Interview met Epica
Aansluitend aan de luistersessie van Epica’s Requiem
for the Indifferent sprak ik toetsenist Coen kort over het
nieuwe album.
Op Design your Universe werd jullie muziek
sneller en zwaarder, en dat is ook op dit album weer te
horen. Zijn jullie van plan deze lijn door te
zetten?
Ik had juist het idee dat de vorige iets harder was
dan deze, maar het is na één luisterbeurt natuurlijk wat
lastig om daar wat over te zeggen. Maar die wisselwerking
tussen Simone en de grunts, die blijft er in.
Op Requiem for the Indifferent is erg veel
variatie te horen qua stijl, is dat iets dat jullie bewust
als doel hadden bij het schrijven?
Dat groeit zo. Sinds de vorige plaat hebben we
natuurlijk die twee van God Dethroned in de band, en
zij zorgen voor wat hardere stukjes. Zelf ben ik meer van
de symfonische dingen.
Veel van jullie muziek gaat over tamelijk zware
onderwerpen zoals religie (The Divine Conspiracy),
filosofische topics (Design your Universe) en op
jullie nieuwe album de spanningen die momenteel over de
wereld heersen. Zijn dit dingen die jullie ook in het
dagelijks leven bezighouden?
Ik schrijf zelf geen teksten, maar ik kan me er altijd
wel in vinden wat Simone en Mark schrijven. En de dingen
die nu in het Midden-Oosten gebeuren, en de crisis, dat
raakt ons allemaal. Ik volg het nieuws.
Door de zware onderwerpen die jullie behandelen
zijn de teksten een erg belangrijk deel van jullie
muziek. Baseren jullie de muziek ook op de teksten, of
komt eerst de muziek en dan pas teksten die daarbij
passen?
De teksten komen meestal later. Soms heeft de muziek
bijvoorbeeld al een Arabisch tintje, en dat valt dan
toevallig samen met een onderwerp, maar over het algemeen
komt de muziek eerst bij ons.
Van wat ik net heb kunnen horen is Requiem for
the Indifferent een erg goed album geworden. Wat vind
je zelf het mooiste nummer erop?
Hij was gisteren pas echt af, dus dat kan ik nog niet
zeggen. Er blijft altijd een favoriet over om te
luisteren en een favoriet om te spelen. Ik denk wel dat
de kwaliteit over het algemeen wat hoger is dan de vorige
plaat, maar dat is natuurlijk stom om te zeggen over je
eigen cd. Ik kan nog geen favoriet aanwijzen, dat
komt nog wel.
Jullie zijn best een grote naam binnen jullie genre
geworden. Denk je dat jullie nog veel verder kunnen
groeien?
Dat vind ik een moeilijke vraag. We hebben sterke
concurrentie in de vorm van Nightwish en Within Temptation.
Wij zijn natuurlijk wat harder, maar we
doen geen commerciële concessies. Ik hoop wel dat meer
mensen onze muziek gaan respecteren om wat het is, en het
niet wegzetten omdat het hard is.
In 2004, alweer zeven jaar geleden, brachten jullie een
dvd uit met daarop een aantal akoestische versies (We
Will Take You With Us), waaronder een prachtige
versie van Memories. Gaan jullie dat soort dingen
vaker doen?
In 2006 hebben we ook een dvd opgenomen, maar die is
er nooit gekomen omdat onze platenmaatschappij failliet
ging. Die cover van Memories hebben we toen gedaan
omdat Simone het een heel mooi nummer vond, maar nu
hebben we genoeg eigen materiaal. En als je kunt kiezen
is het natuurlijk altijd leuker om je eigen materiaal te
spelen.
Jullie uitstapje naar klassieke muziek, The
Classical Conspiracy, werd over het algemeen erg goed
ontvangen. Denk je dat hier een vervolg op gaat komen?
Als het even kan, zou ik het graag nog een keer doen. Dat
was echt een hoogtepunt voor ons, maar we zijn
daarvoor gevraagd. We hebben onze favorieten op een hoop
gegooid en dat heeft goed uitgepakt. Maar zoiets kost
veel tijd en geld, en er is geen tijd en geld, je kent
het wel.
Is er nog iets dat je onze lezers wilt vertellen?
Bedankt voor het lezen, en hopelijk vinden de lezers
het een goede plaat. Maar ook als je hem niet goed vindt,
schrijf het op, want dat vinden we belangrijk om te horen.
Voor de fans hebben we altijd een boodschap: bedankt voor
het steunen. Want zonder steun red je het tegenwoordig
als band niet meer.
Links: