Entrapment leverde onlangs met Through Realms Unseen een sterke cd af. Michel Jonker, die in zijn eentje verantwoordelijk is voor de muziek en teksten op deze cd, werd door Zware Metalen ondervraagd.
Gefeliciteerd met jullie derde volledige cd. Ik neem aan dat je er blij mee bent. Is alles goed gegaan met betrekking tot het schrijven en opnemen?
Ik had de nummers in 2014 al geschreven, dus ze lagen al even op de plank. Maar nadat we de studio in zijn gedoken ging het aardig snel allemaal. Ik ben er tot nu toe nog steeds erg content mee.
Jullie hebben in de zes jaar dat Entrapment bestaat bijna jaarlijks meerdere keren iets uitgebracht. Is dat bewust om te laten zien dat de band nog bestaat? Alleen in 2015 was het stil. Een sabbatical?
Een band kan snel werken als het een solo-project is. Ik kan snel knopen doorhakken en ben het nogal snel met mezelf eens, haha. In een zogenaamde banddemocratie heeft vaak iedereen een mening en wordt er over de kleinste details heen en weer gemaild. Vorig jaar was een lastig jaar, er speelde iets in de privésfeer en dat had uiteraard meer prioriteit dan Entrapment.
Entrapment is begonnen als solo-project. En nog steeds speel je alle instrumenten op de cd in. Ben je al je hele leven zo muzikaal?
Laat ik eerst zeggen dat ik alles speel binnen m’n eigen kunnen. Een Atheist– of Cynic-achtig project zal het nooit worden ben ik bang, haha. Ik ben net als veel muzikanten rond m’n vijftiende met een basgitaar in de oefenruimte beland met wat vrienden, met het idee een bandje te beginnen. Als de drummer weer eens niet kon, dan ging je zelf zitten en probeerde je er wat van te maken. En zo door de jaren heen leer je al die instrumenten een beetje te bespelen.
Je hebt wel een line-up waarmee je optreedt. Hoe heb je de live-leden gevonden?
Ik speelde met Henk en Jeroen eerder in Massive Assault en Martin ken ik van shows hier in Groningen.
In hoeverre is Entrapment nog een solo-project?
Tot nu toe schrijf ik nog steeds alle nummers en neem ik ze ook zelf op in de studio. Of dat in de toekomst gaat veranderen, weet ik nog niet. Zoals ik eerder zei, het werkt lekker snel zo en de jongens hebben er óf nog andere actieve bands naast óf een drukke baan.
Jullie komen uit Groningen. Die stad en regio staan vooral bekend om de blackmetalbands die er vandaan komen. Gebeurt er op deathmetalgebied ook nog wat? Is er een scene?
Ik heb eigenlijk geen idee. Er is ook altijd een flinke kruisbestuiving gaande wat bands betreft. Dan heb je leden die deels uit Groningen komen en deels uit Kampen, Leeuwarden etc. Ik weet niet of ik die bands dan als Groningse bands moet bestempelen.
Er staan geen intro’s (bijvoorbeeld uit een horrorfilm) of akoestische stukken op Through Realms Unseen. Is dat een bewuste keus?
Ja inderdaad, ik heb de laatste jaren al aardig wat samples gebruikt en heb er bewust voor gekozen om op deze plaat geen samples te gebruiken. Ik had nog een akoestisch stuk, maar dat heb ik weggelaten en daar heb ik achteraf geen spijt van gehad.
Het artwork van Through Realms Unseen vind ik persoonlijk erg gaaf. Wie heeft de hoes gemaakt?
Marald van Haasteren, een goede vriend van me. Ik ken hem van mijn oude bands, waar hij ook al aardig wat artwork voor gemaakt heeft. Bands als Bolt Thrower, High on Fire, Baroness en Wolfbrigade hebben ook werk van hem gebruikt.
Through Realms Unseen is opgenomen met JB van der Wal. Hoe was het om met hem samen te werken?
JB woont ook in Groningen, ik ken hem al jaren. Hij kent mijn muzieksmaak en hij is zelf ook heel breed georiënteerd. Dat werkt erg makkelijk. Hij houdt zich niet aan de conventionele methodes en richtlijnen, soms moet het in het extreme en moet er flink geëxperimenteerd worden. Dat is hier en daar ook gebeurd.
De teksten lijken kleine horrorverhaaltjes op zichzelf te zijn. Ik kan geen samenhangend thema ontdekken. Waar haal je inspiratie vandaan?
Toch gaan het artwork en de teksten goed samen. Bij de vinyl versie komt een twaalf bladzijden tellend boekwerk met zes extra illustraties van Marald. De teksten gaan over verschillende levensvisies en de nietigheid van het bestaan. Ook over religie als machtsmiddel om die nietigheid en onzekerheid een houvast te geven.
Dat was mijn laatste vraag. Het laatste woord is aan jou.
Bedankt voor het interview. De vinyl versie komt in de eerste helft van 2017 uit via Doomentia Records. Dat betekent een dikke plak zwart goud in een flinke hoes!
Links: