Interview met Demon Eye
Erik Sugg, zanger en en gitarist van het Amerikaanse Demon Eye, wordt onderworpen aan een interview. Aan bod komen, uiteraard, de tweede cd Tempora Infernalia en het Soulseller label.
Introduceer Demon Eye eerst eens aan onze lezers die jullie nog niet kennen.
Demon Eye komt uit Raleigh (North Carolina) in het zuidoosten van de VS. We zijn een heavy band, vooral beïnvloed door Black Sabbath , Pentagram en Deep Purple. Het liefst maken we stevige rock, catchy en evil.
Binnen een periode van twee jaar na de oprichting van Demon Eye verscheen jullie debuut Leave The Light. Een korte periode om een debuut te schrijven en op te nemen.
We begonnen samen te spelen in 2010 als jaren-zeventig-rock-coverband. Dat gaf ons de kans elkaar muzikaal te leren kennen en naar elkaar toe te groeien. Ik begon zo eind 2011 met het schrijven van de eerste Demon Eye-nummers. In de lente van 2012 begonnen we op te nemen en tegen de zomer kregen we een deal aangeboden door Jorn van Soulseller. Alles gebeurde snel omdat we het ijzer smeedden toen het heet was. We waren allemaal geïnspireerd en speelden steeds beter. Daarom ging er geen tijd verloren tijdens het opnameproces en met het online promoten van onze muziek.
Zou je, terugkijkend, iets veranderen aan Leave The Light?
Absolut niet! Ik ben erg tevreden met de cd.
Hoe verliep het opnameproces van Tempora Infernalia?
Voor het overgrote gedeelte ging het hetzelfde als bij het debuut. Voor het engineeringproces tekende Alex Maiolo bij de Seriously Adequate Studio en Tempora Infernalia werd gemasterd in de Verdant Studio door Pete Weiss. Deze keer probeerde Alex echter wat andere dingen, vooral door wat psychedelische effecten toe te voegen. We hebben ook wat meer feedback, galm en gitaareffecten gebruikt. We hebben in ieder geval veel plezier gehad tijdens het opnemen.
Niet iedereen spreekt Latijn. Wat betekent de titel van jullie nieuwe cd?
Vrij vertaald betekent Tempora Infernalia: helse tijden. We kozen voor deze titel om een statement te maken naar de staat van de wereld op dit moment. Ik vind mezelf geen doemdenker en wil niet prediken over het einde der tijden maar ik vind wel dat we in een vrij donkere tijd leven tegenwoordig. (Uiteraard zal iedereen die de Tweede Wereldoorlog mee heeft gemaakt het niet met me eens zijn) Ik vond veel inspiratie in een gedicht van William Butler Yeats getiteld “The Second Coming” waarin een vrij donkere periode wordt voorspeld die de wereld tegemoet kan zien.
Wanneer ben je begonnen met gitaarspelen?
Toen ik negen jaar was kreeg ik van mijn vader een gitaar maar ik had er toen geen geduld voor om het ding te leren bespelen. Toen ik vijftien was pakte ik hem weer eens op en vanaf dat moment ben ik serieus gaan spelen. In mijn tienerjaren luisterde ik veel naar punk en probeerde dezelfde energie in mijn spel te leggen. Toen ik de gitaar wat beter leerde bespelen en wist wat ik deed, probeerde ik de rockmuziek te spelen waarmee ik op ben gegroeid.
Is het eigenlijk niet moeilijk om melodieuze riffs te spelen en tegelijkertijd te zingen?
Het korte antwoord is: ja. Haha… Maar als je de nummers schrijft heb je een voordeel: je traint je hersenen als het ware om de zang en het gitaarspel los van elkaar te zien, bijna op een mechanische manier. Het is niet half zo moeilijk als het om je eigen muziek gaat. Toen ik wat jonger was, was ik altijd onder de indruk van James Hetfield en Tom Araya. Zij zingen en spelen tegelijkertijd. Maar ik heb geleerd dat als je je brein ertoe zet, je lichaam dit als het ware overneemt en je dan tot zingen en gitaarspelen in staat bent.
Hoe schrijven jullie eigenlijk de nummers? Ze lijken allemaal gecentreerd te zijn rond een of meerdere riffs?
Dat klopt, het begint altijd met een riff. De vocalen, melodie en teksten komen daarna. Larry en ik zijn in onze vrije tijd altijd aan het jammen en bewaren de ideeën die dan ontstaan voor een oefensessie met de band. Als het ritmisch gezien klopt, kijk ik wat voor soort gevoel het materiaal bij me oproept. Vervolgens krijgt het nummer een titel en de teksten komen er daarna bij. Meestal ga ik voor het eerste gevoel dat een nummer bij me oproept.
De meeste bands, misschien wel alle bands die in jullie stijl opereren zijn afgeleid van de grondleggers (Black Sabbath). Op welke manier verschilt jullie geluid van genregenoten?
Naar mijn mening, maar daar kunnen sommige mensen anders over denken, vind ik dat we ons niet beperken tot een muzikale stroming. Alle bandleden houden van verschillende stromingen muziek en proberen die samen te smelten in onze muziek. Ik ben zelf een groot fan van Black Sabbath maar wil niet dat onze muziek klinkt als een gerecyclede versie van Electric Funeral of Into The Void. Wij proberen elk nummer een bepaalde dynamiek en karakteristiek element mee te geven welke niet is beperkt door een bepaalde stijl.
De meeste bands gebruiken Facebook om hun eigen muziek te promoten. Ik zag op jullie pagina een link naar labelgenoten Mist. Hebben jullie contact met hen en andere bands op het Soulseller of heeft Jorn jullie hiertoe gedwongen?
Haha, nee. Jorn heeft er niets mee te maken. Wij vinden Mist een erg toffe band, net als de meeste bands op Soulseller. We zijn dan ook blij als we hun muziek kunnen promoten.
Zoals altijd is het laatste woord aan jullie.
Bedankt voor het supporten van Demon Eye en alle heavy bands die op een onafhankelijk label zitten. We hopen jullie snel in ons land te zien.
Links: