Cultus nam onlangs het album A Seat In Valhalla op onder de naam Gezeteld in Zegeruïnen. Reden om A. eens nader aan de tand te voelen hierover. Een spraakwaterval is hij bepaald niet. Eerder beantwoord hij de vragen zoals hij zijn nummers schrijft: kort, bondig en dus nergens een woord teveel.
Cultus hult zich in nevelen. Je opereert onder een initiaal: A. wat wil je kwijt over je persoon?
Ik ben Cultus en Cultus ben ik.
Ben je nog steeds actief in andere bands?
Jazeker, momenteel onder andere in Blackdeath en Heimdalls Wacht.
Er is voor Cultus geen website en geen Facebook. Waarom niet?
Ik hecht weinig waarde aan “vind-ik-leuks” verzamelen en aan mensen dagelijks lastigvallen met ongevraagde reclame en zelfverheerlijking. Telkens dat vragen om aandacht wat zo veel bands en labels doen vind ik verschrikkelijk. Ik heb een grote afkeer van hoe mensen zichzelf profileren om maar zo een imago te verzinnen en om maar te blijven spelen hoe extreem en uniek ze zijn. Als ik iets mede heb te delen dan zijn het feiten; een mening over mijn muziek moet je zelf maar hebben. Die interesseert me eigenlijk weinig en ik zal niemand elke dag lastig vallen met spam om die mening proberen te beïnvloeden. Zieltjes winnen is voor mensen die iets willen wat buiten hun bereik ligt. Mensen die op de hoogte willen blijven kunnen gewoon kijken op de Heidens Hart website of Facebook.
Gezeteld in Zegeruïnen is een heropname van het album A Seat In Valhalla. Wat is de reden daarvan?
A Seat In Valhalla was oorspronkelijk een compilatie losse nummers, verspreid opgenomen over een lange tijd en onder verschillende omstandigheden. Als ik dat album nu terug luister ontbreekt het mij aan continuïteit dat een album mijns inziens moet hebben en dat altijd ontbrak. De nummers klinken allemaal anders qua produktie, instrumentaria, mix, taal en onderwerp van de teksten, enzovoorts enzovoorts. Daarnaast vond ik de opnamekwaliteit altijd zwaar onder de maat, vooral door het gebruik van die verschrikkelijke drumcomputer. Ik heb nu de nummers die ik essentieel voor het album vond geïsoleerd, bewerkt tot een consistent geheel en alles als één project opgenomen en afgemaakt.
Alle songs hebben nu een nummer meegekregen terwijl ze op A Seat In Valhalla wel een titel hadden. Wat is daar de reden van?
Mijn teksten en liedtitels zijn privé en houd ik voor me. Ik neem afscheid van het klassieke beeld waar een album een opsomming liedjes is, elk met een titeltje en een tekst. Elk album is een concept met een doorlopend onderwerp, zowel tekstueel als muzikaal. Op de volgende albums zullen ook geen liedtitels meer vermeld zijn en wellicht zullen ze zelfs niet eens albumtitels hebben. Hoewel dat laatste idee nog uitgewerkt moet worden, want meerdere albums zonder titels is nogal onpraktisch.
Ik kon niet achterhalen wie de drummer is op Gezeteld in Zegeruïnen. Het is duidelijk te horen dat er geen gebruik is gemaakt van een drumcomputer. Wie is er verantwoordelijk voor de drums?
Dat is F., ook bekend als Batr, vaste drummer voor Cultus sinds jaar en dag. Alleen live is hij er helaas niet meer bij. De huidige livebezetting bestaat uit drie Russen plus mijzelf.
Waar is Gezeteld in Zegeruïnen opgenomen?
De drums door F. in omgeving Arnhem/Nijmegen, de elektrische gitaren en zang in Münster, Duitsland, en tenslotte de gewone bas en fretloze bas in Twente, in de schaduw van de Tankenberg en aldus onder toeziend oog van Tanfana! Daar is het album ook verder afgemixt.
Het artwork is, naar ik meen, een afbeelding van de Oskorei of zit ik ernaast? De muziek op Gezeteld in Zegeruïnen zou trouwens wel een mooie soundtrack zijn voor Odin en zijn kompanen.
De hoes is een collage van vijf verschillende schilderijen, en De Wilde Jacht zit er inderdaad ook in. De gekozen voorstellingen ondersteunen het verhaal achter het album, zoals ook te zien is in het boekje en deze zijn tevens knipogen naar het verleden: er zitten elementen in die ook op de originele hoezen van A Seat In Valhalla en de splitsingle uit 2005 zaten. Dus ook hierin in Gezeteld in Zegeruïnen een vervolg op de oude versies van de nummers. Ik wilde geen compleet nieuwe hoes omdat dat afbreuk doet aan het origineel. Deze hoes verwijst naar de hoes van tien jaar geleden, maar is toch opnieuw gemaakt. Voor de lp versie van het album (die later dit jaar uitkomt) is de hele hoes nog eens tot in detail nagetekend door Polar Maya, een Russische tekenares. Dit om technische redenen, als ik deze hoes zo op het grotere lp formaat zou afdrukken zou het er verschrikkelijk onscherp en korrelig uitzien. We steken erg veel tijd om alle details van de album te perfectioneren zodat het precies is zoals het moet zijn.
Waar gaan de teksten over?
De overwinning.
Kunnen we binnenkort nieuw werk van Cultus verwachten?
Nee, niet binnenkort. Ik werk sinds 2007 aan het nieuwe album en die nemen we op wanneer deze klaar is.
Je bent al vijftien jaar actief als muzikant in de black metalscene. Wat zijn je ambities voor de komende jaren?
Ambities heb ik niet. Ik streef niet naar een doel, maar ik bepaal welk pad ik in sla afhankelijk van wat er op komt. De rest zullen jullie wel zien…
Wat zijn je laatste woorden voor ons?
Geen.
Link: