Interview met Evergrey
Evergrey heeft net haar laatste studioalbum, Monday Morning Apocalypse, uitgebracht. Het is zoals we van de heren gewend zijn een dijk van een plaat geworden! Vreemd genoeg produceerden de heren van Evergrey het album niet zelf, in tegenstelling tot alle voorgaande albums. Daarom werd gitarist Hendrik aan een kruisverhoor onderworpen.
Na Recreation Day en een conceptalbum The Inner Circle is Monday Morning Apocalypse voor mijn gevoel minder zwaar om naar te luisteren, is dat een bewuste keuze geweest?
Ik zal het album niet gelijk minder zwaar om naar te luisteren noemen, we zijn gewoon ergens begonnen met riffjes schrijven en die riffjes werden nummers en die nummers werden albums. Wat wel heel typerend voor dit album was, is dat we de productie niet zelf deden maar het aan anderen over hebben gelaten, waardoor we ons tijdens het opnemen puur konden concentreren op waar we goed in zijn, muziek maken. Daardoor was er een grote last van onze schouders af. Toch vind ik het album zelf eigenlijk zwaarder. Maar goed, ieder zijn mening.
Er zitten veel rustige piano stukken op dit album, denk bijvoorbeeld aan het nummer Closure, zit daar een verhaal achter?
Ja, er zijn inderdaad een paar nummers waarin we piano gebruiken. Dat is gewoon natuurlijk geschreven. Toch kregen we op ons forum juist de kritiek dat er weinig keyboards inzaten. Er zijn veel minder toetsen te horen en vaak ook echte piano. Dat je een toetsenist hebt betekent niet dat hij de hele tijd te horen moet zijn. Tom is onze zanger, maar hij zingt ook niet door mijn solo’s heen.
Zit er eigenlijk nog een verhaal of een concept achter Monday Morning Apocalypse?
Het is geen conceptalbum, in tegenstelling tot The Inner Circle, er zijn eigenlijk maar 3 nummers met een verhaal die bij elkaar horen. De titelsong is er één van. Dat verhaal gaat over iemand die gepest wordt op school en daardoor doordraait en later de kinderen van zijn pesters gijzelt. Maar buiten dat is er geen tekstueel verband tussen nummers.
Om terug te komen op de productie, jullie hebben altijd jullie albums zelf geproduceerd, waarom nu toch hulp van buitenaf?
Nadat we de live dvd A Night to Remember hadden afgemixt was al duidelijk dat we met de volgende cd iets anders wilden proberen. Ik weet niet meer wie precies voorstelde om een producer van buitenaf te nemen maar dat vond de hele band uiteindelijk een goed idee. Tenslotte hebben we alles zelf gedaan op alle albums die we hiervoor opnamen. Dus het was goed om eens iets anders te doen.
Hoe zijn jullie dan uitgekomen bij de keuze van Sanken Sandquist en Stefan Flaumann (Rammstein, Def Leppard, Bon Jovi)?
Zij waren de eerste keus van ons allemaal. We zijn vooral onder de indruk van wat zij bij Rammstein voor elkaar hebben gekregen, het geluid is zwaar maar toch ook warm. Bovendien hebben zij als duo ook veel ervaring. We hadden het geluk dat het budget voor deze cd nogal ruim was en dat zij een gaatje in hun agenda hadden om het album op te nemen en te mixen. Uiteindelijk is het erg goed bevallen. Of we het de volgende keer weer zullen doen? Dat hangt van de situatie op dat moment af.
Voor The Inner Circle hebben jullie bijna een half jaar in de studio gezeten, hoe was dat dit keer?
We hebben het hele album in 4 weken geschreven. Daarna zaten we 3 weken in de studio en vervolgens werd M.M.A. binnen 20 dagen afgemixt. Eigenlijk was het belachelijk hoe lang we in de studio zaten voor The Inner Circle. Toch hadden we geen last van stress of tijdsdruk op dit album. Alles ging eigenlijk erg vloeiend en zo hebben we toch het beste album kunnen schrijven dat we op dit moment konden maken.
Het was voor ons erg belangrijk dat het album in het voorjaar uit zou kunnen komen, dan kunnen we van de zomer alle grote festivals meepakken en in de herfst nog een grote tournee door Europa doen. Wat dat betreft ben ik erg blij met hoe alles is gelopen.
De albumcover valt erg op omdat het in een soort “Prison” stijl is, vanwaar deze keuze?
We wilden persé artwork dat op zou vallen. Niet alleen tussen de andere cd’s die we hebben gemaakt, maar hij moest ook opvallen tussen cd’s van andere bands. Daar is dit idee uit voortgekomen. Het hielp ook mee dat we nog wat bier konden drinken bij de fotoshoot.
Jullie beschikken over een eigen studio, begint dat nu een beetje te lopen?
We hebben nu ruim 10 producties gehad met de studio, en we kunnen wel zeggen dat de zaken beter gaan lopen. Maar het is toch vooral fijn dat we zelf een vaste basis hebben waar we onze cd’s op kunnen nemen.
Jullie zitten nu al een aardige tijd bij Inside Out, bevalt de samenwerking zo goed of hebben jullie gewoon een lang contract?
We hebben hiervoor getekend voor 1 cd, dus we kunnen straks weer kijken wat we gaan doen. We zijn erg blij met onze positie bij Inside Out, maar misschien kan het straks wel tactisch zijn om een stapje verder te gaan. We zullen het zien.
Hebben jullie nog muzikale ambities buiten Evergrey of zelfs buiten metal om?
Ik wil zelf eigenlijk nog steeds een album maken met vooral gitaarmuziek. Die ambitie zit ergens diep in mijn hart, maar ik weet niet of het er ooit uit zal komen. Als ik zoiets doe wil ik het wel perfect doen, en niet half. Ik beschik over de studio, dus wie weet. Sowieso wil ik als ik ouder word nog steeds gitaar blijven spelen. Waarschijnlijk zal ik op mijn 70ste mijn kleinkinderen doodvervelen met muziek van vroeger. Tenminste, als ik dan fysiek in staat ben om gitaar te spelen.
Links: