Interview met Dråp

Interview met Dråp

Eén van mijn eerste reviews voor Zware Metalen was En Naturlig Död en ik was meteen verkocht. De mix van blackmetal en D-beat zorgde ervoor dat Dråp erg vuig klonk. Zanger Joachim Lyngfelt runt naast het spelen in de band nog het label Bloodsoaked records en een hardcore-venue, Spela Snabbare. Hij vertelt via de mail het een en ander over Dråp.

logo Dråp


Ik las dat Dråp is ontstaan als een soort tribute voor je moeder die is overleden. Was het je intentie om muziek zoals En Naturlig Död te spelen?

Het is een lang verhaal, maar uiteindelijk verliep alles natuurlijk. Net als bij veel andere artiesten, is een verschrikkelijke ervaring vaak een trigger om werk te maken. Ikzelf wilde eigenlijk alleen maar donkere, eerlijke en agressieve muziek spelen. De naam Dråp is Zweeds voor doodslag, maar staat voor emoties die je laten handelen uit puur instinct.

Gezien de meeste mensen hier geen Zweeds spreken, kun je iets vertellen over de teksten?

Alle nummers zijn geschreven vanuit mijn perspectief en hebben relevantie voor het hier en nu. We hebben bijvoorbeeld flinke kritiek op het Zweedse rechtssysteem. Ons eerste nummer Preparat gaat over een date-rape-drug waarvan een vriend van mij slachtoffer is geworden. En Naturlig Död (vertaling: een natuurlijke dood) is een ironische titel wanneer je nadenkt over hoe ‘gewoon’ dodelijke ziektes en moord worden gezien.

Welke bands zijn van grote invloed op Dråp?

We zijn allemaal grote fans van Deathspell Omega en Skitsystem. Deze twee bands hoor je ook wel terug als invloeden op En Naturlig Död.

Dråp Live

En Naturlig Död is zowel op je eigen label als op het Spaanse Xtreem music uitgebracht. Hoe is Dråp hiermee in aanraking gekomen?

Ik moet je zeggen dat geduld niet een van mijn sterkste punten is. Na twee maanden intensief zoeken dacht ik bij mezelf: ik breng de plaat zelf maar uit. Er waren uiteindelijk vijfhonderd exemplaren geperst, maar ik wist van toeten noch blazen. Het was noeste arbeid en ik heb gaandeweg geleerd. Na veel nieuwe contacten en trades werd mijn distro groter. Op een gegeven moment kwam hieruit het idee om mijn eigen label op te zetten. Later dat jaar had Xtreem music ons gevonden en begon het de muziek op cd te persen en te distribueren. Dat was een fantastisch gebaar, waar de band erg blij mee was.

Welke bands op je label moeten we in de gaten houden?

De eerste release van Bloodsoaked Records was de Welcome To The Graveyard-demo van Feral. Dit is erg goede deathmetal. Binnenkort gaat deze band een tweede release uitbrengen, en hetgeen ik gehoord heb klonk echt fenomenaal. Een andere band die ik vaak noem en adviseer om te checken is Infraction. Deze komt uit Gävle, een stad in Zweden. Muzikaal lijkt de sound erg op bands als Nails, maar de teksten zijn in het Zweeds.

Zit er al een vervolg voor En Naturlig Död in de pijpleiding?

Ja, we hebben net besloten om een tweede plaat te maken, die Roten Till Allt Ont (de wortels van al het kwaad) gaat heten. De titel refereert onder meer naar geld. Dit is een van de vele redenen waarom mensen hun meest lage en onmenselijke kanten laten zien. In oktober komt er een nieuw nummer van ons op een compilatiealbum genaamd Turist i Tillvaron Vol. 8.



Dråp wordt veelal gezien als een anarchistische band. In hoeverre speelt deze ideologie een rol in je leven?

Politiek is overduidelijk van invloed op alles op de een of andere manier. Anarchisme is een populair onderwerp voor veel grindcore- en crustbands, maar ik heb echt geen idee waarom Dråp als anarchistisch gezien wordt. Niet dat er iets mis mee is, maar politiek is niet een heel groot onderwerp in onze teksten. Veel van onze inspiratie gaat vaak over misdaad en ellende. Dat is het nadeel van dat de meeste teksten van ons in het Zweeds zijn haha. Uiteindelijk bestaat Dråp gewoon uit vier gasten die donkere en agressieve muziek willen spelen. Persoonlijk vertrouw ik niemand die een politieke functie heeft. Politici zeggen alleen maar wat mensen willen horen en ze geven geen ene fuck om de waarde van een menselijk leven. Ik heb meer respect voor mensen die vrijwilligerswerk doen of proberen vanuit hun eigen positie de wereld een betere plek te maken.

Je beschrijft de stijl van Dråp als ‘Rotten D-Beat’. Wat vind je van die “blackened crust”-bands als Iskra, Ahna, Fukpig en dergelijke? Denk je dat dit een nieuwe stijl is of betreft het oude wijn in nieuwe zakken?

Mensen voeren altijd veel discussies over wat voor soort muziek wij spelen. Zelf ben ik nooit zo’n fan van subgenres. Vaak heb ik het idee dat muziek op de een of andere manier goedkoper klinkt wanneer je het onder een subgenre classificeert.

Drap 1

Je komt uit een klein stadje uit Noord-Zweden. Kun je wat vertellen over de scene daar?

Ja ik kom uit Sundsvall en heb daar mijn hele leven gewoond; ik heb ook geen plannen om te verhuizen. Op dit moment is Dråp er de enige band die D-beat in zijn muziek verweeft. Er lopen wel goede metalbands rond, zoals Gluttony, Decomposed, Legium, Setherial, Deathbreed, Syn:Drom, Sorghegard, Soreption, et cetera, waar we goed contact mee hebben. Ik ben verder zaaleigenaar van Spela Snabbare dat veel hardcore-/crustbands laat optreden. Ook heb je hier nog Club Deströyer, maar die laat grotere bands optreden zoals W.A.S.P. en Satyricon.

En Naturlig Död is ook uitgebracht in een Japanse versie. Dråp werd in dat land ook op een radiostation gedraaid. Hoe is deze Japanse connectie ontstaan?

We vinden Japan als land sowieso cool, daarom heeft Dråp driehonderd promo-cd’s uitgebracht als Japanse versie. Hierop hadden we de teksten laten vertalen in het Japans en gestuurd naar websites en fans. Uiteindelijk willen we een keer toeren door Japan, maar dat is nog toekomstmuziek. Niemand van ons spreekt de taal, dus we hebben geen idee wat ze over ons zeiden op die radioshow toen deze een nummer van En Naturlig Död draaide.

Heeft Dråp al in het buitenland gespeeld?

Tot nu toe hebben we alleen in Denemarken en Zweden gespeeld. We zouden afgelopen November in Duitsland drie optredens doen, maar die moesten we afzeggen. Ook al is dat het laatste wat we willen doen, toch moesten we de optredens in Duitsland skippen. We hadden gezeik omdat Duitsland strikte regels heeft tegen spijkerbanden. Dit terwijl deze in Zweden juist verplicht zijn.


En naturlich tot


Zal Dråp zich eerst op Zweden focussen of zijn er plannen voor het buitenland?

We zijn een nieuwe, onervaren band. Na het tweede album willen we gaan toeren. Het lijkt er op dat we meer fans in Frankrijk en Spanje hebben dan in Zweden. Tot nu toe hebben we alles zelf geboekt en hadden we geen extra chauffeur of iets dergelijks. Hopelijk zullen mensen zich realiseren dat wij een goede live-band zijn en niet een de zoveelste Skitsystem-kopie.


Stel, Dråp zou een band mogen uitkiezen met wie het kan toeren. Welke band zou dat zijn?

Dat is een lastige. Uiteindelijk zou ik zeggen dat Dråp wel met Phil Anselmo & The Illegals op pad zou willen gaan. De muziek is te gek, live spreekt het aan en de band is leuk om mee te hangen. Ik kan mij voorstellen dat zo’n tour erg inspirerend zal zijn.


Met welke muzikant zou Dråp het liefste samenwerken?

Met Barney van Napalm Death natuurlijk! Hij is de meest extreme zanger die op aarde rondloopt en tevens ook een van aardigste.


Het is een beetje de traditie op Zware Metalen om de band de laatste woorden te geven. Dus brand los.

Ga meer naar concerten. Steun de bands die je goed vindt. Hou je scene levend; of je nu van metal, hardcore, punk of wat dan ook houdt. We naderen een tijd waarin de waarde van muziek verdwijnt en het is aan ons om dit levend te houden. Verder, steun Xtreem Music Records. Dave Rotten is een echte enthousiasteling en het label brengt goede muziek uit.

Links: