die keyboards zou wel een extra dimensie toevoegen en dat gaan we dus doen. Verder gaan we voor het eerst naar Zuid-Amerika om te touren. Gevolgd door een aantal shows in Mexico en een US tour. Als we terug komen willen we een uitgebreide Europese tour doen. Maar we beginnen eind juni op de Balkan. Op 28 juni 1914 werd Franz Ferdinand van Oostenrijk vermoord in Sarajevo, wat de directe aanleiding voor de eerste wereldoorlog was. Wij hebben de tour zo geregeld dat wij op 28 juni, exact 95 jaar later, in Sarajevo opgetreden hebben.
Wat meteen een hele coole move is naar mijn idee… Nog een boodschap voor onze lezers?
Proost !
Links: