Interview met Bornholm
Bornholm verraste met vorig jaar met March For Glory And Revenge, een episch album dat naast overduidelijke black metal-invloeden ook veel eigen invloeden combineert. Een gesprek met bandleider Péter Sallai (Astaroth) was wel op z’n plaats. De beste man nam er de tijd voor.
Hallo! Hoe gaat het met Bornholm?
Gegroet alle lezers! Met ons gaat het goed, bedankt. Op dit moment zijn we flink aan het voorbereiden voor onze shows, het is een spannende tijd.
Kun je Bornholm even aan ons voorstellen?
Bornholm is ontstaan in het begin van 2000, opgericht door Vlad, Melkor en mezelf. We spelen een speciale vorm van black/pagan metal. In 2001 kwam onze demo EP, Awakening Of The Ancient Ones, uit. Die plaat bevatte vier eigen nummers en twee covers. Het was echt underground-materiaal en alleen verkrijgbaar via onszelf. In 2005 ondertekenden we een contract bij een klein Frans label genaamd Melancholia Records. Via dat label kwam onze eerste langspeler, On The Way Of The Hunting Moon, uit in heel Europa. Door de zeer goede distributie en de videoclip van het nummer Acheron (afkomstig van die cd), kwamen veel mensen met ons in aanraking en andersom.
Destijds werkten we met sessieleden voor live-shows en onze zoektocht naar permanente leden leek oneindig. Er waren dus enorm veel wisselingen, enkele jaren lang. Zo’n groot probleem was dat overigens niet want de meeste muziek werd door mij, en door mij alleen, geschreven en gearrangeerd. In 2006 werden zowel het album als de eerste demo opnieuw uitgebracht door een klein Hongaars label. Dat was overigens de enige officiële release van de demo. In 2007 verliet zanger Vlad de band en het was aan mij om een compleet nieuwe band bij elkaar te vissen. We vonden een nieuwe zanger in Thorgor, en wat later voegden Vozargh, Hjules en D zich bij Bornholm. D is bekend van Sin Of Kain en Hjules is een gerespecteerd grafisch ontwerper. Je zal hem kennen door zijn werk voor Destruction, Annihilator, Tyr en een grote lading andere bands! (lacht)
Toen we zover waren om een nieuwe plaat op te nemen, vertrokken we naar een van de beste studio’s van Hongarije om daar samen te gaan werken met David Schramm. Onze ex-bassist, Saterion, speelde alle baslijnen in en dat was zijn laatste werk voor de band. In 2008 gingen we verder met het masteren. Dit deden we met Viktor “Max” Scheer, ook bekend van zijn werk met Sear Bliss, Ektomorf en Blind Myself. Hij heeft mijns inziens een geweldige sound ontwikkeld! Door het gebrek aan geld duurde het allemaal erg lang voordat het album daadwerkelijk klaar was (lacht), maar sinds we dit jaar bij het Nederlandse Vic Records zitten, ligt hij eindelijk in de schappen!
Zo, nu is duidelijk wie jullie zijn! Onlangs kwam March For Glory And Revenge inderdaad uit. Het album kreeg een 84/100 op Zware Metalen. Hoe zijn de andere reacties van critici?
We waren compleet verrast toen we de eerste reacties te horen kregen. We hadden nooit durven dromen dat mensen ons album zó goed zouden vinden. Alle reviews zijn enorm positief en dat is gewoonweg geweldig! We wachten nog op de allergrootste magazines maar de band krijgt op dit moment al erg veel aandacht.
Je kaartte het net al eventjes aan, maar heb je nog leuke weetjes over het opnameproces van March For Glory And Revenge?
Zoals ik al vertelde, hebben we gewerkt met David Schramm en Viktor Scheer. We zaten in een van de grootste studio’s van Hongarije, het plafond was zeven meter hoog! Die factor hielp ons om het drumgeluid een unieke twist mee te geven. Naast geldgebrek duurde alles extreem lang door noodgedwongen pauzes, ziektes en kapotte apparatuur. Het was een grote ramp! Je kunt je voorstellen dat het vreemd was toen ik het album eindelijk zelf in mijn handen had!
De sound is inderdaad vrij apart. Het spreekt me erg aan, met name de basdrum. Was het de bedoeling of viel alles spontaan en automatisch op zijn plek?
Nou, we wilden wel iets anders dan wat de gemiddelde band van vandaag presenteert. Al die bands klinken wel goed, maar ook allemaal hetzelfde. Toen we de studio betraden kregen we al snel het idee om iets met de drumsound te proberen. Het was lastig want we hadden nog nooit in een professionele studio gewerkt. De drums klinken nu vrij puur en het was enorm moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Onze drummer houdt van groot, en met meer dan twintig cimbalen was het niet bepaald makkelijk om alles gestructureerd op te nemen! (lacht) Zo duurde het plaatsen van alle microfoons een dag!
Je bent het enige oorspronkelijk lid van de band. Bornholm kent veel wisselingen binnen de line-up. Kun je me daar een reden voor geven?
Het is gewoonweg erg lastig om de geschikte bandleden te vinden hier in Hongarije. Ik ben het enige lid en ik vat het werk binnen Bornholm serieus en overwogen op. Bij gebrek aan ambitie of vaardigheden, of met persoonlijke problemen, vind ik dat er geen andere keus is dan de band te verlaten. Neem nou Vlad, onze oude zanger. Hij woonde meer dan 200 kilometer van Boedapest vandaan. Met voldoende ambitie en wilskracht vormt dat nog genoeg mogelijkheden. Het klinkt misschien raar, maar hij was te lui om te bewegen. Na de opnames van onze eerste demo werd het dan ook tijd voor een ambitieuze zanger. Nu met Thorgor is er echt een nieuw tijdperk aangebroken voor de band. We zijn sterker dan ooit en proberen vooral in de toekomst te kijken.
Toch nog even een vraagje over het verleden. Hoe kijk je nu terug op de tijd toen On The Way Of The Hunting Moon net was uitgekomen?
Dat was ons eerste album, en uiteraard was dat enorm belangrijk voor ons. We hadden erg weinig geld maar enorm veel ideeën en ambities. Via Melancholia Records kwam het uit als speciale digipack-uitvoering met een hoop extra’s. Het leek dat dit het beste was wat we ooit hadden gemaakt! Toen volgde er echter een tijd vol problemen. Het boterde niet meer tussen Vlad en mij, en de zoektocht naar nieuwe bandleden bleef maar duren. We waren toen een stuk jonger, vastberadener en dus naïever. Het was uiteraard ook een leuke tijd. Zo organiseerden we zelf alle bestellingen voor de plaat en wisten we echt helemaal niets over het muziekwereldje. Ik kijk terug op een van de beste periodes uit mijn leven. Het was mooi maar moeilijk tegelijk. Dat houdt een mens scherp!
Zo is dat! Opvallend aan jullie concept is dat jullie klaarblijkelijk veel waarde hechten aan de nostalgische black metal-waarden. Toch klinkt March For Glory And Revenge verre van uitgekauwd of onorigineel. Hoe hebben jullie dit klaargespeeld?
Uiteraard! Respect voor de grondleggers hè! Toch wilden we vanaf het begin af aan ons eigen geluid creëren. We hadden allemaal al eens in een coverbandje of iets dergelijks gespeeld en het werd tijd voor iets wat echt voor onszelf was. Uiteraard haalt iedereen tegenwoordig inspiratie van andere bands maar een regelrechte kopie maken is nutteloos. In de black metal-wereld heb je geen regels waar je je aan hoeft te houden. Het gaat mij om macht, individualisme en haat. Een nummer draait al in mijn kop voor er een noot gespeeld is, dus het ligt mijns inziens vooral aan de spontaniteit van het proces. Ook onze mixer Max speelde een rol in het totaalgeluid van de nieuwe plaat. Het leek hem ’t beste om alles live op te nemen. Ik kan je vertellen dat na enkele nachten spelen de wereld er heel vreemd begon uit te zien. (lacht)
Indrukwekkend hoe het is gelopen. Nu het album eindelijk een feit is, is er kans op een tour? Wellicht iets in Nederland?
We willen zeker touren! Onze labelchef had onlangs een gesprek met de mannen van Sear Bliss en er bestaat een kans dat we samen op tour gaan. Helaas is er nog niets zeker. Op dit moment moeten we het voornamelijk hebben van losse shows in Hongarije, maar ik hoop zo snel mogelijk op tour te gaan!
Ik ben benieuwd naar jullie live-prestaties. Bornholm klinkt toch vrij bombastisch. Is dat geen probleem om live te vertolken?
Nee, dat is absoluut geen probleem. Toen Immortalist in 2006 opstapte besloten we nooit meer een andere keyboardspeler aan te nemen. We spelen aan de hand van samples en live klinkt dat net zo goed als op cd. Onze drummer is een gigantisch talent en heeft er totaal geen problemen mee om op deze manier te spelen.
Jullie spelen nu dus eigenlijk alleen in Hongarije. Hoe ervaar jij de Hongaarse metalscene van vandaag?
Ik moet bekennen dat ik me niet meer echt heb verdiept in de metalscene sinds een jaar of wat. Ik heb niet genoeg tijd om ook nog eens wat van de metalcultuur hier op te snuiven. (lacht) Ik kan je wel vertellen dat er onlangs een Bathory-tributeplaat is uitgekomen vol met goede Hongaarse bands.
Daar weet ik van ja, Turulheart. Kun je me iets meer vertellen over deze plaat?
Een van mijn beste vrienden, Krisztian Simon, is eigenaar van een klein undergroundlabel hier in Hongarije. Hij vertelde me dat hij bezig was met de tributeplaat en hij wist dat ik niet vies was van een cover op z’n tijd. Met mijn andere band, Invictus, had ik al meegedaan aan een Burzum-project en ik moest dan ook niet lang nadenken om ook voor dit project toe te zeggen. De plaat is uitgebracht als digipack en Boss (Quorthon’s (Bathory) vader en chef van Black Mark Productions) kreeg uiteraard ook een kopie van ons. Hij was tamelijk verrast door de plaat dat hij Krisztian een platendeal aanbood. Nu is Turulheart wereldwijd te koop, cool hè?
Zeker cool. Nu jullie bij Vic Records zitten, gaat het vast ook beter met Bornholm. Hoe zijn jullie met dit Nederlandse label in contact gekomen?
Dat is een lang verhaal.
Dat ben ik ondertussen wel van je gewend. Vertel!
(lacht) Oké, we gaan terug naar 2005. Toen werkte de band Sin Of Kain aan een nieuwe plaat en ze waren op zoek naar een geschikt label. Andreas van Sear Bliss stelde hen voor aan Vic Records en Hjules, destijds de bassist van Sin Of Kain vertelde me over deze potentiële deal. Ik werkte namelijk samen met Hjules, we waren alletwee grafisch vormgever, en het ontwerp moest van ons afkomen. Toen werkte ik dus eigenlijk voor Vic Records als grafisch ontwerper en daardoor kwam ik in contact met Roel, de baas van het label. Hij kwam in aanraking met Bornholm en van het een kwam het ander. Ze leveren geweldig werk af! Vic Records is een sterk en opkomend label en dat is natuurlijk erg belangrijk voor de scene van vandaag!
Eindelijk een kans om meer van jullie te laten horen dus. Wat zijn je toekomstplannen met de band?
We hebben door het lange opnameproces van ons laatste album al weer heel wat nieuwe songs geschreven. Hjules is nu bezig aan de baslijnen en de basislijnen voor de drums staan ook al in de steigers. Ik hoop dat we komende lente aan de opnames van onze nieuwe plaat kunnen gaan werken. Het ligt natuurlijk aan vele omstandigheden maar ik denk dat dit album beter zal worden dan ons voorgaande werk. De veertien nummers zullen complexer en bombastischer worden en met de maximale inzet van alle bandleden moet het helemaal goed komen! Het wordt een echt Bornholm-album. In de nabije toekomst staat er een videoclip in de planning voor Dreams Of Ages en dat moet ook erg indrukwekkend worden. We doen ons best om zoveel mogelijk ideeën te realiseren om de scene levend te houden!
Heb je ook een daadwerkelijk doel met Bornholm?
Iedereen heeft doelen en dromen maar ik geloof vooral in hard werk. We doen gewoon ons best en we zien wel wat er gebeurt. Het was ooit ons doel om March For Glory And Revenge gewoonweg uit te brengen. Nu geldt dat voor het komende album, de video en de optredens. Al met al ligt het gewoon aan de liefhebbers en de fans.
Heb je naar Bornholm nog meer bezigheden die je door de crisis heen helpen?
Zoals ik zei heb ik een neofolk/ambient/martial project genaamd Invinctus. Voor dat project heb ik inmiddels ook een plaat uitgebracht maar ik weet niet zeker of er ooit nog een opvolger komt. Hjules heeft een band genaamd Ashen en ik speel daar gitaar bij. Ashen heeft iets weg van Ulver en is zwaar georiënteerd op de gitaarsound. Hjules is een geweldige bassist maar ik denk dat ook Ashen geen vervolg meer zal krijgen, in ieder geval niet op commercieel gebied. D drumt ook nog in een band genaamd DSD en hun debuutalbum is vorig jaar uitgekomen via het Italiaanse label Code666. Hjules en ik zijn nog steeds grafisch ontwerper bij een softwarebedrijf en we maken voornamelijk artwork voor cd’s. Je merkt dat muziek het belangrijkste is maar ik heb ook nog een comic gerealiseerd van The Hound van H.P. Lovecraft. Het zal uitgebracht worden door de Amerikaanse uitgeverij AsylumPress als compilatie met andere cartoons. Ik hoop dat het snel klaar is.
Ik wil je bedanken voor je uitgebreide antwoorden, je tijd en je coole muziek! Ik ben door mijn vragen heen en uiteraard zijn de laatste woorden voor jou!
Bedankt voor de interessante vragen, ik vond het erg leuk! Ik hoop dat we snel naar Nederland kunnen komen om de ziekte die Bornholm heet ook daar te verspreiden!
Links: