Het gaat lekker met de Zweden van Crowpath. Met een prima nieuw album onder de riem en een Europese tour op stapel zet de band z’n beste beentje voor om de hordes Europese metalfans aan zich te binden. Zanger Henrik Larson geeft tekst en uitleg over het wel en wee van de band.
Voor de mensen die niet bekend zijn met Crowpath, kun je iets over de band vertellen?
Crowpath begon in 1997 in een kleine stad in het zuiden van Zweden. Ik (Henrik Larson, zang), Erik Hall (drums) en Patrik Lundh (gitaar) zijn de vaste bandleden sinds die tijd en we hebben een paar bassisten gehad, tot Dan Bengtson in 2001 tot de band toetrad en hij is sindsdien bij ons gebleven. Onze eerste release was een split 7″ in 1999, voor die tijd hadden we een paar demo’s gemaakt. Daarna deden we onze 7″ via het Scorched Earth Policy label en toen begon het te lopen voor de band. We maakten een 5″ die door Pillowscars Records is uitgebracht en al deze releases belandden later op één cd, genaamd Old Cuts And Blunt Knives. Daarna maakten we ons eerste echte full length album Red On Chrome in 2003 en afgelopen zomer namen we onze nieuwste cd Son Of Sulphur op in onze thuisbasis Malmö. Beide albums zijn in Amerika uitgeracht door Willowtip en in Europa door Earache.
Jullie nieuwe cd Son Of Sulphur is pas geleden uitgekomen. Hoe is het album tot nu toe ontvangen door de fans en de media?
Over het algemeen wordt er positief op de cd gereageerd, ik denk dat de meeste fans wel blij zijn met het album, maar we hebben nog niet getourd met muziek van het nieuwe album, dus dat moeten we nog even afwachten. De tijdschriften zijn positief, met een paar Duitse tijdschriften als uitzonderingen. Ze schijnen altijd alles te haten wat niet als Helloween klinkt, maar het is wel cool om ook wat negatieve reviews te krijgen. Zolang we maar niet van die half-om-half reviews krijgen ben ik tevreden.
In je eigen woorden, op welke manier is de nieuwe cd een vooruitgang ten opzichte van jullie vorige plaat?
Onze albums verschillen niet zo veel van elkaar. Toen we de nummers voor Red On Chrome schreven hadden we nooit de intentie om er een full length cd van te maken, maar bij Son Of Sulphur hadden we die bedoeling wél. Daarom is Son Of Sulphur wat dynamischer dan Red On Chrome denk ik. We wilden dat het snelle materiaal nog sneller zou zijn en het zware materiaal nog zwaarder. Feitelijk hebben we dus de formule van Red On Chrome gebruikt en die verder verfijnd. Ik vind Red On Chrome een geweldig album, maar we konden gewoon niet nog een keer hetzelfde album maken. Son Of Sulphur was voor ons gewoon een natuurlijke stap, om het geluid waar we al jaren mee werken met elke nieuwe opname te laten evolueren. Het grootste verschil zit hem waarschijnlijk in de productie. Toen we Red On Chrome opnamen vertelden we Fredrik Reinedahl dat we het wilden laten klinken als een massieve muur en ik denk dat we daarin zijn geslaagd. Maar toen we Son Of Sulphur opnamen met Andy Andersson was het belangrijker voor ons dat men kon horen wat we nu eigenlijk spelen.
Hoe schrijven jullie de nummers? Is het een volledige bandprestatie, of schrijven bepaalde leden thuis nummers?
Soms heeft één van ons een idee en werken we daarmee verder. We hebben gewoonlijk geen duidelijk beeld van hoe iets zal uitpakken. Tegenwoordig schrijven we vaker nummers in de oefenruimte en komt het niet meer zoveel voor dat iemand thuis het materiaal schrijft. We jammen gewoon samen in de oefenruimte om met ideeën te komen. We wonen allemaal vrij dicht bij onze oefenruimte, dus hebben we veel tijd om samen nummers te schrijven. Eén van de redenen waarom we in deze band zitten is dat we het leuk vinden om samen muziek te maken en ideeën met elkaar uit te wisselen en die te verbeteren.
Vertel eens over jullie teksten.
Veel van de teksten zijn gebaseerd op een plaatselijke pyromaan en zijn stiefzoon uit onze woonplaats en een paar andere vreemde figuren. Er is niets waar we meer over weten en waar we meer waarheidsgetrouw over kunnen vertellen dan verhalen uit onze oude woonplaats en uit de stad waar we nu wonen. Ik denk dat het voor ons nogal onhandig zou zijn om te schrijven over onderwerpen waar we niet bekend mee zijn. De pyromaan is een interessante figuur en er zijn zoveel verschillende kanten aan hem dat we waarschijnlijk nog wel genoeg teksten over hem kunnen schrijven om nog een paar albums te kunnen vullen. Op de een of andere manier gaat het altijd over ons kleine hoekje van de wereld. Son Of Sulphur gaat voornamelijk over de brandstichters die er zijn geweest in de omgeving waar wij wonen. De teksten neigen naar korte verhalen, vaak gebaseerd op echte mensen en echte historische gebeurtenissen. Dit is wat we echt kennen, dus voor mij is het vanzelfsprekend om over deze verhalen te vertellen.
Naar wat voor muziek luisteren jullie zelf? Is die muziek van invloed op de muziek die jullie zelf maken?
Ik kan alleen voor mezelf spreken, en ik ben waarschijnlijk degene in de band die het minst naar muziek luistert. Ik denk dat alles waar ik naar luister me beïnvloedt, maar ik kan wel een paar albums noemen die duidelijk een stempel op de Cropath-sound hebben gedrukt. Ik herinner me nog dat Erik Screaming With The Deadguy Quintet kocht, van Deadguy. Die cd heeft hem echt geïnspireerd. Ook In The Eyes Of God van Today Is The Day heeft een grote invloed op onze band gehad.
Hoe is het gesteld met de hedendaagse metalscene in Zweden? Zijn er genoeg mogelijkheden voor jullie om er te spelen? Zijn er veel interessante bands in jullie regio?
We hebben hier een Zweden een hele hoop erg goeie bands, teveel om op te noemen. Zweden is een enorm groot land, maar er wonen relatief niet veel mensen, waardoor het voor ons moeilijk is om hier te touren, maar er zijn een paar goeie plaatsen. Ik ken niet veel bands uit onze regio, maar ik vind Abandon uit Gothenburg wel goed. Ik verheug me erg op hun nieuwe album.
Wat zijn jullie plannen voor de nabije en minder nabije toekomst?
In april zullen we een paar shows gaan spelen in Scandinavië. Daarna hebben we van 16 tot 26 juni een Europese tour ingepland, waarbij we Duitsland, Nederland, België en Frankrijk zullen aandoen. We kijken er al naar uit. We zullen in april ook wat nieuwe nummers gaan opnemen voor een paar vinyl split releases. We willen wel vaker op tour, maar omdat we allemaal moeten werken om rond te komen is dat heel moeilijk.
Bedankt voor dit interview en zoals gewoonlijk zijn de laatste woorden weer voor jou.
We kijken er naar uit om deze zomer weer naar Nederland te gaan. Ik hoop dat veel mensen zullen komen kijken. Check onze website voor meer info en andere shit. Bedankt voor dit interview.
Links: