Interview met Evenoire

Interview met Evenoire

Italië tovert de laatste tijd heel wat sterke bands uit de mouw. Ook deze nieuwkomer Evenoire doet het erg goed: luchtige gothic met aangename melodieën. Ik kreeg de gelegenheid om zangeres/fluitiste Lisy enkele vragen te stellen.

ec interview 1

Hey Lisy, bedankt voor je tijd. Laatste tijd heb ik het gevoel dat er heel wat gothic/melodische metalbands met vrouwen in de hoofdrol uit Italië komen. Hebben jullie dat gevoel ook? Ondanks alle aandacht uit het zuiden ken ik de scene ginds nog niet zo goed.

Dag Yves, het is echt met plezier dat ik Evenoire even voorstel aan Zware Metalen!

Ja, we hebben inderdaad een pak goede female fronted metalgroepen hier. Lacuna Coil was uiteraard in Italië de eerste binnen het genre, maar ik bedoel eveneens Theatres des Vampires, Cadaveria en ook een pak nieuwkomers waar wij tussen zitten. Het is niet makkelijk om dit soort muziek te brengen hier, dan zijn er in Duitsland of in de noordelijke landen meerdere mogelijkheden, maar toch zijn we best tevreden met ons metalwereldje hier.

In elk geval, ik voel aan dat jullie debuut Vitriol een goede introductie was voor jullie thuispubliek, en uiteraard ook buiten Italië. Als ik het zou moeten omschrijven in een paar woorden dan zou ik het erg harmonisch, rustgevend en atmosferisch noemen. Is dit jullie streefdoel ook met de band, of schuilt er nog ergens een hardere kant die we nog moeten ontdekken?

Daar geef ik je gelijk in: we houden er echt van om magische sferen te creëeren om zo onze luisteraars te laten dromen en naar afgelegen oorden te laten reizen. Onze muziek is een allegaartje van verschillende elementen: van gothic tot prog, van folk tot symphonische muziek en met oosterse melodieën en middeleeuwse gedeeltes op fluit. De teksten gaan over Italiaanse legendes, literatuur en geschiedenis, en we proberen ook om deze verhalen een eigen leven mee te geven. Het gaat dan niet om ‘happy endings’, de teksten dienen meer als spiegel om te leren uit die tragische legendes. Als ik onze muziek dan met enkele woorden zou beschrijven is het: evocatief, droomachtig en emotioneel.

Het is dus een reis doorheen waterlandschappen, feeënwerelden en vervlogen tijden, maar we bezitten ook een hardere kant binnen onze muziek hoor: je kan zo al een pak energie horen in nummers als Girl By The Lake, Forever Gone of Days of The Blackbird. In elk geval, als we muziek schrijven dan plakken we er niet van tevoren een stijl op. We geven gewoon vorm aan onze creativiteit, en het resultaat is dit ensemble van diverse invloeden en ideeën.

Wat ik me net afvroeg: jullie brengen dus een erg sprookjesachtige atmosfeer, maar waarom krijgt het album dan de naam Vitriol mee? (omdat ik dacht dat het naar ‘zuur’ verwees) Wat is de connectie met de boom en het gebergte op de cover?

ec interview 1

V.I.T.R.I.O.L. (Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem) is eigenlijk een acroniem voor alchemische literatuur die doelt op een diepgaande reis binnen onszelf, om op die manier een diepere dimensie te ontdekken en ons psyche op die manier te reinigen van al het negatieve. Een belangrijk element daarbij is water, het symbool van het onbewuste en het element van het leven. Water en alchemie vormen zelfs de hoofdthematiek binnen onze teksten. Het soort reis dat ik beschrijf was verplicht voor alchemisten: ze moesten zichzelf reinigen, net als metalen die gereinigd moesten worden. Daarnaast is Vitriol ook een zuur en stelt het ook een diepblauwe kleur voor: alchemisten gebruikten het binnen hun formules en magische praktijken en aanschouwden dit element als een onderdeel van bepaalde magische wezens.

De cover stelt de levensboom voor in een waterlandschap. Het is een beeld van de reis die ik je beschreven heb: een diepgaande tocht in het onbewuste waar water de sleutel is om herboren te worden tot een hogere levensstaat. Blauw is dan de kleur van de lucht, van meren en rivieren waar onze legendes zich afspelen en het is ook de kleur die refereert naar één van onze eerste songs Azzurrina (in het Nederlands ‘Blauw Meisje’), dat het verhaal vertelt over een geest in Montebello Castle, nabij Rimini.

Zo leer je nog een pak bij! Ik had nog niet de kans om te luisteren naar jullie vorige EP I Will Stay. Ligt die in de lijn van het nieuwe album, of op welke manier vinden jullie een evolutie terug?

Vitriol is volwassener. I Will Stay is een goede EP waar je al bepaalde elementen in kan horen die je ook terugvindt op het album, maar de harmonie zit nog niet goed. Elk lied op de EP is anders: Azzurrina is het meest symfonische nummer, Mirror Like is dan meer gothic, Aries is vervolgens iets zwaarder en meer prog, en I Will Stay tot slot iets meer middeleeuws/folky. Op Vitriol zijn die verschillende elementen verweven tot één coherent geheel en is alles beter georganiseerd.

Vitriol bezit ook hier en daar een folkerig aura, zoals op de track Minstrel of Dolomites, mijn persoonlijke favoriet. Ik hoop oprecht dat jullie zulke muziek blijven maken.

Ja, uiteraard, want we hebben een folkziel! We houden van folk en middeleeuwse muziek en het is echt een plezier voor ons om deze stijl te maken en ervoor te zorgen dat mensen dansen! Minstrel of Dolomites gaat over een legende die zich afspeelt in de gelijknamige bergketen en het vertelt het oorsprongsverhaal van het kleine ijsmeer van Antermoia en hoe Oswald von Wolkenstein de bekendste minstreel werd in dat gebied.

Italië zit echt vol met kunst en folklore en we herontdekken graag de vergeten legendes. Weetje: hier heeft alles een legende: meren, rivieren, valleien, kastelen, gebouwen, zelfs het eten, alles! Het is echt jammer dat er enkele dreigen te verdwijnen, daarom trachten we ze kost wat kost in leven te houden!

Jij bent daarnaast zelf ook iemand die deze groep wat apart maakt. Een goede zangeres en eveneens muzikante. Zijn die meisjes niet enorm moeilijk te vinden, of ligt dat in Italië anders?

Dank je wel, maar jullie hebben ook een pak goede zangeressen en vrouwelijke muzikanten in Nederland hoor! Italië is de thuishaven van opera en belcanto, dus het is makkelijk om goede zangers en zangeressen te vinden. Ik denk ook dat haast elke zangeres een instrument kan bespelen, vaak starten ze met piano of gitaar. Cremona, het dorpje waar ik woon, staat ook bekend door zijn Stradivari en vioolmakers. Alles is hier dus goed gevuld met muziek, zelfs voor mensen die niet binnen het klassieke genre zitten of pop brengen!

Ik begon fluit te spelen sinds mijn zesde. Mijn vader is ook muzikant en hij bracht deze passie over. Ik leerde daarnaast ook piano spelen en een klein beetje gitaar. Met moderne zang begon ik toen ik vijftien was en de laatste jaren legde ik me toe op opera en klassieke zang, en ontdekte ik ook folk en ethnische stijl. Maar het blijft uiteraard een eindeloze weg!

Ik ontdekte dat het volgende optreden er eentje zal zijn met jullie landgenoten van Cadaveria. Is dit de eerste keer dat jullie een ‘grotere’ band zullen supporten? Hoe bekend zijn jullie ginds al?

Ja, dat zal de eerste keer zijn! Meestal spelen we solo concerten of treden we samen met andere nieuwe bands op. De laatste keren speelden er al enkele bands in ons voorprogramma. Ons debuut is er net, dus zoveel volgelingen zijn er nog niet, maar in het Noorden van Italië zijn we toch al wel bekend. Vitriol werd verdeeld in Europa, de VS en Japan, dus we hopen dat we er wereldwijd nieuwe fans bij krijgen!

Het noorden van Italië, dat ligt dicht bij Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk en Slovenië. Dan zal er wellicht ook een optredentje in het buitenland bij zitten in de nabije toekomst?

We zijn volop bezig met het plannen van iets in de herfst/winter in Oostenrijk en Duitsland, maar momenteel hebben we nog niets concreet. We werken eraan!

ec interview 1

Misschien zien we jullie dan nog wel eens in Nederland of België binnenkort. Vertel alle organisatoren en bookingkantoren tot slot nog eens waarom ze Evenoire absoluut naar hier moeten laten komen.

Daar hopen we zo snel mogelijk werk van te maken! Beste organisatoren, contacteer ons, want we zijn niet je alledaagse gothic band! We kunnen je laten dansen op folk, headbangen op het zwaardere werk en laten wegdromen op onze betoverende atmosfeer en magische legendes! Ik nodig iedereen uit om op onderstaande Soundcloud-link onze single Days of The Blackbird te beluisteren.

Nogmaals bedankt, Yves, voor deze mogelijkheid. We wensen jou en alle metalheads in Nederland het allerbeste toe!

Links: