Interview met Dark Fortress

Interview Dark Fortress

Eén van de sterkste black metal releases van het jaar komt toch wel van het Duitse Dark Fortress. Eidolon is een enorm veelzijdige plaat geworden die in het verlengde ligt van voorganger Séance, maar die voor de band toch weer een stap voorwaarts betekent.
Ook tekstueel gezien is het een interessant werkstuk geworden. Tijd om de band weer eens om nadere uitleg te vragen. Gitarist/bandbrein V. Santura spreekt…

Dark Fortress

Ten eerste, hoe gaat het en hoe was de tour met Helheim en Vulture Industries?

Ja, het gaat goed met ons. De tour met Helheim en Vulture Industries was zwaar, maar we zijn blij dat we het gedaan hebben. De onderlinge verstandhouding was
fantastisch en daarbij hou ik persoonlijk erg van de muziek van beide bands. Daarnaast kunnen we ook erg tevreden zijn over de respons van het publiek en het gemiddeld aantal
bezoekers. Natuurlijk is het altijd moeilijk om op een doordeweekse dag de tent vol te krijgen, maar over het algemeen was de tour een groot succes.
De omstandigheden daarentegen waren niet bepaald geweldig. De tour was oorspronkelijk georganiseerd door Black Earth Promotion, maar twee weken voor de start
van de tour waren ze door financiële redenen plotseling genoodzaakt de tour af te gelasten. Maar alle drie de bands wilden per se dat de tour alsnog doorging, dus met een
soort collectieve demonstratieve actie tegen de “fucked up business” hebben we de organisatie zelf op ons genomen, iets wat behoorlijk stressvol was, maar gelukkig is
alles uiteindelijk goedgekomen.

Dus de publieke respons was goed zoals je zei. Ik kan me anders ook voorstellen dat jullie vrij complexe, sfeervolle black metal live niet dezelfde impact zal hebben als op cd.

Ligt aan het nummer. Een nummer als While They Sleep van Séance live neerzetten zou erg moeilijk zijn, dat klopt. Maar op elk album hebben we wel een aantal
nummers die het live minstens zo goed doen als op cd. We hebben geen enkel probleem om een goede, diverse setlist samen te stellen. Daarnaast ben ik van overtuigd dat
wij op het podium één van de meest energieke black metal bands zijn op dit moment, vooral omdat we een behoorlijk visuele band zijn en een erg actieve en agressieve performance
neerzetten.

Op jullie nieuwe album Eidolon hebben jullie een stukje sfeer verruild voor een meer agressieve en muzikale aanpak. Hebben jullie hier ook bewust voor gekozen?

Het was inderdaad absoluut onze bedoeling om een directer, agressiever geluid na te streven. Maar aan de andere kant denk ik dat er nog vele atmosferische stukken op het nieuwe
album te vinden zijn, vooral in tracks als The Silver Gate, No Longer Human en Antiversum. En op Séance stonden wel degelijk vrij directe, harde nummers,
ik noem een To Harvest the Artefacts of Mockery en Poltergeist. Maar je hebt op zich gelijk, onze focus is iets verschoven naar een sound die wat meer straightforward
en agressiever is.

De melodieuze hoofdriff in het nummer The Silver Gate doet me erg aan Naglfar denken. Is dit puur toeval of zijn jullie fans?

Nou ik ben zeker fan van Naglfar, maar een invloed zijn ze niet echt. We houden het dus maar op toeval.

Ook erg opvallend uiteraard is dat niemand minder dan Tom Gabriel Fischer een vocale bijdrage doet in het nummer Baphomet, een nummer dat ook gedeeltelijk
in Celtic Frost stijl geschreven is. Hoe zijn jullie zo close met deze Zwitsers geworden en was Tom’s medewerking op Eidolon vantevoren gepland?

Celtic Frost was erg te spreken over ons Séance album destijds, dus hebben ze ons gevraagd om als support mee te gaan tijdens hun comeback-shows in
Nederland en Belgie in 2006. Het idee om een stuk in te zingen op onze volgende plaat was toen al geboren. De relatie met Celtic Frost werd natuurlijk nog closer toen ik
ze een jaar terug heb bijgestaan als live-gitarist.

Mijn complimenten voor de geweldige sound trouwens! Is het precies zo geworden als je had gewenst?

Bedankt! Dat is altijd goed om te horen, omdat ikzelf degene ben die verantwoordelijk is voor het gehele productieproces. Ik heb dus geen objectieve kijk op alles, maar ik ben altijd
op zoek naar de perfecte gitaarsound en ik ben benieuwd of ik het ooit ga vinden, haha! Maar eigenlijk zijn we erg tevreden, aangezien de productie lekker massief en tegelijk
transparant en smerig is uitgevallen.

Kun je iets meer vertellen over dit productieproces? Nog op grote problemen gestuit? Of andere factoren die het proces vertraagd hebben?

Dark Fortress - Eidolon
Voor mij persoonlijk waren de opnames een hel. We hebben de drums al vorig jaar februari opgenomen en het was erg moeilijk voor me om me er volledig op te focussen,
aangezien ik een paar dagen later op tour moest met Celtic Frost. Daarnaast waren zowel Seraph (drummer, red.) als ik niet helemaal fit tijdens de opnames.
Ik ben dan ook nog steeds verbaasd dat de drums klinken zoals ze uiteindelijk klinken. Terugkijkend ben ik best tevreden dus.
Toen ik uiteindelijk op tour was, besloot zanger Azathoth de band te verlaten, dus rond de voorjaar-/ zomerperiode was het hele voortbestaan van Dark Fortress eigenlijk behoorlijk
onzeker geworden. Toch besloten we de gitaren alsnog op te nemen, ondanks dat het moeilijk was om onszelf daarvoor te motiveren, aangezien we niet zeker waren dat we de opnames
ooit zouden afronden. De algehele situatie werd zo enorm veel beter toen we uiteindelijk Morean als nieuwe zanger vonden, die een geweldige
prestatie heeft neergezet op het nieuwe album! Uiteindelijk waren de opnames zo rond september afgerond en de mix en de mastering werden gedaan in oktober. Dus het komt erop
neer dat het algehele productieproces verspreid was over negen maanden, verdeeld in allemaal kleine periodetjes. Ik hoop dat alles de volgende keer in één vlotlopend tijdsbestek
gedaan kan worden, dat scheelt een hoop gestress en onzekerheid.

Ik hoop dan voor jullie dat de muzikale basis al vastligt voordat jullie de studio induiken.

Als we aan nieuw materiaal werken, neem ik alle ideeën en arrangementen direct op op mijn pc, dus hebben we meestal al vrij uitgebreide pre-producties van erg hoge
kwaliteit. Dus ja, de compositie staat vantevoren al volledig vast wanneer we met de opnames beginnen. Sommige effecten en keyboards, als in Cohorror, werden pas
gecreëerd aan het eind de opnames, of eigenlijk zelfs tijdens de eindmix. Omdat we volledig onafhankelijk van externe personen of studio’s kunnen werken, hebben we alle tijd
om te experimenteren, zonder enige extra opnamekosten. Dat is dus de perfecte situatie voor ons.

Het tekstuele concept op Eidolon spreekt me ook erg aan, welke de transportatie van een ziel naar een andere dimensie beschrijft, door één of andere magische
spiegel. Zou je wat meer kunnen vertellen over deze teksten? Hebben ze een soort van symbolische betekenis of is het puur een duister, op fantasie gebaseerd verhaal?

Er zitten vele symbolische betekenissen verwerkt in de teksten, maar ik laat het aan de geïnteresseerde luisteraar over om ze te ontdekken. Op onze website kun je een link vinden
waar Morean nog wat extra uitleg geeft. Het verhaal achter Eidolon is natuurlijk nooit zo gebeurd, maar ik zou het ook geen fantasieverhaal noemen. Het verhaal is
hoofdzakelijk gebaseerd op de occulte ervaringen en visies van Morean. En de inspiratie kent een werkelijke achtergrond.

Wat is het verschil tussen jullie vorige zanger Azathoth en jullie nieuwe zanger Morean? Dat ze verschillend klinken is duidelijk, maar in hoeverre verschillen ze wat betreft
samenwerking en onderlinge verhoudingen?

Ik vind niet dat ze wat hun vocale stijl betreft veel van elkaar verschillen. Tenminste, hun “normale” black metal screams hebben ietwat detzelfde stijl en ik denk niet dat Morean
hiermee onze algehele sound erg veranderd heeft. Als personen zijn ze wél totaal verschillend om mee samen te werken, maar dat is alles wat ik erover wil zeggen.

Okee. Hoe belangrijk is Century Media eigenlijk voor jullie geweest sinds jullie daar getekend hebben?

Century Media heeft ons de kans verschaft ons aan een breder publiek te laten horen. Daarbij verzekeren ze ons dat we op een hoog, professioneel niveau kunnen werken.
Ook ben ik erg te spreken over onze relatie met deze platenmaatschappij.

Dark Fortress

De laatste keer dat Zware Metalen met jou sprak, na de release van Séance, nam je tijdelijk afstand van het schrijven van nieuwe muziek, omdat de promotie van het
album je een hele hoop tijd en moeite kostte. Ik neem aan dat je nu weer in diezelfde situatie zit met Eidolon? Of zijn jullie alweer onderling ideeën aan het uitwisselen?

Ja, de situatie is vrijwel gelijk aan de situatie na Séance. Ik zal blij zijn als het promotionele werk er weer op zit en dat we ons weer kunnen concentreren op de muziek,
iets wat niet haalbaar is op dit moment. Misschien ben ik niet zo’n multitask-talent, maar als ik nieuwe muziek wil maken, dan wil ik niet de hele tijd afgeleid worden door al dat
zakengedoe.

Zijn jullie ook van plan een aantal zomerfestivals mee te pikken? Of is het nu even gedaan en gaan jullie genieten van een welverdiende vakantie?

We doen wel een paar festivals, waaronder Summer Breeze in Duitsland en Metalcamp in Slovenië. Sommigen van ons zitten er aan te denken om aan dit laatste nog een paar
dagen vakantie aan vast te plakken en het land te gaan bekijken. En misschien nog een stuk Kroatië mee te pikken. Eind dit jaar zullen we waarschijnlijk drie weken lang touren
door de Verenigde Staten. Als dat gebeurt, dan wordt voor mij een droom werkelijkheid, ook al weet ik dat dit land erg moeilijk te veroveren is.

Nog wat laatste woorden voor de fans?

Ik hoop dat jullie ons hebben kunnen zien tijdens onze laatste tour. Zo niet, dan blazen we je in de toekomst nog wel eens omver!

Links