Het interview met Escarnium kwam niet echt soepeltjes tot stand. In eerste instantie zijn de antwoorden die de band geeft erg kort. Het label probeert hierbij te bemiddelen maar dan lijkt de band van de radar verdwenen. En dan, als bij toverslag, komt er een mailtje met uitgebreide antwoorden over het nieuwste wapenfeit, het tot stand komen daarvan en ene korte blik naar de toekomst. En zo komt het toch goed.
Wanneer en door wie werd Escarnium opgericht?
De band is in 2008 door mij opgericht in Salvador. Toen ik Impetuos in 2006 verliet, vroeg ik Felipe om de vocalen te doen voor een nieuwe band, waarin ik mijn eigen invloeden door wilde laten klinken. Na een tijdje stapte Felipe op en waren we met zijn vijven. De eerste line-up, waarmee we de demo Covered In Decadence opnamen, bestond uit Caio Rohr (vocalen), Victor Elian (gitaar), Eucini Santy (gitaar), Gabriel Dantas (basgitaar) en Nestor Carrera (drums). Daarna hadden we te maken met verschillende wisselingen. Caio zint nu bij een erg goede death-/gore-/grindband: R.C.E (Rotten Cadaveric Execration). Eucini zit tegenwoordig in een andere goede deathmetalband: Heretic Execution. Gabriel hielp ons met het vinden van de naam Escarnium. We zijn een erg grote dank verschuldigd aan al onze ex-bandleden, omdat iedereen zijn bijdrage heeft geleverd aan de positieve ontwikkeling van Escarnium. We maken live nog weleens gebruik van een andere line-up, omdat we een druk tourschema hebben en daarnaast allemaal een druk privéleven hebben. Soms zijn die dingen lastig te combineren. We krijgen dan hulp van bevriende bandleden van Insepsy, Decomposing, Heretic Execution, Hacavitz, Xiat en Terrible Force.
Interitus is jullie tweede volledige cd. Waar en onder welke omstandigheden is hij opgenomen?
We hebben in Salvador (Brazilië) opgenomen in de Revolusom Studio. Interitus is gemixt en gemasterd door John Bart (Aborted) in Nederland. We komen als band meerdere keren per week bij elkaar om alle aspecten van onze cd door te nemen. We steken er dus veel tijd in en dat is soms erg stressvol. Maar uiteindelijk komt het altijd weer goed. We hebben ook erg veel plezier gehad tijdens het maken van onze cd en het werken met dit team.
Nadat jullie debuut, Excruciating Existence, uitkwam, zijn jullie van platenmaatschappij veranderd. Waarom?
We hadden destijds een contract met Helltrasher Records uit Polen. Volgens het contract zouden we een demo voor hen opnemen en deze zou samen met de demo Rex Verminorum worden uitgebracht. Daarna gingen we op goede voet uit elkaar. Vervolgens gingen we in zee met het Braziliaanse Misanthropic Records. Voor Interitus hebben we gekozen voor Redefining Darkness in Amerika en Canada, Testimony Records in Europa, Cianeto Discos en Misanthropic Records in Brazilië en in Mexico voor Vomit Records. Ik kan zeggen dat we erg blij zijn met deze partners. Cheers to them!
En er vond in de line-up ook een wisseling plaats.
Weet je, het is eigenlijk altijd hetzelfde liedje: het is nu eenmaal moeilijk om een stabiele line-up te behouden als iedereen een andere persoonlijkheid en zijn eigen ambities heeft. Onze vriend Eucini en Escarnium waren op een punt gekomen waar onze neuzen niet meer dezelfde kant opstonden. We zijn, na zijn vertrek, een tijdje als driemansformatie verder gegaan, maar dat beviel live niet. Gabriel kwam ons even versterken, maar vertrok ook weer en sindsdien is Mauricio bij ons.
Escarnium is in 2008 opgericht en na het uitbrengen van slechts een volledige cd (Excruciating Existence) kwam er in 2015 een compilatie uit. Waarom?
Ik snap dat, als je het zo stelt, het wat vreemd overkomt. Feit is dat we twee volledige cd’s, een EP en een demo hebben opgenomen. We zijn onlangs een samenwerking met het Amerikaanse label Redefining Darkness Records aangegaan. Thomas, de eigenaar, kwam met het idee voor een compilatie en we waren het er al snel over eens dat dit een goede manier was om ons in de Noord-Amerikaanse scene op de kaart te zetten. Daarom hebben we de Godless Shrine Of Decay compilatie uitgebracht. Hierop staan de Escarnium releases uit de periode 2008 – 2015. Hij wordt vooral in Noord-Amerika en Canada gedistribueerd.
Wie schrijft de nummers voor Escarnium?
De meeste ideeën voor de nummers zijn van mijn hand. Maar ik vraag de rest van de bandleden natuurlijk wel om commentaar. Op het meest recente album hebben we allemaal ideeën aangedragen. In 2016 kwamen we drie keer per week bij elkaar om te oefenen en ideeën uit te wisselen met Interitus als resultaat. Het was een stressvolle gebeurtenis waarbij we veel te weinig slaap kregen. Maar de uitkomst is een album waar we als band blij mee zijn en onze fans ook.
Wat zijn op muzikaal en tekstueel gebied jullie invloeden?
Alle teksten hebben een nihilistische en misantropische invalshoek. Ze gaan over de genociden die overal ter wereld plaatsvinden in deze chaotische tijden. Verder zijn we antireligieus en alle teksten hebben een donkere ondertoon. We zijn beïnvloed door veel extreme metalbands. Het is lastig om er een paar uit te pikken, maar de death metal die in de jaren negentig uit Zweden en Finland kwam, vormt, samen met Amerikaanse detah metal een grote invloed. Grave , Morbid Angel, Hypocrisy en Unleashed waren van grote invloed. We zijn ook beïnvloed door enkele bands uit Brazilië: Sarcófago, Sepultura, Sexthrash en Ratos de Porão. Daarnaast pikken we hier en daar ook wat andere dingen mee. Ik luister zelf erg graag naar crust-, grind- en sludgebands en naar hedendaagse death- en blackmetalbands.
Lukt het om live te spelen?
Volgens mij spelen we, voor een underground band, bovengemiddeld vaak. We proberen zoveel mogelijk live te spelen en genieten vooral van het contact dat we na een optreden met ons publiek hebben. We hebben van september tot oktober vorig jaar met Venomous Breath uit Brazilië getourd tijdens de Funeral Rites European Tour. We hebben ook weer twintig optredens gepland staan in Brazilië en Mexico.
Wie heeft de hoes van Interitus gemaakt?
Hugo Silva, een erg goede kunstenaar uit Brazilië heeft samen met onze drummer het design gemaakt. Hij is verantwoordelijk voor het boekje, de achterkant van de cd en alle technische details. Behalve het feitelijke tekenwerk heeft hij dus alles gedaan. Het is een uitstekend grafisch ontwerper en hij werkt momenteel aan een video voor While the Furnace Burns.
Wat zijn jullie verwachtingen van Interitus?
We wilden vooral een beter album dan Excruciating Existence maken. Het moest een donker en sterk album worden, waarmee we in de eerste plaats onszelf en de fans tevreden zouden stellen. We zijn er trots op dat dit is gelukt, getuige de vele positieve recensies en meerdere nominaties voor beste deathmetalalbum van 2016 door mensen die verstand hebben van extreme muziek.
In mijn recensie gaf ik aan dat The Grey Kingdom er als positieve song uitspringt, vooral omdat er wat tempowisselingen inzitten en het wat meer groove bevat. Dit in tegenstelling tot de rest van de nummers, die vooral op blastbeats steunen. Kunnen we in de toekomst meer van dit soort nummers van Escarnium verwachten of blijven jullie die Krisiun-achtige blastbeats hanteren?
Wij zijn van mening dat we helemaal niet zoveel blastbeats als Krisiun gebruiken. We houden van die band en respecteren die gasten, maar wij zien zelf weinig vergelijkingen met Krisiun. We gaan door met het maken van onze eigen muziek en het bijbehorende, karakteristieke geluid, waarbij laaggestemde gitaren, agressie en een donkere atmosfeer voorop staan. Deze zaken vormen voor een groot deel de identiteit van Escarnium: obscure, duistere death metal uit Zuid-Amerika. We volgen altijd ons instinct en als daarbij eens een groove om de hoek komt kijken, dan is dat een natuurlijk proces. We hebben geen enkele intentie om te veranderen waar we nu mee bezig zijn. Escarnium staat voor death metal en dat zullen we blijven spelen zolang we leven.
Het geluid van Escarnium hangt wat mij betreft tussen death en thrash metal in. Ben je het daar mee eens?
Sorry, ik wil niet vervelend zijn, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Volgens mij is Interitus een deathmetalalbum, niets meer en niets minder. Natuurlijk kun je death metal als de overtreffende trap zien van thrash metal als het om brutaliteit gaat. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een band als Farscape of Violater uit Brazilië en je vergelijkt ze met Escarnium, dan die je dat zij veel meer aan de thrashkant zitten dan wij. Ik noem deze bands niet toevallig, ik houd van hun muziek en respecteer wat ze doen. Ik noem ze, omdat wij geen thrash maken. Hoe dan ook hoop ik dat je ons drumgeluid, dat we zo natuurlijk mogelijk willen laten klinken, zonder er iets aan toe te voegen, vooral waardeert. Als je denkt dat wij thrash zijn, dan respecteer ik dat ook.
Wat zijn jullie toekomstplannen?
We hopen de band in leven te houden! Er zijn nog veel plekken waar we ooit willen spelen: Rusland, Azië, Scandinavië, U.S.A., Canada en veel landen in Zuid-Amerika. In april zijn we op tour in Mexico. We hebben ook al veel ideeën voor nieuw materiaal en ik denk dat er in 2018 een nieuwe EP van ons gaat verschijnen.
Zoals altijd krijg je als band het laatste woord. Zet hem op:
We willen je bedanken voor het interview en hopen dat de lezers er van genieten. We hopen jullie op tour tegen te komen en dat jullie de underground blijven promoten. Check onze Facebook-pagina en laat een bericht achter. DEATH METAL TERROR!
Links: