Plaat nummer elf, Totenritual, van beukmachine Belphegor rolt inmiddels over de toonbanken. Genadeloos als altijd klinkt het in het kamp van deze Oostenrijkse band. Tijd om op frontbeest Helmuth wat vragen af te vuren.
Inmiddels de elfde plaat, maar naar mijn gevoel klinkt Belphegor alsmaar extremer. Heb jij nog steeds het gevoel dat je je grenzen verlegt binnen deze band?
Absoluut, ik denk dat dat nog steeds de hoofdreden is dat we nieuwe platen maken. We wilden een extreme deathmetalplaat, waarop we onze grenzen weer zouden overschrijden en ik heb het gevoel dat we daarin ook geslaagd zijn. Ook vocaal is dit de beste performance ooit. Het gaat van grommen, grunten en screamen naar gesproken woorden en monnikengezang. Ik ben er erg trots op. We worden ook telkens betere muzikanten, onze stijl wordt alsmaar beter en dat hoor je ook. Alles klinkt veel intenser en dynamischer, en het is weer een stapje verder.
Vanwaar de inspiratie voor deze plaat? Totenritual heeft het kind als naam meegekregen en je zou met songs als Totenkult en Totenbeschwörer haast gaan denken aan een conceptplaat.
Geen conceptplaat, maar het gaat weer allemaal over demonen en de duivel. Dat zit er over de ganse lijn weer in: dood, verderf en innerlijke demonen. Alles is weer een geheel geworden, gaande van de cover en de lyrics, tot de muziek. Geen concept, maar het klopt wel als een bus.
Seth Siro Anton stond weer in voor dit artwork en opnieuw petje af hiervoor. Op welke manier kom je tot een resultaat met hem?
We zijn met hem al een tijd bevriend. Het begon in 2006 met het Pestapokalypse VI-album en opnieuw met Conjuring The Dead bewees hij wat hij waard was. Het is een geweldige artiest en je ziet dat hij doorheen de jaren ook enorm gegroeid is. Ik vind het belangrijk om erg close met zo iemand samen te zitten om te bekomen wat je wil. Niet enkel een cover die cool is, alles moet tot in de puntjes kloppen. Hij heeft altijd goede ideeën, maar ik geef wel aan welke draai hij eraan moet geven op basis van de lyrics. Het moet ook gewoon perfect zijn want dit is niet zomaar een band voor mij, je kan het haast mijn kind noemen. Ik vind het resultaat perfect, hij heeft het erg goed gedaan.
Je kindje heeft doorheen de jaren echt pakken sessiedrummers gehad, maar Simon Schilling is ondertussen een vast lid. Hoe past hij in de band?
Om eerlijk te zijn hebben we niet zoveel drummers gehad, maar af en toe lukt het gewoon met bepaalde personen niet meer en dan moet je verder, zeker live. Je krijgt altijd wel wat onzin te horen en het maakt het gewoon allemaal moeilijk om je als band verder te ontplooien. Dat probleem voel ik nu niet met Schilling. Zijn stijl is heerlijk: hij is enorm technisch en dat past erg goed bij mijn gitaarwerk. Het maakt dat Belphegor op dit moment bruter klinkt dan ooit tevoren, volgens mijn mening toch. Wat anderen daarvan denken interesseert me niet, ik doe wat ik wil. Ik mik er niet op om anderen plezier te doen, zolang ik het zelf maar goed vind. Als mensen zeggen dat ze het geweldig vinden, dan doet me dat natuurlijk deugd, maar ik maal er echt niet om dat iemand het wat minder vindt.
Je meldt dat jullie eraan gewerkt hebben om je gitaarspel af te stemmen op zijn drumtechniciteit. Vroeger was Belphegor een band die volledig uit Oostenrijk kwam, maar nu zijn jullie verspreid over verschillende landen. Schrijven en repeteren jullie nog steeds op regelmatige basis?
Absoluut, niets is veranderd. In het begin moest je gewoon luid zijn en was er niet zo veel vuur aanwezig. Nu zijn we heel wat professioneler en letten we goed op waar we mee bezig zijn. Het zegt nog steeds dat we een Oostenrijkse band zijn, maar eigenlijk ben ik de enige Oostenrijker. Reken er maar op dat we heel wat repeteren, we hebben vandaag nog gerepeteerd, morgen zullen we repeteren en ook de dag daarop. Dat nieuwe materiaal moet er allemaal goed in zitten. We zijn volledig gefocust op onze nieuwe plaat en willen die zo goed mogelijk afleveren aan het publiek. Je zou het on stage gewoon horen als we die inzet niet leveren. We zouden wat files kunnen sturen naar mekaar, maar als je zo technisch bent, dan kan je dat eigenlijk niet maken.
Dat kunnen we goed horen op Baphomet. Daar is een lyric video en clip van en ik las ook dat je trots bent op die tekst. Wat inspireerde je?
Het gaat over de dualiteit binnen het leven en dat is ook hoe we deze band willen voorstellen, spelend met uitersten als liefde en haat, of mens en demoon. Het gaat ook over discipline en vrijheid en de wil om je eigen weg te gaan. Dat gaat in tegen al die bullshit die je vandaag te horen krijgt, met die ganse kudde schapen daarbuiten. Ik vind het ook cool om wat delen in het Duits te zingen, het is gewoon de perfecte taal om bevelen in uit te schreeuwen. Ook bepaalde stukken zijn in het Latijn, om een wat ouder sentiment in die koorstukken aan te brengen en naar de originele taal te gaan.
Is Latijn iets wat je vroeger eigenlijk gestudeerd hebt of hoe kom je tot die lyrics? Belphegor doet dit al een behoorlijke tijd.
Niet op school, maar ik las in het verleden wel heel wat oude boeken. Vroeger had ik op tour wel eens wat oude manuscripten mee, maar vandaag vind je eigenlijk alles wat je moet hebben of weten via Google.
Laatste keer dat jullie als band echt opvielen, was met de bende Russische orthodoxen die jullie wat stokken in de wielen kwam steken. Jullie zijn bekend om vrij expliciete teksten, dus is dit niet iets wat vaker voorvalt?
We hebben nog wel wat problemen gehad, maar dit keer ging het wel verder. Ik speel graag in Rusland, maar de mensen die je daar tegenkomt kunnen echt wel ver gaan. Ze zeggen wat je moet doen, wat je niet mag doen en hoe jij je leven moet leiden. Ik wil zeker terug en normaal gebeurt dat in maart volgend jaar, maar heel wat shows werden gecancelled. Ik denk dat dat er een vijftal waren en dat is gewoon zonde voor de band en het publiek. Ziek dat zoiets gebeurt maar ik ga niet in hoekje zitten kniezen. Die eikels kunnen wat mij betreft doodvallen, maar veel kan ik er niet aan doen.
Heb je er ooit bij stilgestaan om ook andere religies te bashen? Of zou Belphegor dan plots een politieke band worden?
Hier in Oostenrijk is het wel nog steeds actueel, ik weet niet hoe het in België of Nederland is. Hier is er een diep geloof in de katholieke kerk: een hoopje idioten en dat is ook de reden waarom ik het zo haat en ervan walg. Het gaat bij ons echter niet alleen om de kerk, maar ook om mensen in het algemeen. Politiek maakt me ziek bijvoorbeeld. Zolang ik mijn ding kan doen is het prima, maar ik vind het zo fijn dat ik hen wat in het belachelijke kan trekken. Misschien zou ik dat ook met andere groepen kunnen doen, maar hier storen die mensen me echt. Het is ongeveer zoals in Polen, waarin die mensen zo gestoord machtg zijn en proberen te zeggen wat je al dan niet mag doen. Ik ben oud genoeg, ik heb niemand nodig om me dat te zeggen.
Dus dat je enkel West-Europa afgaat, heeft nu niets te maken met de vervelende mensen in het oosten?
Het heeft vooral te maken met geld. Het touren kost een pak geld en daarom doen we het ook met twee andere bands. Ik zou erg graag Oost-Europa doen, zoals Polen, Hongarije en Roemenië. In november en december gaan we ook naar Amerika om te touren en uiteraard volgt er dan nog een vervolg in Oost-Europa. We gaan voor niemand opzij.
Ik deed tot slot wat berekeningen. Je bestaat 24 jaar; staat er wat op het programma volgend jaar?
Ik wil de eerste drie platen opnieuw uitbrengen: The Last Supper, Blutsabbath en Necrodaemon Terrorsathan voor een prijsje. Ik wil alle mensen bedanken die ons gedurende al die jaren gevolgd hebben, onze merch kochten en aanwezig waren op de shows. Het wordt alleen maar groter met intensere platen en grotere shows. Fuck dat type anniversary-shows dat sommige bands doen, ik doe niet van die speciale shows voor het geld. Mensen vragen dat wel, maar voor mij is dat niet mogelijk, het zou een immense stap terug betekenen en we willen voorwaarts.
Links: