Interview met Anomalous
Op het moment zelf was werd ik weggeblazen en aangetrokken door de diffuse death metal van Anomalous. Is dit werkelijk een zootje allegaar of een geniale constitutie? Ik ging op zoek en vond zanger Tim Hale.
Hallo Tim! Bedankt dat je ons te woord wil staan. Ik had nog nooit gehoord van Anomalous, maar de naam Marco Pitruzzella deed wel een belletje rinkelen. Wie zijn jij en de andere kerels in de band?
Hallo terug. Ik ben Tim Hale, medeoprichter van Anomalous, metalzanger, gitarist, tekstschrijver en “experimentator” met beeldende kunst en magie. Ik ontmoette de toekomstige Anomalous medeoprichter Max op de middelbare school en ik was onder de indruk van zijn wonderbaarlijke gitaarvaardigheden. We werkten samen aan vele door het publiek ongehoorde projecten, tijden voordat het idee van het spelen in een death metal-band in het spel kwam. Max is een veelzijdig gitarist met een enorme behendigheid en bezieling. Hij heeft gespeeld in tal van andere niet-metalprojecten. Hij is ook een indrukwekkende bassist in zijn eigen stijl. Nate schreef death metal meteen nadat hij uit de baarmoeder is gevallen. Ik ontmoette hem toen hij nog heel jong was, hij jamde toen Pantera-tunes. Zijn band, Ontogeny, is in wezen het hoogtepunt van zijn jarenlange ervaring in het schrijven van metal, van muziek in het algemeen eigenlijk. Ik zie ze nog ver komen. Zijn muzikale bijdragen zijn meer dan noodzakelijk geweest in het creëren van OHMnivalent. En Marco is natuurlijk al bekend voor zijn werk met Brain Drill, Vital Remains, The Faceless enzovoort.
In mijn review heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk de muziek die je maakt te beschrijven. Het bevat veel variëteiten, maar vocaal beheers jij de methodiek om ons te vermaken met een gestage halfgure gravegrunt. Hoe heb je jezelf gepositioneerd in de chaotische instrumentale mix?
(lacht) Het is de eerste keer dat ik mezelf zo beschreven hoor worden! Met OHMnivalent is de zang zo omdat een consistente toon beter werkt in een mix met kloppende, vervormde gitaren en 380 bpm drums. Beter dan de meer staccato benadering die ik nam op Cognitive Dissonance. En ik zette ze ook minder op de voorgrond, met opzet, omdat het gitaargeluid en de riffs te ingewikkeld zijn om te worden gereduceerd tot een brij, om dan vervolgens constant te moeten zitten vechten voor dezelfde frequentie met de vocalen. De gitaar is het dominante instrument hier en dat is opzettelijk. Max en ik zijn beginnen schrijven bij Anomalous als twee gitaristen, zonder band. Dat is nog steeds zo.
Om de mensen toch een beetje een beeld te kunnen geven van hoe jullie klinken legde ik de link met Origin, Meshuggah en Obscura. Hoe komt dat over denk je?
Ik zie regelmatig dat mensen verbanden leggen met bands op basis van een zelfde “geïnspireerdheid”. Daarna besluiten ze dan dat een band een mengelmoes of remix is van andere bands, of zelfs genres. Bij ons lijkt dat misschien zo maar is dat totaal niet met opzet. Anomalous is echt extreme metal in zijn geheel, verteerd door de collectieve onderbewuste gedachten van drie personen. We zien genreconventies als een middel om een doel te bereiken en niet als het einde zelf. Wanneer een band alleen maar streeft naar imitatie dan kunnen ze zomaar succesvol zijn, omdat dat alleen geheugen en behendigheid vereist, maar niet het aangeboren talent. Ik denk echter dat er genoeg individualistische persoonlijkheid doorschijnt in onze muziek om deze vergelijkingen te kunnen overstijgen. Bovendien zijn we niet geïnspireerd door de bands die je opnoemt, behalve Meshuggah dan.
In tegenstelling tot veel black metal-bands die vaak niet genoeg inspiratie aan de dag leggen te midden de furieuze stijl, is bij jullie de stroom aan impulsen voor vele mensen gewoon te groot. Is er een soort van grens? Laat je bepaalde “gewone” mensen luisteren naar nieuwe nummers om een bepaalde referentie of parameter te hebben of is de sky the limit?
Onze benadering van songwriting is uniek in de zin dat we zowel opbouwen als afbreken. Ons doel is het creëren van een bijna paradoxaal gevoel voor dynamiek door middel van extreme muziek. We betreden een lijn tussen muzikaliteit en gedenkwaardigheid, tussen sfeer en chaos. Er is een element van magie gemoeid bij het verenigen van deze polariteiten omdat het resultaat bestaat uit een dwarsdoorsnede van een geluidsmatige eenheden en het weggieten van het conventionele. En om op uw vraag over “normale” mensen te beantwoorden: nee. Het schrijven van OHMnivalent vond plaats in een hermetisch afgesloten ruimte. En er was geen focusgroep nee! (lacht)
Kwamen jullie veel samen voor of tijdens de opnames van het album? Ik denk dat het een hele beproeving is om de timing precies tussen elk instrument en je zang daar te krijgen…
We schrijven als een eenheid. Cognitive Dissonance had twee hersenhelften, OHMnivalent heeft er drie. Ik schreef dus een derde van het album en ja ik zou zeggen dat we ook veel samengespeeld hebben de laatste drie jaar. Het album liet zo lang op zich wachten omdat we de drums erbij wilden voor het demo-programma. Ik ben nogal een wijsneus over hoe de drums moeten klinken met de gitaar, dus in plaats van het uit te leggen vonden we het gemakkelijker om een “gids” mee te laten spelen. Dus het schrijven en programmeren op zich kostte meer dan een jaar. Houd in gedachten, we hebben allemaal vast werk en een druk leven. Anomalous is niet iemands ticket naar de zon. Wij maken het voor onszelf.
Er lijkt geen zogenaamde “core” verweven te zitten in jullie muziek. Is dat een bewuste keuze?
Zoals ik al eerder zei, we zijn allemaal verteerd door de uitgestrekte oceaan van extreme metal in zijn geheel. Ik begrijp persoonlijk de “genre-trouw” ook niet echt. Betekent het dat je een stuk muziek weggooit, alleen maar omdat het niet zuiver genoeg klonk? Lijkt me dom. En ja, ook ik voel de behoefte om onderscheid te maken tussen wat wij doen en wat bands doen die worden bestempeld als deathcore, of al die bands die als death metal geëtiketteerd worden. Wij zelf volgen die zooi niet en maken het soort extreme muziek die we zelf willen horen, want wij kunnen het nergens anders vinden. Ik begrijp de behoefte aan labels wel en in het geval van deathcore is het ook een soort “beweging”, een soort van happening die we kunnen samenvatten onder die noemer. Maar daar hebben we niets mee te maken. Wij willen Canadese death metal, fusion jazz, avant-garde orkestrale muziek, allerlei progressieve rock… In ieder geval, het is geen bewuste keuze geweest. Het groeit allemaal organisch aan elkaar vast, uit zichzelf.
Hoe werd het album geproduceerd? Het is vrij duidelijk dat er een bepaalde technologie gebruikt is voor dit album. Wie was er verantwoordelijk voor het produceren, mixen en masteren?
We namen de gitaren op via directe kanalen via een Universal Audio voorversterker evenals een tijdelijke gitaar track met line 6 distortion, zodat Marco er doorheen kon volgen. De drum overheads kregen micro’s, maar de rest van de set werd getriggerd en vervangen door aangepaste samples. Dit was een bewuste keuze, want 1), we hadden niet het budget voor de drums, noch de ruimte en microfoons en uitrusting om aan het soort geluid te komen wat je hoort in een akoestische set en 2), we wilden het mechanische geluid behouden van Cognitive Dissonance. De engineering werd vooral gedaan door Nate onder mijn supervisie. Nadat Marco klaar was gingen de gitaren opnieuw door de voorversterker door middel van een Engl Savage.
Denk je dat jullie hetzelfde geluid live op het podium krijgen?
Oh zeker, ik weet dat we dat kunnen. Het is meer een praktische kwestie. Zoals ik eerder zei hebben we jobs en sommigen van ons leven ver uit elkaar.
Het maakt het moeilijk om te repeteren. We hebben al gerepeteerd met Marco, het nieuwe materiaal, maar we zijn nog niet in staat geweest om alles stabiel te houden. We zullen zien.
Zijn er al optredens geweest?
In een eerdere incarnatie van Anomalous hebben we een paar shows gespeeld, zonder een bassist of zanger, in 2004. Maar toen verloren we ook nog eens onze eerste drummer. We hebben eigenlijk een clip uit één van die shows op onze YouTube-pagina. Persoonlijk speelde ik meerdere shows als invaller op zang voor Ontogeny, inclusief hun eerste live show als opener voor Origin.
Mogen wij Anomalous nu als een echte band beschouwen, in die zin dat er meer albums komen en dat dit een relatief stabiele line-up blijft?
Dat zal de tijd uitwijzen.
Wat is je doelstelling met Anomalous?
Intense, complexe muziek maken die groter is dan de som der delen. Om een blijvende indruk achter te laten. De manier waarop mensen denken te veranderen.
Wat doe je zo in het dagdagelijkse leven? Is je gewone week even complex als de muziek die je maakt?
Wel, dat is het nu net. Er is niets complexer dan het web van chaos die we het leven noemen. In zekere zin is de muziek die we maken bijna een reactie op dit gevoel van chaos, in de natuurlijke wereld. Onze hersenen botsen constant met de traagheid van constante verandering.
En wat doe je voor werk dan?
Ik werk in de biersector, laat ik het zo zeggen.
Hartelijk dank voor je tijd. Nog wat wijze woorden voor onze lezers in België en Nederland?
Oh, bedankt voor de vragen. Ik zou willen zeggen dat, als je onze muziek overtuigend vindt, je ze gerust ook mag kopen. En lees dan de teksten maar eens! Als je ze gewoon downloadt zul je een cruciaal stuk van de puzzel missen! En als je wat koopt, neem dan meteen ook wat merchandise! Cheers!
Foto Credit: Stephanie Rigsby
Links: